Effektief Groep is de aangewezen schoonmaakpartij voor hét sportevenement van Nederland: De Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. Hoe zorg je ervoor dat het complete paddock, wat een mierennest vol mensen is, schoon is en blijft? Met voldoende mensen, de juiste materialen én focus op hospitality.
Foto: Red Bull Content Pool – © Boris Streubel/Getty Images
Als we het over de crème de la crème van de internationale autosport hebben, dan hebben we het over de Formule 1. De snelste auto’s, de beste coureurs en (inter)nationale beroemdheden en zakenlui bezoeken deze evenementen maar al te graag. Effektief Groep heeft de schone taak om ervoor te zorgen dat alle aanwezigen in een hygiënische omgeving kunnen genieten van het evenement.
De complete paddock
Directeur Erwin de Jong: “Wij zijn verantwoordelijk voor de schoonmaak van alles op en rond de paddock. Van de toiletten tot de kantoren, de mediaruimte en alle lounges. Ook de private lounges, waar onder andere de Koninklijke familie plaatsheeft.” De rest van het circuit en de duinen wordt overigens schoongemaakt door vrijwilligers.
Anders dan alle andere evenementen
Zelfs voor een specialist op het gebied van evenementenschoonmaak is de Dutch GP een uitdaging. Dat komt enerzijds vanwege de grootte en anderzijds vanwege de verwachte kwaliteit. De Jong: “Waar we normaal in de nacht werken met zo’n twintig medewerkers na een groot housefeest, lopen we tijdens de Grand Prix met ongeveer tachtig medewerkers rond gedurende drie dagen. Dat begon overigens als vijf weken voor het evenement met een aantal man en eindigt ook weer over een week of vijf.”
“De uitdaging is om het voor alle gasten zo aangenaam mogelijk te maken zonder een storende factor te zijn. We zetten daarom zwaar in op hospitality en hebben daar ook een manager voor in dienst die on the spot medewerkers helpt om met situaties en mensen om te gaan. Dat is één van de redenen waarom voor ons gekozen is”, vertelt de Effektief directeur enigszins trots.
Gigantisch uithangbord
De Dutch GP is een enorm uithangbord voor alle bedrijven die op wat voor manier dan ook bij het evenement betrokken zijn. Het is voor alle dienstverleners een visitekaartje. De Jong: “Bovendien is zo ongeveer het hele Nederlandse bedrijfsleven aanwezig in de paddock club. Het is voor ons dan ook een prachtige manier om te laten zien waar wij sterk in zijn.”
Als persoonlijk liefhebber van de Formule 1 die een goede relatie heeft met TIG Sports, één van de bedrijven die verantwoordelijk is voor de Grand Prix in Nederland, had Erwin de Jong zijn oog al snel laten vallen op de schoonmaak van de paddock. “Normaal houd ik me nooit zo bezig met offertes, maar dat heb ik deze keer bewust wél gedaan. Dat wij met een groot team mogen rondlopen in het hart van de Formule 1 en dat ons toevertrouwd wordt, dat is waanzinnig. We staan er toch maar weer mooi met zijn allen.”
Speciaal team
Zelfs voor dienstverlener Effektief was het niet eenvoudig om een groot team met voldoende kwaliteit op de been te krijgen. Waar de dienstverlener voor corona over een grote pool mensen beschikte, werd dat tijdens corona gereduceerd tot nagenoeg nul. Inmiddels is de pool wel aangevuld, maar niet iedereen kan tijdens de Dutch GP aan de slag. “We hebben duidelijke keuzes gemaakt”, spreekt De Jong uit. “Zo is er de Red Zone, de belangrijkste omgeving voor de Formule 1 organisatie waar alles tip top in orde moet zijn. Dat betekent dat je daar de juiste mensen moet hebben, die ook aanvoelen hoe ze met de aanwezige gasten moeten kunnen omgaan. Vergeet niet dat Zandvoort een voorbeeldfunctie heeft waar ook organisatoren van andere races aanwezig zijn om te kijken hoe wij Nederlanders de Grand Prix organiseren. Dan moet het gewoon écht schoon zijn.”
Een schoon evenement, dat is Effektief Groep wel toevertrouwd. Nu is het hopen dat Max Verstappen de eerste is die aanstaande zondag over de streep komt. En als dat niet het geval is? Zelfs dan zal het een feestje zijn. Het hoogtepunt van het weekend? De start op zondag 4 september 2022 om 15.00 uur: Lights out and away we go!