Zero-emissiezones worden in steeds meer gemeentes de standaard. Vanaf 2025 voeren zo’n 30 tot 40 steden dit in waardoor alleen nog maar bestelwagens en vrachtvoertuigen de stad in mogen als zij geen uitstoot leveren. Dat levert potentieel behoorlijk wat stress op voor werkgevers, want hoe gaan we dit vormgeven? Dolmans vatte de koe bij de horens en test twee elektrische bedrijfswagens om voorbereid te zijn op de toekomst.
Bij Dolmans Groep is het Manager Facilities Bianca Vreeken die ervoor zorgt dat alle medewerkers alle middelen en materialen tot hun beschikking hebben. Daarbij horen natuurlijk ook de bedrijfswagens. In totaal rijden er tussen de 500 à 600 auto’s van Dolmans over de Nederlandse wegen, waarvan zo’n 70 procent op grijs kenteken. Vreeken: “De nieuwe wet- en regelgeving is dus van grote invloed op onze werkzaamheden. Van de verzekering wordt, bij Dolmans Calamiteiten Diensten, verwacht dat wij binnen een uur aanwezig zijn. Daar wordt geen rekening gehouden met milieuzones of zero-emissiegebieden. Daarom is het zaak om nu al voor te sorteren. Immers loopt een bedrijfswagen zo’n 60 maanden in de lease.”
Pilot met Peugeot E Expert
Om voor te sorteren op de toekomst wordt er nu getest met een tweetal elektrische bedrijfswagens. Vreeken: “Daarbij gingen we niet over één nacht ijs. We hebben begin 2021 onze koppen bij elkaar gestoken om binnen ons merkenbeleid op zoek te gaan naar een elektrische variant van de werkbus. Wat we wilden, bleek toch vrij lastig. Je wilt geen concessies doen aan de processen en werkzaamheden die je normaliter uitvoert en heel veel was er simpelweg niet verkrijgbaar. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de Peugeot E Expert. Deze kun je tot 1.000 kilo beladen en kan ook nog 1.000 kilo trekken. Dat is voor ons zeer belangrijk omdat je niet de processen wilt aanpassen aan de auto.”
De pilot is begin mei gestart en is tijdens het interview een kleine vijf weken onderweg. Later dan gehoopt, aldus Vreeken. “We hadden de auto’s immers al in augustus besteld, maar ze konden niet eerder geleverd worden dan in mei. Inmiddels staat één auto in Badhoevedorp. Deze wordt voornamelijk ingezet voor werkzaamheden in Amsterdam. Ook hebben we er één op de vestiging in IJsselstein.”
Ambassadeurs voor elektrische bedrijfswagen gezocht én gevonden
Om ervoor te zorgen dat de auto’s goed gebruikt worden, zijn niet zomaar medewerkers uitgekozen die ermee op de weg gaan. “We hebben gezocht naar ambassadeurs binnen de organisatie en hebben de vraag gesteld wie er mee zou willen werken. De reactie was toch wat schuchter. Zeg maar ‘wat de boer niet kent, dat vreet ‘ie niet’.” Volgens Vreeken was er sprake van koudwatervrees. Maar gelukkig werd in Badhoevedorp al vrij snel een ambassadeur gevonden die reeds bekend was met elektrische wagens. “De ouders van onze medewerker reden al elektrisch en hadden een laadpaal voor de deur. Dit maakt het voor hem vrij makkelijk om het te proberen.”
En proberen, dat heeft hij zeker gedaan, zo blijkt uit het enthousiaste verhaal van Vreeken. “Joh, die bus is helemaal volgestouwd, tot aan het dak toe. Verhuisliften zijn meegenomen en er wordt gespeeld met de eco-modus alsmede de airconditioning. Tot nu toe is de medewerker zeer enthousiast.” In IJsselstein rijden twee dames met de Peugeot E Expert. Zij reinigen na een calamiteit en hoeven minder te vervoeren. Geen dozen met inboedel, maar stofzuigers en ander reinigingsmateriaal. Vreeken: “Wat blijkt nu? Zij hebben een totaal andere beleving van de bedrijfswagen. Zij rijden slechts ritjes van 20 kilometer heen en terug. Die bus staat dus ook nauwelijks aan de laadpaal, terwijl de E Expert in Badhoevedorp iedere nacht aan de lader staat.”
