Voor ieder bedrijf geldt tijdens een crisis dezelfde vraag. Ga je tijdelijk op de handrem staan of blijf je werken aan je eigen toekomst en die van de economie? Blinck Schoon uit Almere heeft in de coronacrisis voor het tweede gekozen en heeft geïnvesteerd in duurzaamheid. Juist omdat op dit vlak een belangrijke slag te behalen viel.
Door de coronacrisis is men bij Blinck gaan nadenken over de eigen positie als het gaat om duurzaamheid. Directeur Anton Vinck: “Tijdens onze evaluatie over dit onderwerp zijn wij als eerste gaan inventariseren wat wij als schoonmaakbedrijf al doen op dit gebied. Zo kwamen wij tot de ontdekking dat we nu al best veel doen en dat dit in de loop der jaren organisch en vanuit betrokkenheid is ontstaan.”
MVO en duurzaamheid
Vanuit de evaluatie is een visie (MVO) ontwikkeld die is uitgevoerd in het duurzaamheidsbeleid. “Zowel MVO als duurzaamheid gaan verder dan alleen het effect op het milieu. Naast het ecologische aspect zijn ook het sociale aspect en het economische aspect onderdeel van MVO en daarmee de duurzaamheid van een onderneming”, aldus Vinck.
Blinck heeft bewust de stap gezet om duurzaamheid en MVO bovenaan de agenda te krijgen. Het schoonmaakbedrijf gebruikt ecologische en milieuverantwoorde schoonmaakmiddelen, gebruikt zo min mogelijk water en indien het mogelijk is wordt er zonder chemie en met microvezel gereinigd. Tevens behoort overdosering tot de verleden tijd door de inzet van een doseersysteem.
Maatschappelijk vriendelijk ondernemen
Vinck: “Maar wij vinden ook dat ‘maatschappelijk vriendelijk ondernemen’ onderdeel is van MVO en daarom behandelen wij onze medewerkers als ‘mens’. Ze zijn een van de belangrijkste schakels in de processen. Daarom luisteren we naar wat zij te zeggen hebben. Vier keer per jaar gaan onze rayonmanagers met onze schoonmaakmedewerkers in gesprek met de vraag hoe zij hun werk ervaren, of zij het anders zouden willen en of de uitvoering lukt zoals het bedacht is en uitgevoerd wordt. Het kan dan ook zomaar dat we daarna het werkprogramma of de werkzaamheden hierop aanpassen.
Medewerkers die door lichamelijke klachten of leeftijd wat meer moeite hebben om de werkzaamheden uit te voeren willen we graag aan het werk houden en om die reden hebben we voor deze collega’s een speciaal vangnet. Na gesprekken en eventueel een arbeidsdeskundig oordeel zullen we, voordat er sprake is van ziekteverzuim, hun werkzaamheden en werkuren aanpassen. Ook deze collega’s zijn belangrijk voor Blinck en de maatschappij.”
Op het gebied van mobiliteit zijn ook de eerste stappen gezet. De gehele directie en de project- en rayonmanagers rijden volledig elektrisch en in 2020 is ook de eerste elektrische bedrijfswagen aangeschaft.
“Elke seconde telt als het gaat om onze aarde en ons milieu”
Vinck: “Al met al een rijtje MVO-maatregelen waar wij trots op zijn. Binnen de schoonmaakbranche behoren wij zeker niet tot de grote spelers en ook qua budget zullen wij daarbij achterblijven maar uit bovenstaande punten blijkt wel dat het mogelijk is om zonder en groot team achter ons en zonder extreme investeringen bezig te zijn met een van de belangrijkste zaken in het runnen van een bedrijf; Milieu Verantwoord Ondernemen. En ondanks alle ellende in de wereld en alle investeringen die daarmee gemoeid zijn vinden wij dat wij hiermee door moeten gaan en telt elke seconde als het gaat om onze aarde en ons milieu.”
Vergaande plannen 2021
Voor 2021 staan er nog verschillende ontwikkelingen op het programma, vertelt Vinck. “We blijven ons verder focussen op milieuvriendelijke producten, zo lopen er op dit moment pilots om meer gebruik te maken van hervulbare flessen en vulstations. Verder hebben we als doelstelling om bij meer klanten gebruik te maken van biologisch afbreekbare vuilniszakken.
Daarnaast zullen we zoveel mogelijk alle nieuw aan te schaffen werkwagens inkopen bij bedrijven die werkwagens maken van gerecycled plastic. Ook hier zijn we in 2020 al mee gestart bij een aantal nieuwe klanten. Dit geldt ook voor overig materieel zoals emmers die gemaakt zijn van herbruikbare materialen. Ons wagenpark vervangen we, daar waar het nodig en mogelijk is, voor elektrische of hybride auto’s.
Last but not least zullen wij onze schoonmaakmedewerkers nog meer betrekken bij de operationele processen en hun werkzaamheden aanpassen op wie ze zijn en wat ze kunnen. En we huren zoveel mogelijk medewerkers in uit de regio waar ze werken en kiezen daarbij zoveel mogelijk voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.”