Carel Lurvink heeft de bestelbussen vervangen door 100 procent elektrische bussen. Later dit jaar worden de vrachtwagens vervangen door nieuwe exemplaren die rijden op HVO100 diesel. Dankzij deze vergroening van het wagenpark wordt de CO2-footprint met maar liefst 99 procent verkleind: Van 780.000 naar 6.500 kilogram CO2-uitstoot per jaar.
100% elektrische bestelbussen en auto’s
Samen met Nijwa Zero heeft Carel Lurvink gekeken hoe zij hun wagenpark kunnen verduurzamen en welke elektrische bestelbus het meest geschikt is voor het bezorgen van de bestellingen bij hun klanten. Uiteindelijk is gekozen voor de Maxus eDeliver 9. Een bestelbus die speciaal ontwikkeld is voor het rijden in steden, met een actieradius tot ruim 350 kilometer. Daarnaast zijn de laatste leaseauto’s vervangen door elektrische auto’s. Nu rijdt ook het volledige salesteam 100% elektrisch.
Vrachtwagens op HVO100 diesel
De volgende stap is de overgang naar HVO100 diesel als brandstof voor alle vrachtwagens. HVO100 is een duurzame, fossielvrije brandstof voor dieselmotoren, die wordt gemaakt uit plantenresten, afval- en restgrondstoffen en ander organisch materiaal. Het gebruik van HVO100 zorgt voor bijna 90% minder CO2-uitstoot.
Optimaliseren van de bezettingsgraad van de vrachtwagens
Carel Lurvink is al een aantal jaar bezig met het verduurzamen van het transport. Een van de eerder genomen stappen is het optimaliseren van de bezettingsgraad van de vrachtwagens van 77% in 2020 naar 81% in 2021. Voor nog meer laadvolume worden op korte termijn de citytrailers vervangen door zogenaamde double stock varianten. Met een extra ‘verdieping’ in de trailer kan de organisatie extra veel goederen vervoeren. Door het beter benutten van de vrachtwagens maakt Carel Lurvink minder kilometers om dezelfde hoeveelheid goederen te vervoeren en stoten ze ook weer minder CO2 uit.
Carel Lurvink is aangesloten bij Cross & Care Logistics
Carel Lurvink is aangesloten bij Cross & Care Logistics (C&CL), een samenwerking tussen verschillende leveranciers voor zorginstellingen. De goederen van al deze leveranciers worden in één levering bezorgd. Dit levert niet alleen minder vervoersmomenten en dus een sterk verminderde CO2-uitstoot op, maar ook een enorme tijdsbesparing bij de zorginstellingen. De hoeveelheid aanlevermomenten is een stuk minder en in combinatie met de levering tot in de kast, wordt ruim 80% aan handelingstijd bespaard, waardoor de zorgmedewerkers meer tijd overhouden voor het bieden van zorg.