Voordelen in de binnenstad
Elektrisch rijden vereist soms het nodige aanpassingsvermogen. Tussentijds tanken zoals bij een benzine of dieselauto is er niet meer bij. Bewust rijden is dus het credo. Maar in binnensteden van bijvoorbeeld Amsterdam biedt de elektrische bedrijfswagen soms ook de nodige voordelen. Vreeken: “Onze collega in Badhoevedorp heeft er inmiddels al 3.000 à 4.000 kilometer opzitten en zoals gezegd is hij hartstikke enthousiast. Collega’s van hem moeten vooral in de Amsterdamse binnenstad regelmatig verder lopen naar de klus dan hij omdat er vaak binnen een paar meter wel een parkeervak met laadpaal te vinden is.”
Nog niet alles elektrisch
Dat op relatief korte termijn alle bedrijfswagens van Dolmans zijn geëlektrificeerd is overigens wel een utopie. Dat komt mede door de aard van de werkzaamheden, aldus Vreeken. “Met de calamiteitenwerkzaamheden kom je een heel eind. Maar specialistische reiniging is uitgesloten. Ladders op het dak, liters water mee en dan ook nog een hogedruktrailer trekken, dat is simpelweg niet mogelijk. Net als onze bakwagens [kleine verhuiswagens red.]. Als wij na een brand of wateroverlast worden opgeroepen dan worden deze wagens gevuld met dozen vol inboedel. Vanuit autofabrikanten is daar nog geen oplossing voor. Dus daarom kijk ik ook met een schuin oog naar waterstof, dat zou een mogelijk duurzame oplossing zijn.”
Dataverzameling
Tijdens de huidige pilot wordt getracht om zoveel mogelijk data te verzamelen. Zo worden verschillende variabelen iedere dag in Excel ingevuld om zoveel mogelijk inzicht te krijgen in o.a. actieradius en (on)mogelijkheden. Vreeken: “Voordat we elektrisch rijden volledig uitrollen willen we zoveel als mogelijk inzichtelijk hebben. Dus houden we dagelijks bij hoeveel er wordt gereden, wat de accustatus is enzovoorts. We gaan best ver ja. Zo monitoren we ook de buitentemperatuur, of de verwarming of airconditioning wordt gebruikt en wat de lading is van de bus. Zo hopen we feitelijk aan te tonen wat de voor-/ en nadelen zijn van de elektrische bedrijfswagen.”
Overstappen geen kwestie van 1-2-3
Zo is het toch best een hele klus. Overstappen op elektrisch rijden doe je niet zomaar als je de dagelijkse werkzaamheden wilt uitvoeren. “Wat we natuurlijk helemaal niet willen is stil komen te staan bij een laadpaal midden op de dag. Ieder uurtje moet toch worden betaald. Als accountmanager kun je een kop koffie halen, de laptop openen en doorwerken. Dat is er in de calamiteitendienstverlening niet bij”, vertelt Vreeken. Overigens is het in deze pilot nog niet voorgekomen dat iemand stil is komen te staan.
De kans dat we binnen de Dolmans Groep op korte termijn meer elektrische wagens zien is groot. Zo wordt er binnen het partnerbedrijf QBuild al duurzame stadslogistiek toegepast. Dieselvrachtwagens brengen hun vracht naar een hub aan de rand van de stad waar vervolgens elektrische miniwagens de locaties bevoorraden. En ook bij de afdeling Facility Management waar handymen toe zijn aan een nieuwe auto wordt werk gemaakt van een elektrische vervanger. Verschillende Renault Kangoo’s worden vervangen door de volledige elektrische variant.
Vreeken besluit: “Het zijn kleine stapjes. Uiteindelijk resulteren die in een duurzame toekomst. De eerste praktijkbevindingen zijn goed, dus als de levertijden het toelaten, hopen we op korte termijn nog meer elektrisch te rijden.”