Actie, reactie! Dat is de visie van schoonmaakbedrijf Sanitize uit Hengelo. Sinds 2011 opereren zij in de markt met een divers dienstenpakket. Van regulier schoonmaakonderhoud tot specialistische reiniging en services waar de klant om vraagt. Want dat is waar het volgens directeur Jurian Dol om draait. “Als de klant iets wil, gaan wij dat binnen alle mogelijkheden regelen.” En dat komt overeen met Schneidereit Professional, leverancier van professionele was- en droogsystemen, dat sinds kort verantwoordelijk is voor de wastechniek in het verre oosten.
Op de foto: Jurian Dol, directeur schoonmaakbedrijf Sanitize
Als er een ding centraal staat bij Sanitize dan is dat wel verandering. In het onderhoudende gesprek van zo’n anderhalf uur blijkt dat de visie van Dol niet ophoudt bij het hier en nu. Integendeel, Sanitize is een toekomstgerichte organisatie. Niet alleen bedrijfskundig, maar ook voor het personeel. Het bedrijf is opgericht in 2011 en biedt nu werk aan zo’n 80 personeelsleden in verschillende takken van de schoonmaak. Dol: “We zijn gestart in de financiële crisis en heb de ervaringen van mijzelf en mijn moeder [ook jarenlang actief in de schoonmaak red.] meegenomen om een bedrijf met een andere visie te starten.”
Het draait om de medewerkers
De filosofie van Sanitize is dat de medewerkers het belangrijkste goed zijn voor de organisatie. “Ik wilde een bedrijf oprichten waar de medewerkers centraal stonden. En geen organisatie zijn waar de mensen er na drie contracten voor drie maanden uit moesten vanwege het vaste contractaanbod. Naar mijn mening hadden schoonmaakmedewerkers toentertijd geen enkel perspectief. Wij hebben alle medewerkers in dienst genomen en de kans geboden op een vast contract. Zelfs onze allereerste medewerkster werkt nog bij ons”, vertelt Dol enthousiast. “Ik zeg wel eens gekscherend dat iedereen die een half jaar voor ons werkt ook voor ons blijft werken als zich er geen mooiere carrièrekansen voordoen.”
Altijd innoveren
Volgens de bevlogen ondernemer is het belangrijk dat de organisatie zich blijft meten aan haar klanten. “Dat is van alle tijden. De verandering en professionalisering die je als organisatie doormaakt is niet iets dat moet afhangen van externe factoren, zoals een pandemie. Simpel gezegd; als kansen zich voordoen, dan moet je ze pakken. Om onderscheidend te blijven dien je vernieuwend en innovatief te zijn.” Als voorbeeld haalt Dol het welkbekende voorbeeld van de Teams-meetings aan. “Vroeger bleek dat bij allerlei organisaties, ook bij de grootste werkgeversorganisatie van de schoonmaak, niet mogelijk. Maar als we nu met zijn allen zien welke voordelen het biedt, dan kunnen we ons hardop afvragen waarom we dat niet veel eerder hebben gedaan.” Je zou kunnen zeggen dat Dol altijd naar de eigen organisatie en haar klanten kijkt om te bepalen of er verandering nodig is, of er verdere innovatie of professionalisering nodig is, zoals bij het wasproces.
Professionalisering
Want daar viel nog wel het een en ander te verbeteren. Tot voor kort werd er op de bedrijfslocatie gewassen met een consumentenmachine en wasten veel medewerkers thuis. “Zij kregen daarvoor netjes een vergoeding, maar wij hadden hierdoor totaal geen inzicht in het proces en de kwaliteit van zowel het proces als de materialen. Bovendien waren er steeds meer opdrachtgevers die vroegen of wij de linnenwas konden verzorgen.” vertelt Dol. Toen Schneidereit Professionalaccountmanager Giovanni Tensen met zijn roadshow langs mocht komen in Hengelo was de deal al snel beklonken. “En daar heb ik geen moment spijt van”, aldus Dol die vol enthousiasme de nieuwe ‘wasstraat’ laat zien. Wat in het oog springt is de filterbox, een metalen kast die de zwaardere zand- en stofdeeltjes uit het waswater filtert voordat het water in de afvoer verdwijnt.
