Vebego Cleaning Services heeft een eigen digitale AI-tool ontwikkeld, de ‘Schoonmaak AI-ssistent’. Deze tool helpt schoonmakers in een pilot op Schiphol bij hun dagelijkse werkzaamheden en geeft steun aan schoonmakers die laaggeletterd zijn of de Nederlandse taal niet voldoende beheersen.
De chatbot is gevuld met informatie over het werk en over het schoonmaakbedrijf zelf, en werkt als een digitale vraagbaak die dankzij het gebruik van kunstmatige intelligentie gesproken woorden in vrijwel alle talen kan herkennen en vertalen. De Schoonmaak AI-ssistent wordt als eerste ingezet op Schiphol.
Zelfstandige assistent
Bij Vebego Cleaning Services zijn zo’n achtduizend schoonmakers met ruim negentig verschillende nationaliteiten werkzaam. Een deel van deze medewerkers beheerst de Nederlandse taal niet voldoende of heeft door laaggeletterdheid moeite met het lezen van teksten. “Voor deze groep biedt de Schoonmaak AI-ssistent uitkomst”, vertelt innovatiemanager Femy van de Wege. “Kunstmatige intelligentie biedt enorm veel mogelijkheden en kansen. Voor ons is het belangrijkste dat we het gebruiken op een manier die het werk van onze schoonmakers makkelijker en toegankelijker maakt. Zo maken we meedoen mogelijk. Dat is gelukt met deze innovatie, die als het ware een zelfstandige assistent van de teamleider is.”
De AI-ssistent is een mini-robot die eenvoudig op een schoonmaakkar kan worden bevestigd. Het apparaat herkent in welke taal een vraag wordt gesteld. Op basis van alle informatie en protocollen beschikbaar binnen Vebego Cleaning Services wordt in diezelfde taal antwoord gegeven aan de medewerker. “Teamleiders krijgen dagelijks veel vragen van schoonmakers, zoals welke kleding ze moeten dragen of hoe ze een vrije dag moeten aanvragen”, legt Van de Wege uit. “Met dit hulpmiddel op de kar beantwoorden we veel van die vragen. Schoonmakers krijgen ze sneller hun antwoord en kunnen zelfstandig hun werk doen. Bovendien ontlasten we de teamleiders op deze manier.”
Pilot op Schiphol
Vebego Cleaning Services heeft een pilot gedraaid op Schiphol. Op basis van de ervaringen daar wil het bedrijf het project verder uitrollen bij andere klanten waar collega’s van veel verschillende nationaliteiten aan de slag zijn. Van de Wege: “Schiphol is de ideale locatie om te starten met de chatbot, omdat onze collega’s daar ook veel vragen van reizigers krijgen. De bot kan in de toekomst ook helpen deze vragen te beantwoorden.”
Tekst: van de redactie