SGF Diensten (voorheen Jansen Schoonmaakbedrijf) uit Sassenheim werd in 1988 door Karel Jansen (61) opgericht. Vanuit zijn oorspronkelijke professie als vliegtuigbouwer bij Fokker waagde hij de sprong naar het zelfstandig ondernemerschap. En met succes. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid naar een toonaangevende speler binnen het foodsegment met een omzet van een kleine 4 miljoen. Maar voorts is het bedrijf, naast klassiek schoonmaakonderhoud, succesvol binnen het hotel/theater segment en in de gezondheidszorg onder meer door het leveren van facilitaire diensten. Dit palet aan services is mede gerealiseerd door de komst van Daniëlle Kronenburg (45). Tijd voor een goed gesprek met haar.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Om de beoogde verdergaande groei van het bedrijf te bewerkstelligen vond drie jaar geleden een transactie plaats waarna Daniëlle Kronenburg sedert medio 2021 de directie van SGF Diensten voert en Karel Jansen zijn expertise blijft leveren in een mentor functie. In koor zeggen beiden: “Onze samenwerking verloopt optimaal. We gunnen elkaar de successen en leren van elkaar. Bovendien weten wij ons gesteund door ons uitstekende backoffice team en een zestigtal tot het bot gemotiveerde medewerkers! Alle neuzen staan hier dezelfde kant op.”
De grootste klanten van SGF zijn tot nu toe voornamelijk gevestigd in de Rotterdamse regio, maar het is de ambitie om meer regio overschrijdend te gaan opereren, zo laat Daniëlle ons weten.
Best of both cultures
Daniëlle Kronenburg werd de schoonmaak met de paplepel ingegoten door haar vader én schoonmaakcoryfee Ron Kronenburg. Na diverse functies bij verschillende schoonmaakorganisaties was Daniëlle klaar voor de volgende stap in haar carrière: “Ik was in deze levensfase toe aan het dragen van eindverantwoordelijkheid. De combinatie van specialistische reiniging in het foodsegment, waartoe ik Karel als leermeester heb, in samenhang met mijn langdurige ervaring in de evenementen/theater branche vallen nu prima samen. Mijn kennis van het foodsegment beperkte zich tot voor enige tijd geleden tot mijn ervaring om als jong meisje naast mijn studie te werken in een slagerij.”
Zegeningen tellen
Daniëlle benadrukt de mentor rol van Karel Jansen: “Wat heeft deze man een ongelooflijke schat aan ervaring binnen de specialistische reiniging in het foodsegment. Hij leert mij zorgvuldig en zonder enig voorbehoud echt alle fijne kneepjes van dit specialisme. Ik hoop zeker dat hij nog lang aan ons bedrijf verbonden blijft. Ook is hij serieus leergierig om van mijn ervaring in andere segmenten te leren. Een oprecht prima samenwerking.”
“Medewerkers genieten het respect wat hen toekomt”
Daniëlle ervaart deze mentor als een zeer welkome luxe: “Binnen sommige andere bedrijven werd ik in de regel met nauwelijks enige vorm van begeleiding voor de leeuwen geworpen! Met Karel als mentor en binnen de familie op de achtergrond mijn vader als goeroe mag ik mijn zegeningen tellen.”
Diversiteit in diensten door SGF Diensten
Opvallend is de diversiteit die SGF (afkorting van Schoonmaak, Glasbewassing & Facilitaire diensten) haar klanten te bieden heeft. Naast de eerdergenoemde segmenten is het bedrijf voor wat betreft het bieden van facilitaire diensten onderscheidend. Daniëlle: “In de evenementen/theater branche leveren wij bijvoorbeeld: hostessen, beveiligers, parkeerwachters etc. Waar mogelijk met eigen medewerkers en op sommige gebieden via strategische allianties.”
Simplex veri sigillum
Zeggen wat je doet en doen wat je zegt is het credo van SGF Diensten. Daniëlle: “Het lijkt allemaal zo simpel, het nakomen van afspraken. Echter zien we nog regelmatig dat er van alles en nog wat beloofd wordt en vervolgens de randjes opgezocht worden binnen de schoonmaak. Dit is niet aan ons besteed. Er is mij ooit geleerd dat eenvoud de kenmerk van het ware is. Kom gewoon altijd je afspraken na!” SGF hecht grote waarde aan het zo breed mogelijk opleiden van haar medewerkers, zodat de medewerkers zich op diverse vakgebieden kunnen blijven door ontwikkelen. “Kijk vooral naar wat het oplevert en niet naar wat dit kost!”
Corona
Tijdens de corona pandemie stagneerde de omzet in het theater/hotel/evenementen segment. Dit werd echter gecompenseerd door extra activiteiten op het gebied van extra hygiënisch werken/product leverantie in de klassieke schoonmaak en bij klanten binnen gezondheidszorg. In de foodsector draaide alles echter voorop door: “Binnen het foodsegment groeide onze omzet zelfs.”
Ambitie
Volgens Daniëlle Kronenburg ligt de ambitie bij SGF Diensten om binnen 2 tot 3 jaar de omzet van 5 à 6 miljoen te bereiken: “Omzet alleen is niet veelzeggend, het gaat ook om een gezonde marge die je behaalt zodat je kunt blijven innoveren & ontwikkelen in de medewerkers en onze producten. Ik vind het uitermate belangrijk dat de specialistische kennis van onze medewerkers en optimale services van ons bedrijf als onderscheidend ervaren blijven worden. Dat mede hierdoor de medewerkers het respect geniet wat hen toekomt.”
Kortom, SGF Diensten is klaar voor toekomstige uitdagingen.