“Het is stuitend om te zien hoeveel vervuiling er vrijkomt bij een enkele wasbeurt”
Dol: “Het is stuitend om te zien hoeveel vervuiling er vrijkomt uit moppen en doeken tijdens een enkele wasbeurt. Dat geeft enerzijds aan dat het microvezel zijn werk doet, maar anderzijds geeft het te denken over ons eerdere proces. Ik vertel ook tegen onze eigen mensen dat we thuis wassen eigenlijk niet meer moeten willen, al is het alleen maar vanwege de duurzaamheid van de wasmachine thuis.”
Giovanni Tensen vertelt dat dit vaak het probleem is. “Het is niet zichtbaar hoeveel vervuiling een wasmachine verwijdert. Onze machines zijn hier specifiek voor gebouwd, terwijl consumentenmachines binnen de kortste keren kuren kunnen vertonen. Het sediment in deze filterbak komt normaliter in de afvoerpomp terecht. Dat is funest voor de meeste machines. En daarom werken wij met een zogenaamde direct-afvoer. Dit is een klep die het water middels zwaartekracht in één keer uit de machine laat vallen. Minstens zo effectief en niet storingsgevoelig.”
Resultaten veelbelovend
Nu de was- en droogcombinatie enige tijd in gebruik is, kan Dol voorzichtig de balans opmaken. “De moppen zijn echt veel schoner en de moppen en doeken blijven langer in een goede conditie. Dat is echt een pluspunt. Dat was vooral te zien bij wasgoed wat afkomstig was van industriële locaties. De vorige machine kon de hoeveelheid vervuiling, zand, olie, vetten en metaaldeeltjes niet meer aan. Dat resulteerde regelmatig in verstoppingen in het filter en de pomp. Bovendien kwam de was er kletsnat uit. Met de huidige Schneidereit Professional machines is dat helemaal verleden tijd. Tevens kunnen wij de medewerkers met de machines extra ontzorgen. Zij hoeven niet meer thuis te wassen, mede dankzij de snellere wastijd. Deze machines hoeven geen uren te draaien voor een perfect resultaat. Daarom kunnen we veel meer wassen. Eens per week komen wij de was halen en de gereinigde moppen en doeken afleveren. Dat gaat overigens als een lopend vuurtje onder het personeel. Van steeds meer medewerkers krijgen wij het verzoek of wij ook de was van hun locatie willen reinigen”, lacht Dol.
Service 360°
Sanitize maakt gebruik van de full-operational lease constructie van Schneidereit Professional. Dat houdt feitelijk in dat voor een vast bedrag per maand alles is inbegrepen. Tensen: “Daarmee ben je gedurende de hele looptijd van de samenwerking verzekerd van een optimaal functionerend wasproces. Mocht er ooit een verstoring zijn, dan hebben onze servicemonteurs dat meestal binnen 48 uur gefixt. We geven een garantie op een oplossing binnen 48 uur. Het grote voordeel is dat monteurs in principe alles meehebben in de bus en daarmee in 95 procent van de gevallen het probleem direct kunnen oplossen. Deze vorm van ontzorging maak echt het verschil. Want de tijd van stilstand is nihil en er zijn nooit onverwachte kosten. Wij noemen dat Service 360°.”
Zekerheid
Dol: “Deze vorm van samenwerking geeft mij zekerheid over het wasproces en daarmee ook het reinigingsproces. Alle was wordt per project gewassen en daardoor zijn mensen verantwoordelijk voor hun eigen voorraad. Als per week blijkt dat de waszakken met een verschillend volume gevuld zijn, dan geeft dat te denken.” Wat Dol daarmee zegt is dat het mes aan twee kanten snijdt als je investeert in het wasproces. “Zowel in efficiëntie en kwaliteit. Dat is iedere investering waard.”