Nieuw Leven Facility Groep is het label kleinbedrijf allang overstijgt maar kan nog niet mee met de grote jongens. Omdat stilstand achteruitgang is en er juist nu kansen komen is het vizier vooruit gericht. “We zijn klaar voor de volgende fase. Investeren en doorgroeien”, klinkt het ambitieus.
Officieel bestaat Nieuw Leven Facility Groep al ruim honderd jaar. In 1918 begon G.A. de Gast met een handkar onder de naam De Gast Schoonmaakbedrijven. Zijn zus was eigenaresse van Schoonmaakbedrijf Nieuw Leven wat opging in De Gast. Na de verkoop van Schoonmaakbedrijf de Gast kwam Nieuw Leven in handen van de nieuwe generatie Fam. De Gast en anno 2021 werken er 250 medewerkers voor het schoonmaakbedrijf dat zetelt in Diemen en een dependance heeft in Blaricum.
Nieuw Leven heeft stevige fundering
Het jaar 2020 wordt omschreven als innoverend. In de organisatie is veel georganiseerd om door te groeien. Corona bracht de mogelijkheid om intensief aan het bedrijf te werken. Zo zijn er diverse functies bijgekomen in de overhead om het bedrijf klaar te stomen voor de toekomst. “Daar moet je klaar voor zijn. De fundering moet goed zijn en is de basis van onze organisatie en groeistrategie”, aldus Fabian Belderbos.
“De fundering moet goed zijn als basis van de groeistrategie”
Corona heeft er volgens Peter de Gast voor gezorgd dat er kansen komen. “Kleine bedrijven hebben het misschien wel lastig terwijl tegelijkertijd grote contracten bij de top tien worden opengebroken. Gaan ze voor klein en flexibel? Grote bedrijven kunnen niet meebewegen met de veranderende klantvraag. Deze heroverweging van grote opdrachtgevers biedt kansen voor het mkb. Door korte lijnen, directe contactpersonen en grote flexibiliteit zijn we de afgelopen jaren ontzettend hard gegroeid. De lessen die we daaruit getrokken hebben, maakt dat we klaar zijn voor de kansen die komen.”
Aandacht
De basis voor het succes volgt uit de aandacht die men geeft aan zijn medewerkers en opdrachtgevers. De twee belangrijkste groepen voor een succesvol schoonmaakbedrijf. “Zo kunnen alle medewerkers rekenen op een stapje extra op elk gebied wat Nieuw Leven voor hen kan betekenen, ook kleine dingen als het adviseren en helpen met de belastingaangifte, bij schulden en met het verkrijgen van een Nederlands paspoort. Mede daardoor werkt het grootste deel van de mensen hier al jaren”, aldus Ans de Gast.
Peter de Gast: “En natuurlijk hebben ook wij last van versnipperde contracten. Maar als een nieuwe medewerker met een paar uurtjes goed presteert, proberen wij het arbeidscontract uit te breiden naar extra uren of fulltime op vaste basis om hen in aanmerking te laten komen voor een hypotheek. Want vaak wordt vergeten dat vastigheid in de privé situatie van de medewerker resulteert in rust op zakelijk gebied. Dat geeft stabiliteit en daar vaart iedereen wel bij.”
Sexy
Succesvol ondernemen in de schoonmaak kan volgens André van de Heuvel alleen als de basis op orde is. En dat begint bij de juiste medewerkers. Waar het zoeken naar gemotiveerde schoonmakers al een hele uitdaging kan zijn, bleek dat nog meer te gelden voor de kantoor medewerkers. “Schoonmaak blijkt toch ook binnen de opleidingen niet bekend te staan als ‘sexy’. Terwijl schoonmaak als business enorm interessant is. Alle facetten van management komen naar voren. Ik loop al veertig jaar mee, maar nog steeds blijft het een uitdagende wereld. En het bijkomende voordeel is dat je op plaatsen komt waar menig ander niet komt. Hoe vaak wij wel niet ergens achter de schermen staan, dat is stiekem wel gaaf.”
Vroeger was alles beter?
Ten opzichte van plusminus twintig jaar geleden is er aan het vak schoonmaak niet veel veranderd. Maar volgens Ans de Gast is het vooral de arbeidsdruk die niet vergelijkbaar is met vroeger. “Er waren bepaalde bedrijven die riepen dat schoonmakers veel te hoge vierkante meterprestaties per uur konden reinigen. Dat resulteerde in een lagere aanneemsom en sommige opdrachtgevers zijn daar gevoelig voor, maar daar doen wij niet aan mee. Eerlijke offertes met realistische prijzen. Alleen zo kunnen wij achter onze kwaliteit staan.”
“Alleen met eerlijke prijzen kunnen we achter onze kwaliteit staan”
De Gast vervolgt: “De schoonmaker wordt steeds meer onderdeel van de organisatie van de opdrachtgever en draagt bij aan de beleving aan een gebouw. De komende jaren krijgen we hier gelukkig veel meer mee te maken, een positieve ontwikkeling! Mede omdat de opdrachtgever tegenwoordig een gesprekspartner is. Goed opgeleide mensen die begrijpen dat vierkante meterprestatie gelinkt kan worden aan een bepaalde tijd en dat schoonmaken meer inhoud dan het ledigen van een afvalbak, dat maakt het voor de toekomst prettiger.”
Mond-tot-mond
Nieuw Leven werkt al jaren als preferred supplier voor de vele vastgoedbedrijven in Nederland. Door continu te doen wat ze beloven groeien ze automatisch met de opdrachtgevers mee. Belderbos: “Zo zie je dat open communicatie, ontzorgen, heldere calculaties en werken volgens afspraak is afspraak, zich uitbetalen. Al staan we nu wel op een punt [volgend jaar wil het bedrijf de 10 miljoen euro omzet doorbreken red.] dat we verder moeten kijken en sales gaan inzetten. Referenties geven we blindelings af en we nemen opdrachtgevers mee in het verhaal. Als het alleen om de goedkoopste prijsopgave gaat, waardoor wij geen kwaliteit kunnen leveren, dan haken we direct af. Het eindigt altijd in een slecht huwelijk met ontevredenheid bij alle partijen. Waar ik dan wel trots op ben; is dat we een opdrachtgever na een uitstap, gebaseerd op financiële redenen, na twee jaar weer bij ons mogen verwelkomen.”
Circulair schoonmaken
Op de werkvloer is en zal in de toekomst nog een hele belangrijke pijler het verschil gaan maken: 100 procent circulair schoonmaken. Samen met KBL Schoonmaakcentrum zijn wij druk bezig om onze dienstverlening zo duurzaam en sluitend mogelijk te krijgen. Belderbos: “Wij delen dezelfde kernwaarden en zijn een partner in het circulair maken van de schoonmaak. Door het inzetten van de juiste schoonmaakmaterialen- en middelen en na te denken over de hele keten inclusief recycling en afvalbeheer wordt je steeds meer onderdeel van de keten van de opdrachtgever. Want ook hij wil zijn pand milieutechnisch terug naar nul brengen. En daarmee willen wij zeggen dat we meer doen dan alleen schoonmaken. Nieuw Leven Facility Groep is een partner die staat voor totaal & flexibel ontzorgen. Of het nu gaat om het uitbreiden van services, meedenken over een hygiënisch veilige werkomgeving of serviceverlening op topniveau, wij kunnen het aan.”