Dat een goed georganiseerd wasproces bijdraagt aan de efficiëntie en de kwaliteit van uw schoonmaakdienstverlening, dat hoeven we u hopelijk niet uit te leggen. Het Duitse Schneidereit Professional, dat met deze reportage haar eerste grote stap zet in de Nederlandse markt, heeft dat echter tot een kunst verheven. Niet voor niets is één van de slogans “Wij spreken mop.”
Op de foto: Accountmanager Schneidereit Professional Giovanni Tensen
Voor de eerste jaren van het oorspronkelijke familiebedrijf moeten we terug naar 1957. In Solingen (Duitsland) begon dhr. Schneidereit een elektronicazaak, gespecialiseerd in wit- en bruingoed. Hoe anders is het nu: anno 2020 biedt het bedrijf volledige serviceconcepten. Voor een vast bedrag per maand zijn gebruikers verzekerd van professionele was- en droogsystemen. Voor maximaal tien jaar, om zo absolute calculatiezekerheid te kunnen bieden. Want bij Schneidereit Professional gaat het niet om de individuele machine, maar om de contractueel overeengekomen individuele prestaties die een optimaal reinigingsresultaat garanderen.
Service 360⁰
Het paradepaardje is het serviceconcept dat Service 360⁰ wordt genoemd. Dat wil zeggen dat de fabrikant alles voor de gebruikers plant, levert, installeert, configureert en waar nodig repareert. “Wij verzorgen alles van A tot Z”, verzekert accountmanager Nederland Giovanni Tensen. Hij vertelt dat de service werkelijk alles bevat. “Implementeren, onderhoud, volledige garantie, inclusief alle onderdelen tot het omruilen van machines tegen nieuwe, alles voor een maandelijkse vaste prijs.” Hij krijgt bijval van salesdirector Arnd Lütticke. “Als wij een verzoek krijgen om een machine te plaatsen, dan reageren wij altijd met een tegenvraag: Waarvoor heeft u deze machine nodig?”
Schneidereit Professional plaatst niet zomaar machines. Om ervoor te zorgen dat deze altijd een meerwaarde leveren, wordt eerst een bezoek aan het object gebracht. “Zo brengen wij in kaart of de ruimte geschikt is voor de machine. Maar nog belangrijker. Hoe wordt er schoongemaakt? In 1 of 2-fasen? In welk tijdsbestek? Wat is de staat van het vloeroppervlak, de mate van gebruikelijke vervuiling? Alleen op basis van het individueel ter plaatse in het object geanalyseerde werkprogramma kunnen wij bepalen welke machine het beste is voor de klant. Op deze manier optimaliseert de machine het reinigingsproces in kwaliteit en snelheid”, aldus Lütticke die benadrukt dat het contract tussen Schneidereit Professional en afnemer niet in beton gegoten is. Binnen de afgesproken looptijd zijn de mogelijkheden flexibel.
Artikel gaat verder onder video.
Schneidereit Professional biedt Flexibiliteit
Stel voor: u heeft een tienjarig contract afgesloten. Maar op één object waar een 14 kilo wasmachine staat, raakt u de schoonmaakopdracht na vijf jaar kwijt. Dan slaat Schneidereit Professional de machine kosteloos op voor maximaal drie maanden, zodat u een nieuwe locatie kunt zoeken voor de wasmachine. Een andere mogelijkheid is om deze machine te vervangen door bijvoorbeeld twee wasmachines van 7 kilo of een was- en droogmachine. Lütticke: “Dit is werkelijk uniek. Er is geen bedrijf dat het zo consequent voor haar klanten realiseert. Onze klanten betalen letterlijk alleen voor wascapaciteit, inclusief volledige service.”
Partnership
“Wij zien onszelf als partner van het schoonmaakbedrijf en de opdrachtgever”, vertelt Tensen. “Daarom wordt ook iedere machine volledig aangepast aan de wensen en behoeften. Zo zijn er machines die volledig geautomatiseerd werken. De medewerker hoeft slechts op één van de twee knoppen, moppen of doeken, te drukken en de machine doet zijn werk.” Lütticke vult aan: Onze ProTec serie weegt zelfs het gewicht van de trommelinhoud. Zo bepaalt de machine volledig automatisch hoeveel moppen of doeken er in de machine liggen. Dit leidt tot een nauwkeurige dosering van was- en desinfectiemiddelen en de moppen zijn na het programma direct ready-to-use. Het geïntegreerde SMAS-systeem print een etiket met informatie over het tijdstip van einde programma, de houdbaarheid van de geïmpregneerde doeken en de gebruikte middelen.”
Een mooi voorbeeld van partnership is de gemeenschappelijke ontwikkeling van oplossingen samen met de klant. Dat volgde op een vraag vanuit een gehandicapteninstelling waar bewoners steeds meer moeite hadden met de was. Het volautomatische concept werd op basis van deze aanvraag binnen drie weken ontwikkeld en via een speciaal bedieningspaneel op de machine geïmplementeerd. Alle bewoners wassen nu hun eigen was en hebben meer zelfstandigheid en een betere levenskwaliteit gekregen. De programma’s zijn eenvoudig in te stellen door drie grote knoppen voorzien van een pictogram. Anno 2020 wordt dit concept door heel Duitsland uitgerold. Een knap staaltje werk.
Schneidereit Professional ziet partnerschap niet als een eenrichtingsverkeer. Bij de opmeting van het object wordt bijvoorbeeld gecontroleerd of een direct afvoer machine noodzakelijk is. De directe afvoer is een grote klep waardoor het water in één keer kan worden afgevoerd. En dat is belangrijk. Machines met een afvoerpomp zijn niet geschikt voor dweilen. Zand, stof en vuil zorgen ervoor dat de machines foutmeldingen geven en of kapotgaan. Bovendien plaatst Schneidereit Professional vaak een filterbox achter de machine om ervoor te zorgen dat het vuil niet in de afvoer terechtkomt. “Zo kan de klant altijd wassen,” zegt Tensen. “Dit is ook belangrijk voor ons. We besparen kosten omdat we geen servicemonteur hoeven te sturen vanwege een blokkade – de klant wordt ontlast omdat hij geen extra werk heeft en een machinestoring wordt vermeden.”
Lees verder onder afbeelding
Service centraal
In de bedrijfsfilosofie staat ontzorgen centraal. Lütticke: “Als iedereen zich focust op de kerncompetenties, bereik je gezamenlijk het meeste. Daarom hebben we ons heel bewust gestort op onze serviceafdeling. Is er iets aan de hand met de machine? Bel ons en het wordt geregeld. In Duitsland binnen 24 uur en hopelijk straks ook in Nederland. We starten met een externe partner die gegarandeerde functionaliteit biedt binnen 48 uur. Uiteindelijk gaan we dit in eigen beheer doen. Overigens zijn de aanrijtijden minder dan een uur door zeven servicelocaties verspreid door het land.”
Volgens de heren is het grote voordeel van dit serviceconcept dat alles bij het contract is inbegrepen. “Dus iedereen, zelfs de schoonmaakmedewerker, kan bellen voor service. Wij ondernemen direct actie en daardoor is uitvalstijd erg laag. Want stel nu voor als de objectleider op vakantie is? Dan kan het zomaar een week duren voordat de storing is opgelost”, aldus Tensen. Bovendien kunnen gebruikers eenvoudig zelf informatie opvragen over desbetreffende machine door de QR-code op de zelfhulpinstructies te scannen.
Made in Solingen
Alle machines worden geproduceerd in het Duitse Solingen, nabij Düsseldorf. De basis van elke machine is een Electrolux-model die wordt gestript en aangepast om als Schneidereit-machine de fabriek te verlaten. “Onze machines zijn altijd individueel voor elk object geconfigureerd ”, stelt Lütticke vast. “Als dochter van Electrolux gebruiken wij de beste basisonderdelen van deze machines en bouwen we deze om tot ons eigen, inclusief onze software-programmering en de object specifieke bedienpanelen.”
Dat Typeert Schneidereit Professional. Het is een bedrijf met no-nonsens aanpak die het belang van de klant centraal stelt. Staan de opvallende oranje wasmachines volgend jaar bij een van uw objecten?
Wilt u kennismaken met de producten en dienstverlening van Schneidereit Professional? Neem dan contact op met de Nederlandse accountmanager Giovanni Tensen.
Of bekijk de speciale vakpartnerpagina!