In 2020 kon u in Clean Totaal lezen dat schoonmaakbedrijf Blinck Schoon uit Almere voor de tweede keer de schoonmaak mocht verzorgen op Europarcs Zuiderzee nabij Biddinghuizen aan het Veluwemeer. Twee jaar later is het contract voortijdig beëindigd. Wat waren daarvoor de beweegredenen? Tijd voor een openhartig gesprek met directeur van Blinck Schoon Anton Vinck.
De korte samenvatting is vrij simpel. Door de grootte van het project en de hoeveelheid flexkrachten was het voor Blinck Schoon niet mogelijk om volgens de eigen sociale visie te kunnen werken. “Je wilt graag dat medewerkers jouw identiteit aannemen. Wij staan voor een goede organisatie met goede producten en een hoog niveau van dienstverlening. Op het park stond alles klaar om schoonmaak van een hoog niveau af te leveren maar uiteindelijk bleek dit niet haalbaar. Het maakte niet uit aan welke knoppen we draaiden, we kregen het met onze omvang niet georganiseerd.”
Vinck vervolgt: “Normaliter starten we de eerste dag met een heldere uitleg over onze organisatie, werkwijze en onze kernwaarden. Met een training on the job, vaak in samenwerking met Carling Opleidingen, gaan we met de medewerkers aan de slag om de kwaliteit te realiseren waar wij bekend om staan. Daarbij komt ook hospitality aan bod, de presentatie over hoe je wil dat er met klanten wordt omgegaan en in het geval van een vakantiepark natuurlijk ook de hele representativiteit. Dit werkt meestal uitstekend, maar dat bleek in de praktijk lastig als je met 90 personen een wisseldag moet verzorgen terwijl het vaste basisteam bestaat uit plusminus vijftien medewerkers.”
Handjes tekort
Het probleem waar Blinck tegenaan liep was het vinden van continuïteit in de medewerkers. Dat komt enerzijds door de grootte van Europarcs Zuiderzee, daarnaast liggen de meeste vakantieparken op relatief lastige locaties. In de nabije omgeving van dit park zijn geen grote steden en de meeste dorpen en steden in de omgeving beschikken over weinig inwoners die graag werken in de schoonmaak. “Regelmatig maakten we mee dat medewerkers enthousiast beginnen, maar er uiteindelijk vroegtijdig mee stoppen. En dat is ook niet gek. Als het mooi weer is, sta jij te buffelen terwijl het park volloopt en vrienden en collega’s liggen lekker op het strand.”
“Met veel extern personeel is het lastig om je stempel te drukken”
Het Almeerse schoonmaakbedrijf was dus veelal afhankelijk van onderaannemers en uitzendbureaus om voor het benodigd aantal handjes te zorgen. “Wat hierbij lastig is, is dat je niet iedere keer dezelfde mensen hebt. Sommigen werkten slechts twee shifts voor ons. Dat maakt het lastig om men goed te trainen en daarnaast trekt het administratief een zware lading op het bedrijf, wil je het goed doen. Recreatieschoonmaak is de wet van de grote getallen. Waren we misschien ooit gestart met een park dat 50 huisjes had, dan was het misschien wel goed gegaan.”
Vinck: “Europarcs is natuurlijk een prachtige opdrachtgever waarbij schoonbeleving van groot belang is. Dat biedt over het algemeen kansen voor een organisatie als de onze. In de praktijk bleek echter dat het verdienmodel niet winstgevend bleek te zijn gezien alle bijkomende kosten waar we geen rekening mee hebben gehouden omdat deze niet voor komen in alle andersoortige projecten. Denk hierbij aan compensatievergoedingen aan gasten, reiskosten en extra management.”
Zoover is heilig
Klantreviews zijn heilig voor vakantieparken. Rankings op Zoover en TripAdvisor geven populariteit en betrouwbaarheid aan, wat begrijpelijk is. “Ook al streven we naar perfectie, is het gewoon niet reëel om dat te bereiken. Iedere wisseldag heb je te maken met 300 nieuwe gasten, oftewel 300 nieuwe controleurs waar je aan overgeleverd wordt. Als je op piekdagen werkt met onderaannemers en flexorganisaties, dan is het ontzettend lastig om je stempel te drukken.”
Om de kwaliteit te waarborgen was het MT van Blinck Schoon regelmatig aanwezig om te controleren, adviseren en mee te helpen. “Als je dan, ondanks alle instructies, medewerkers zonder werkshirt ziet lopen of de vloer proberen te reinigen met een natte dweildoek over een houten bezem, dan weet je dat je een heel lange weg te gaan hebt.”
Verkeerde sfeer
In een vakantiepark is er sprake van hoge druk op vreemde werktijden en langzaamaan merkten de managers en leidinggevenden dat er langzaamaan dingetjes insluipen. Vinck: “Objectleiders op andere locaties lopen een stapje harder na een klantvraag en zijn trots op het werk. Op een gegeven moment ontstond er een sfeer op het vakantiepark van ‘als we de dag maar doorkomen’. Als je dat punt bereikt, is het eigenlijk dweilen met de kraan open. Kwaliteitsverbetering en vernieuwing van systemen en methodieken komt dan nauwelijks nog aan bod.”
“Financiën mogen nooit boven kernwaarden en visie staan”
Als oplossing heeft Blinck meer mensen ingezet die minder vakantiehuizen hoefden te reinigen. De aansturing door de controleurs ging omlaag van drie teams naar twee teams om grip te houden op de situatie. Dat betekent een verhoging van de kosten, want er zijn ervaren krachten nodig om de controle te herwinnen. Nadat EuroParcs aangaf om de schoonmaak van alle parken opnieuw aan te besteden heeft Vinck te kennen gegeven niet mee te doen met de gegeven criteria. “Het ging om maar liefst 39 parken. We waren als organisatie al veel te druk met één park.”
Belangrijkste les
Uiteindelijk draait het om het leren van dit soort negatieve ervaringen en het voorkomen ervan in de toekomst. “De belangrijkste les die wij hieruit meenemen is dat het financiële deel nooit boven hetgeen mag staan waar je voor staat. Als een opdracht niet bij de organisatie past waardoor je niet de kwaliteit kunt leveren, dan kun je maar één conclusie trekken. We kregen onlangs nog een aanvraag voor een ander park. Die hebben we beleefd afgewezen. Voor ons voorlopig geen vakantieparken meer. Wij staan voor onze kernwaarden: Partnership, de relatie met onze klanten en medewerkers, het leveren van goede kwaliteit en snelle, heldere communicatie. Allemaal waarden die lastig te realiseren waren in dit project. Wij stellen onze kernwaarden boven het financiële. Gelukkig zitten we ook in een positie waarin we dat kunnen. Bovendien hebben we drie prachtige gunningen gekregen nadat we hier gestopt waren, waaronder bij Talpa in Hilversum. Daar kunnen we echt resultaat boeken zonder in te leveren op kwaliteit, service en partnership. Dat is toch waar wij voor staan”, besluit Vinck enthousiast.
Dit artikel is eerder verschenen in vakblad Clean Totaal. Meer van dit lezen? Abonneer u dan via deze pagina »