Michael Kronenburg (50) heeft in de loop der jaren de nodige weerstanden moeten overwinnen. De familienaam werd vaker dan hem lief is ten onrechte bezoedeld. Onverstoorbaar trok Michael echter zijn eigen plan. Het resultaat is dat hij medio 2023 een schoonmaakimperium heeft opgebouwd met inmiddels een omzet van zo’n slordige 20 miljoen, verenigd onder de naam VBKRO.
Onder de vlag van VBKRO (Verenigde Bedrijven KROnenburg) vallen inmiddels de werkmaatschappijen: DKF Group, ‘t Sticht Multi Hygiëne Service, ’t Sticht Schoonmaakgroep, Geba Specialistische Reiniging en SRT Straal en Gevel Techniek en onderdeel van het Schoonster. Samen goed voor een omzet van ruim 20 miljoen met bijna 900 medewerkers. De hoofdzetel is gevestigd in Utrecht. Naast regulier schoonmaakonderhoud in het kantoorsegment excelleren de bedrijven in de segmenten ‘Scholenonderhoud’, ‘Industriële reiniging’, ‘Farmaceutisch en Cleanroomreiniging’, ‘Glas- en Gevelreiniging’, ‘Stralen van gebouwen’ en ‘Schilderwerkzaamheden’.
Het bloed kruipt waar het niet gaan gaat
De bevlogen ondernemer (mét vliegbrevet) laat optekenen dat er in het verleden ook best wel eens terecht kritiek geuit werd op zijn ondernemerschap: “Toen ik samen met mijn vader het GCA-concern leidde, ging er door diverse oorzaken wel eens wat minder comme il faut. Twee kapiteins op één schip bleek bovendien teveel van het goede. Ik heb veel goede dingen van mijn vader geleerd. Hier ben ik dankbaar voor. Maar vooral was er toentertijd sprake van Indianenverhalen die door de zogeheten collega’s de wereld in werden geholpen. De afgunst is groot binnen de branche.”
Michael Kronenburg ondervond daar veel last van, maar dit weerhield hem er niet van om binnen de branche werkzaam te blijven. In eerste instantie via aansluiting bij bestaande schoonmaakorganisaties, maar al snel begon hij via een overname van De Klop Groep weer als zelfstandig ondernemer: “Het bloed kruipt waar het niet gaan gaat.”
Rolling Stones: don’t look back
Hoewel Michael Kronenburg liever niet terug kijkt op de vervelende periode van jaren geleden wil hij er nog wel iets over kwijt: ”Het heeft mij oprecht geraakt wat allerlei figuren meenden zich te kunnen permitteren om over mij/ons te roepen. Figuren die zelf ook wel eens faux pas maakten. Tja, wie zonder zonde is… Met regelmaat moest ik mij tot vervelends toe verdedigen tegen de bezoedeling van onze familienaam. Dit kostte mij veel energie. Reden om er op een gegeven moment een dikke streep onder het verleden te zetten, mij niets meer aan te trekken van de gossip verhalen en mijn focus te houden op de toekomst, Vanaf moment werd ”don’t look back” van de Rolling Stones mijn lijflied.”
Als Feniks uit de as herrijzen
De schoonmaakondernemer is merkbaar trots op zijn bedrijf en herhaalt tijdens het gesprek menig keer dat zolang je maar in jezelf blijft geloven het altijd mogelijk is om tegenslagen te overwinnen en er zelfs sterker uit te komen. Deze Luctor et Emergo ondernemersmentaliteit die Kronenburg poëtisch beschrijft als ‘het als een feniks uit de as herrijzen.’ Dit heeft zoals hij naar eigen zeggen inmiddels wel bewezen: ”Laat het vooral ook andere ondernemers die met tegenslagen te maken hebben/krijgen inspireren! Laat je niet van de wijs brengen door leedvermaak van derden.”
Alle vertrouwen in de toekomst
Michael Kronenburg ziet ondanks de arbeidsmarktkrapte genoeg kansen om zijn imperium verder uit te breiden: ”De boven-cao afspraken zullen een positief effect hebben op de aantrekkingskracht van de branche, evenals de verbreding van het takenpakket. De werkgeversorganisaties Schoonmakend Nederland en Siev timmeren goed aan de weg. Ook binnen de politiek staat de schoonmaaksector, mede door de vervulde heldenrol van de schoonmakers gedurende de covid-19 periode, prominent op de kaart. Kortom: the future is now! Ik ben er klaar voor.”
Tekst: van de redactie