NS Stations gunt de Europese aanbesteding voor het schoonmaakonderhoud van maar liefst 258 stations aan Asito.
Asito maakt al sinds 2014 stations schoon. Omdat het contract bijna afliep, startte NS in 2021 een nieuwe Europese aanbesteding. “Vanaf augustus 2021 werkten we met een geweldig tenderteam aan een klantgerichte offerte”, vertelt Evert Krikken, manager Commerciële Zaken bij Asito. En met succes: vanaf 1 juli 2022 is Asito verantwoordelijk voor het schoonmaken van 258 stations in Nederland. Van grote stations als Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal tot een groot aantal kleinere stations.
» Lees ook: NS Stations continueert samenwerking ICS Groep
Sebastiaan de Wilde, directeur Vastgoed NS: “Samen met ProRail zetten wij ons iedere dag in voor stations die schoon, heel en veilig zijn. Deze elementen zijn van essentieel belang voor een gastvrije ontvangst en een aangenaam verblijf van reizigers gedurende hun reis. Wij zijn dan ook blij dat we onze samenwerking met Asito hebben verlengd en verder gaan ontwikkelen. Zij zijn een partij die weet wat wij belangrijk vinden zodat de schoonmaak (financieel) efficiënt, duurzaam, klantgericht, maar ook data gestuurd met oog voor de schoonmakers wordt ingericht.”
Vernieuwing en verandering met NS Stations
De nieuwe contractperiode gaat hand in hand met vernieuwing en verandering. Met innovaties zetten Asito en NS stappen in datagericht schoonmaken. Krikken legt uit: “Door gebruik te maken van beschikbare data, leren we beter voorspellen. Daar passen we onze schoonmaakdienstverlening op aan, zodat we slimmer werken. Hiervoor werken we met ons eigen systeem OneGo. Een slim algoritme bepaalt de meest efficiënte routes voor onze mobiele schoonmaakteams. Verstoringen koppelen wij snel en doelgericht aan de juiste teams en verkorten zo de oplostijd. Medewerkers genereren in OneGo eigen data die helpen bij het continu optimaliseren van onze dienstverlening.”
Duurzaam en verantwoord ondernemen
Net als Asito hecht NS veel waarde aan duurzaam en verantwoord ondernemen. Krikken: “We sturen op duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. Onze schoonmaakmedewerkers zorgen iedere werkdag weer voor een schone en veilige reisomgeving. Door weer en wind, bij storingen en ongeregeldheden. Daarom zijn we extra zuinig op onze medewerkers. Werkgeluk staat hoog op de agenda: we meten het werkplezier, de vitaliteit en de balans tussen werk en privé. En we hebben oog voor hoe we onze medewerkers op een duurzame manier naar hun pensioen begeleiden.” Daarnaast draagt Asito bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de treinstations. “We investeren continu in verduurzaming van het schoonmaakproces en het verkleinen van onze ecologische voetafdruk. Zodat reizigers niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst van een zorgeloze reis genieten”, vertelt Krikken.
Samenwerking met NS Stations
Om gezamenlijke doelen te bereiken, werkt Asito samen. Met collega’s, leveranciers, NS, ketenpartners en met ICS Groep, de winnaar van perceel Zuid. Krikken: “NS werkt straks met twee schoonmaakbedrijven. Maar daar mogen reizigers niks van merken. Het station moet gewoon schoon zijn, of mensen nu van Groningen naar Limburg reizen of andersom. We moeten allebei door de ogen van de reiziger blijven kijken. Wij zien de samenwerking met ICS Groep vol vertrouwen tegemoet.”
Blijven ontwikkelen
Om het meest vakkundige en klantgerichte schoonmaakbedrijf te zijn, werkt Asito segmentgericht. Dit doen we met focus en speciale aandacht voor iedere klant, locatie en iedere branche. Krikken sluit af: “Binnen het segment mobiliteit is NS een waardevolle opdrachtgever. Het bedrijf is continu in ontwikkeling, net als wij. Dat maakt het samenwerken ook nog eens erg leerzaam. Wij kijken uit naar de hernieuwde samenwerking!”
Bron: Asito – © Foto: Asito