De Klop Facility Group timmert al vijftig jaar gestaag aan de weg. De organisatie groeide al die jaren rustig door tot het bedrijf dat het nu is: een familiebedrijf met een kleine 450 medewerkers dat bekend staat vanwege de no-nonsens mentaliteit. Afspraak is afspraak bij de dienstverlener die de mens centraal stelt, in alle dienstverlening die wordt aangeboden. Algemeen directeur Michael Kronenburg: “De tijd is rijp voor de volgende stap die ons moet brengen naar de top 10.”
In het modieus ingerichte kantoor in Vianen, waar De Klop huishoudt, kijkt men vooral vooruit. Het was een roerige tijd, waar niet alleen de uitbraak van het coronavirus een bijdrage in had. Door privéomstandigheden zijn er het afgelopen jaar wisselingen in de directie doorgevoerd. Rob Wennekes neemt na 25 jaar afscheid als DGA en is klaar voor een heel nieuw avontuur, in de horeca wellicht. Hij verlaat De Klop na 23 jaar vol trots: “In goed overleg met alle betrokkenen neem ik afscheid met alle verstandhoudingen op honderd procent. Met plezier, trots en vol vertrouwen blijf ik de ontwikkelingen volgen en natuurlijk kom ik regelmatig langs voor een kop koffie.” Voor de dagelijkse leiding is Michael Kronenburg eind 2018 binnengehaald. Samen met directie-adviseur Frans Koch wordt een duidelijke mentaliteit nagestreefd: niet lullen, maar poetsen.
Vooraanstaand mkb-schoonmaakbedrijf
Kronenburg kennen we van GCA Schoonmaak en het daaropvolgende kortstondige huwelijk met Effektief Groep. Behaalde successen geven geen garantie voor de toekomst, maar mede dankzij de nieuwe algemeen directeur gaat het De Klop Facility Group voor de wind: “De Klop heeft zich dankzij Fred en Rob [Wennekes red.] ontwikkeld tot wat het nu is. Een vooraanstaand mkb-schoonmaakbedrijf dat jaarlijks organisch groeit met allemaal gediplomeerde medewerkers die structureel het proces bij de klant verbeteren en die soms wisselen per afdeling om de optimale kwaliteit te waarborgen. Door blijvend te toetsen en in gesprek te blijven, houden we grip.”
Kwaliteit is meer dan goed schoonmaken
Fred Wennekes blijft als DGA zijn stempel drukken op het bedrijf en is verantwoordelijk voor het De Klop Groep DNA. Samen met Kronenburg en commercieel directeur Marc Hoenderdaal vormt het drietal de basis voor de toekomst. “Met directe betrokkenheid en extreem korte lijnen”, stelt Kronenburg. “Wij hebben geen opgetuigde kerstbomen als managers en een afspraak is afspraak cultuur. Mede door de ervaring op de werkvloer en het participeren in de operatie zijn we in staat om de klant zeer goed te adviseren en hen te overtuigen over wat zij kunnen verwachten bij dienstverlening van De Klop. Die verwachting? Dat is schoonmaak op Champions League niveau.”
Het is aan Kronenburg om de verwachtingen te managen en de medewerkers op topniveau te laten presteren. “Partnership is hierin extreem belangrijk. Kijk, De Klop is een familiebedrijf met kwaliteit dat zich bewust in 2013 heeft laten certificeren op de PSO Prestatieladder, ISO en VCA+. Dit geeft opdrachtgevers vertrouwen. Maar certificeringen geven geen garantie tot succes. Het gaat om de match tussen opdrachtgever met de daarbij behorende werkzaamheden en de toegevoegde waarde die wij kunnen leveren. Als schoonmaak een sluitpost is, dan gaat dit niet werken. Mede daarom blijven wij ook klanten afwijzen en doen wij bewust niet mee met sommige aanbestedingen.”
Hij vervolgt: “Het vak is helaas nog steeds ondergewaardeerd en het imago moet beter. De schoonmaker moet meer een gezicht krijgen. Mede door de toepassing van digitale tools wordt schoonmaak onderdeel van het dagelijkse werkproces van de opdrachtgever waardoor de dienstverlening beter wordt. Wij maken daarmee onderscheid op de werkvloer voor opdrachtgever en werknemers. Mede daardoor is ons verloop nihil en is de klant verzekerd van échte toegevoegde waarde.”
“Mark is een sprekend voorbeeld van de wijze waarop wij ons onderscheiden van de markt. Alleen met de juiste mensen met een affiniteit voor schoonmaak kun je topresultaat behalen”, stelt Frans Koch. “Zonder de juiste mentaliteit en de passie voor het vak is het onmogelijk om aan de gewenste standaarden te voldoen. Daarom zal je bij ons nooit zomaar een accountmanager of rayonmanager zien. Het zijn allemaal vakmensen met kennis van de operatie.”
De Klop Facility Group wil verder groeien door overnames
De komende jaren staat vooral in het teken van groei. Kronenburg en Fred Wennekes trekken samen op om de markt te verkennen en te groeien door middel van acquisities. Koch “De komende twee jaar willen we groeien naar 25 miljoen euro omzet om onze positie in de top 10 te consolideren. De eerste stappen op autonome basis zijn al gezet. Zo zijn we inmiddels actief in Londen en op Curaçao en groeien we constant door ons verder te specialiseren.” