Asito is de komende jaren de nieuwe schoonmaakpartner van het Prinses Máxima Centrum in Utrecht. De samenwerking gaat vanaf 1 oktober officieel van start.
“De samenwerking met het Prinses Máxima Centrum is er eentje waar we bijzonder trots op zijn”, vertelt Glenn Timmer, manager sales bij Asito. “Tijdens de gesprekken bleek vrij snel dat we dezelfde waarden delen en ontstond er een klik. We zien onze dienstverlening als een partnerschap, waarin we beiden verantwoordelijk zijn voor het succes van de samenwerking.”
Claudia Alflen, manager facilitair bedrijf bij het Máxima, vult hem aan: “We hebben bewust geen aanbesteding gehouden, waaruit we op papier de partner zouden kiezen.” De organisatiecultuur van Asito sluit volgens haar goed aan op die van het Máxima. “Men heeft goed geluisterd naar onze behoeften en Asito biedt ons op maat de diensten aan.”
Transparantie centraal in samenwerking Asito en Prinses Máxima Centrum
Asito en het Prinses Máxima Centrum werken toe naar een langdurig partnerschap. Daarvoor is een helder partnerplan opgesteld. In fases wordt gewerkt aan een samenwerking waarin transparantie en vertrouwen centraal staan. Emmie Bongartz, teamleider services van het Prinses Máxima Centrum legt uit: “De slogan ‘Getting to we’ laat zien dat Asito de samenwerking wil vormgeven vanuit een gelijkwaardig partnerschap. De samenwerking wordt gebaseerd op principes als loyaliteit, eerlijkheid en integriteit. En die sluiten aan bij de visie op samenwerken die ook wij hanteren.”
Een stap in deze richting is het hanteren van een open boekhouding. Dit betekent dat Asito het Prinses Máxima Centrum toegang geeft tot de cijfers. Glenn licht toe: “Asito rekent een eerlijke en marktconforme prijs, zonder geheimen. Daarom zijn we open over onze kosten en verdiensten bij het Máxima.” Door transparantie te bieden, is voor beide partijen inzichtelijk waar de gemaakte kosten naartoe gaan.
Kernwaarden omarmen
Glenn: “We kijken verder naar persoonlijke kwaliteiten en ambities van onze collega’s. Vervolgens doorloopt iedereen ons Krachtprogramma. We zorgen dat collega’s, die op plekken werken waar veel patiënten en bezoekers zijn, de kernwaarden van het Prinses Máxima Centrum omarmen. Zij krijgen bijvoorbeeld een aanvullend programma met trainingen in empathie en gastvrijheid. Voor de groep collega’s op afdelingen met wat minder menselijk contact zijn de trainingen meer gericht op geruisloosheid, foutloosheid en efficiënt werken.
Voordat de schoonmaak per 1 oktober echt van start gaat, zijn de voorbereidingen op dit moment al in volle gang. “Sinds het moment van de gunning is onze objectleider twee dagen per week bij het Prinses Máxima Centrum aanwezig”, aldus Glenn. “Zij is samen met de projectleider en de klantmanager bezig om alles te organiseren, kennis te maken met de mensen en om het pand te leren kennen. Op die manier verloopt de start straks zo soepel mogelijk.”
Prinses Máxima Centrum
Het Prinses Máxima Centrum is het nationaal kinderoncologisch centrum van Nederland. In het centrum zijn de hoog complexe zorg, research en opleidingen van de kinderoncologie geconcentreerd met als missie: ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven.
Tekst: van de redactie