SGF Diensten (voorheen Jansen Schoonmaakbedrijf) uit Sassenheim werd in 1988 door Karel Jansen (61) opgericht. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid naar een toonaangevende speler binnen het foodsegment met een omzet van een kleine 5 miljoen euro.
Het bedrijf is, naast klassiek schoonmaakonderhoud, succesvol binnen het hotel- en theatersegment en in de gezondheidszorg, onder meer door het leveren van facilitaire diensten. Dit palet aan services is mede gerealiseerd door de komst van Daniëlle Kronenburg (46). Tijd voor een gesprek.
Om de beoogde verregaande groei van het bedrijf te bewerkstelligen, vond drie jaar geleden een transactie plaats: Daniëlle Kronenburg is de directie van SGF Diensten gaan voeren. “Ik weet me gesteund door ons uitstekende backoffice team en een zestigtal tot het bot gemotiveerde medewerkers. Alle neuzen staan hier dezelfde kant op.” De grootste klanten van SGF zijn tot nu toe voornamelijk gevestigd in de Rotterdamse regio, maar het is de ambitie om meer regio-overschrijdend te gaan opereren, zo laat Daniëlle weten.
Diversiteit SGF Diensten zorgt voor ‘best of both cultures’
Kronenburg werd de schoonmaak met de paplepel ingegoten door haar vader én schoonmaakcoryfee Ron Kronenburg. Na functies bij verschillende schoonmaakorganisaties was Daniëlle klaar voor de volgende stap in haar carrière: “Ik was in deze levensfase toe aan het dragen van eindverantwoordelijkheid. De combinatie van specialistische reiniging in het foodsegment, in samenhang met mijn langdurige ervaring in de evenementen- en theaterbranche vallen prima samen.”
Opvallend is de diversiteit die SGF (afkorting van Schoonmaak, Glasbewassing & Facilitaire diensten) haar klanten te bieden heeft. Naast de eerdergenoemde segmenten is het bedrijf voor wat betreft het bieden van facilitaire diensten onderscheidend. Daniëlle: “In de evenementen- en theaterbranche leveren wij bijvoorbeeld hostessen, beveiligers en parkeerwachters. Waar mogelijk met eigen medewerkers en op sommige gebieden via strategische allianties.”
‘Zeggen wat je doet en doen wat je zegt’
Zeggen wat je doet en doen wat je zegt, is het credo van SGF Diensten. Daniëlle: “Het lijkt allemaal zo simpel, het nakomen van afspraken. Echter zien we nog regelmatig dat er van alles en nog wat beloofd wordt en vervolgens de randjes opgezocht worden binnen de schoonmaak. Dit is niet aan ons besteed. Er is mij ooit geleerd dat eenvoud de kenmerk van het ware is. Kom gewoon altijd je afspraken na.” SGF hecht grote waarde aan het zo breed mogelijk opleiden van haar medewerkers, zodat de medewerkers zich op diverse vakgebieden kunnen doorontwikkelen. “Kijk vooral naar wat het oplevert en niet naar wat dit kost!”
“Omzet alleen is niet veelzeggend. Het gaat ook om een gezonde marge die je behaalt.”
Volgens Kronenburg ligt de ambitie bij SGF Diensten om binnen twee tot drie jaar een omzet van 7 miljoen euro te bereiken: “Omzet alleen is niet veelzeggend. Het gaat ook om een gezonde marge die je behaalt, zodat je kunt blijven innoveren en ontwikkelen in de medewerkers en producten. Ik vind het uitermate belangrijk dat de specialistische kennis van onze medewerkers en optimale services van ons bedrijf als onderscheidend ervaren blijven worden. Dat mede hierdoor de medewerkers het respect geniet wat hen toekomt.”
Tekst: van de redactie