Er is al enige tijd sprake van een ongekende krapte op de arbeidsmarkt. Veel opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven merken dat. Maar hoe houd je het niveau van de dienstverlening onverminderd hoog? Bij Blinck wordt het antwoord gezocht in flexibiliteit.
Projectmanager bij schoonmaakbedrijf Blinck uit Almere Pauline Kalee vertelt dat dagschoonmaak één van de manieren is om te blijven voldoen van de wens aan de klant. “Het werk van schoonmakers is zo belangrijk, dat je ze rustig tot het dagelijks personeel kunt rekenen. Daarom is het eigenlijk niet zo gek dat je overdag medewerkers van Blinck op de werkplek tegenkomt, toch? Het vraagt soms even een omslag in denken, dat wel. Men is zo gewend dat er buiten kantooruren wordt schoongemaakt. Maar als we een teamlid dat avonddiensten draait extra willen inzetten, dan kan dat meestal alleen in de ochtend of overdag.”
Investeren in personeel
Om medewerkers bij hun werkzaamheden overdag te ondersteunen investeert Blinck in hen. “Ze krijgen allemaal een hospitalitytraining aangeboden. Dit versterkt het zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat helder i welke impact hun aanwezigheid heeft bij een opdrachtgever. Bovendien snijdt het mes aan meerdere kanten. Zo zijn klanten dankbaar dat we ze dankzij de dagshift gewoon kunnen blijven bedienen”, vertelt Kalee. “Maar als een klant liever vast wilt houden aan schoonmaak in de avond, dan spreken we soms af om op andere momenten langs te komen.”
Flexibele medewerkers en klanten
Om in de huidige tijd, met de krapte van de arbeidsmarkt, alle klanten blijvend te ondersteunen, zijn bij Blinck de medewerkers het belangrijkste goed. Met oog voor de medewerkers en opdrachtgevers wordt gekeken naar oplossingen. “De medewerkers krijgen bij ons de gelegenheid om meer te werken als ze dat willen. Samen zoeken we dan naar tijden en locaties die passen.” Kalee vervolgt: “Omdat we alleen maar toppers in dienst hebben, voelen we geen schroom om ze op andere werkplekken in te zetten. Dit doen we uiteraard in overleg met de klant.”
Ondanks de toegenomen flexibiliteit streeft de schoonmaakdienstverlener uit Almere wel naar vaste gezichten op vaste locaties. “Simpelweg omdat dit voor iedereen het fijnste is. Het waarborgt de korte lijnen en hoge kwaliteit waar we om bekendstaan. En toch zijn de geluiden van klanten die we hielpen door te schuiven met personeel, onverminderd positief.”
Personeelswerving in krappe arbeidsmarkt
Om nieuwe mensen te binden aan Blinck worden verschillende kanalen ingezet, al hoopt men dat nieuw personeel via-via bij het schoonmaakbedrijf terecht komen. “Onze eigen medewerkers weten hoe het is om bij ons te werken en zijn daar meestal heel tevreden over.” Om personeel te enthousiasmeren om bekenden aan te dragen krijgen ze van Blinck een ruime vergoeding als bedankje. “Deel 1 als ze het nieuwe personeelslid de proeftijd afrondt. En deel 2 als diegene na drie maanden een vaste plek in ons team gekregen heeft.”
Nieuwe klanten
Ook voor de klantenportefeuille werpt de aanpak van Blinck zijn vruchten af. Het afgelopen half jaar werden meerdere nieuwe schoonmaakcontracten afgesloten. Kalee vertelt over de nieuwe opdrachtgevers:
- “De Floriade in Almere. Hier maken we 5x per week schoon, 16,5 uur totaal
- Rudius Vastgoed. Hun kantoorpand in Arnhem wordt 5x per week door ons schoongemaakt, 9,5 uur totaal
- Autoscout24 in Amsterdam heeft 3x per week schoonmakers van Blinck over de vloer, 4,5 uur totaal
- U-Butler biedt relocation-hulp voor internationale employees in Amsterdam. Hier werken we 2x per week, 4 uur totaal
- De Stroom. Podcast mediabedrijf in Amsterdam maakt 2x per week gebruik van onze diensten, 3 uur in totaal
- Klaassen Groep. Bij dit vastgoedbedrijf in Arnhem maakt Blinck 5x per week schoon, 10 uur totaal”
Kalee: “Deze klanten kunnen we de service en kwaliteit bieden en blijven bieden door het plaatsen van vaste medewerkers die we werven en laten werken volgens de genoemde oplossingen.”
Topkwaliteit blijven leveren
Het is soms even aanpoten, maar daar zijn ze bij Blinck gelukkig niet vies van. Kalee besluit: “In nauw overleg met onze klanten en dankzij onze enthousiaste medewerkers kunnen we blijven doen waar we goed in zijn: schoonmaak leveren van topkwaliteit, en met een vriendelijk vertrouwd gezicht. Dat steeds meer nieuwe klanten zich aan ons verbinden, bewijst dat het werkt.”