Vanaf september 2022 wordt het contract tussen Asito en Radboud Universiteit Nijmegen vernieuwd. “We gaan samen door onder het motto: het goede van het oude en het beste van het nieuwe”, vertelt Glenn Timmer, salesconsultant bij Asito.
De focus voor de nieuwe samenwerking ligt onder andere op slimme en technologische oplossingen, een persoonlijke aanpak op het gebied van dienstverlening én veel aandacht voor duurzaamheid. Naast de aanbesteding voor de schoonmaak, heeft Asito ook de aanbesteding voor glasbewassing gewonnen.
Femke van Groningen, contractmanager bij Radboud Universiteit Nijmegen, vertelt: “Asito verraste ons in de offerte met vernieuwende services en slimme innovaties. Bijvoorbeeld op het gebied van sensoring en projectorganisatie, maar ook op het gebied van gastvrijheid. Asito zet echt in op het bieden van toegevoegde waarde, op ieder vlak.”
Slimme innovaties
“We richtten ons in de aanbieding richting Radboud Universiteit Nijmegen op drie thema’s, die aansluiten bij de vraag vanuit de aanbesteding”, vertelt Timmer. Eén daarvan is slimme innovaties, waarmee Asito inspeelt op de dynamiek van de campus. Lessen vinden niet alleen meer plaats in het klaslokaal en de campus wordt steeds meer een plek om elkaar te ontmoeten.
“Dat vraagt om flexibele schoonmaak. Met digitale, slimme oplossingen spelen we in op die verandering. Bijvoorbeeld met ons eigen platform One Go. Dat maakt het makkelijker om proactief meldingen door te geven. Niet alleen voor onze schoonmakers, maar ook voor ketenpartners of zelfs voor studenten. Een student kan bijvoorbeeld na het scannen van een QR-code doorgeven dat iets kapot is of schoongemaakt moet worden. Daarnaast zetten we in op robotisering. We gebruiken robots bij het sportcentrum die, zonder aansturing, ’s ochtends de zaal schoonmaken. De schoonmaker kan zich daardoor richten op taken waar hij of zij blij van wordt, in plaats van op een saaie, repeterende taak.”
Persoonlijke benadering Radboud Universiteit
Als de campus een plek is om elkaar te ontmoeten, moet het wel een fijne plek zijn. “Daarom zetten we nog sterker in op beleving”, vervolgt Timmer. “We willen meer toe naar zichtbare schoonmaak. Iemand zien schoonmaken geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen. Voor een aantal locaties waar veel externen komen hebben we speciale teams die getraind zijn op gastvrijheid. Een vriendelijke goedemorgen kan zomaar het verschil maken. Met ons eigen coachings- en opleidingsprogramma kijken we naar de talenten van mensen. En zorgen we ervoor dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. Als onze medewerkers op locatie hun werk met plezier doen, stralen ze dat ook uit naar de gebruikers van de campus.”
Daarnaast had Radboud Universiteit Nijmegen zelf nog zeventien schoonmakers dienst. “Dat blijft zo, maar wij gaan ze aansturen. Met dezelfde middelen en materialen zorgen we zo voor meer uniformiteit”, legt Timmer uit. Van Groningen vult aan: “Voor ons is het heel belangrijk dat die overstap goed voelt voor onze mensen. We merken nu al dat Asito dat heel goed oppakt.”
Duurzaam
Ook duurzaamheid is een belangrijke pijler in het nieuwe contract. Timmer: “Als familiebedrijf kijken we over generaties heen. We willen de wereld op een duurzame manier doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen. Daarom werken we op een groene, duurzame, milieubewuste en circulaire manier. Dat doen we met slimme oplossingen op het gebied van waterbesparing, circulaire microvezeldoeken, ons bag in box-concept en onze werkwagens, die van gerecycled materiaal zijn. Dat past goed bij de wensen van de universiteit. Femke: “Wij vinden duurzaamheid ook erg belangrijk.”
Samenwerking
“De samenwerking met Asito is heel fijn. We hebben een goede band en ik heb het gevoel dat we echt wat kunnen opbouwen samen”, vertelt Van Groningen. Timmer sluit zich daarbij aan: “De afgelopen jaren bouwden we aan een sterk fundament. Daar gaan we nu mee verder. We werken toe naar een toekomstbestendig partnerschap. We zijn enorm blij met de gunning. Ook onze schoonmakers op locatie die zich in het zweet werken zijn heel blij. Want hoe goed de aanbieding ook is, zonder hen kunnen we dit niet doen.” Van Groningen sluit af: “Met de innovaties vanuit Asito kijken we uit naar een mooie toekomst en een mooie samenwerking!”
Bron: Asito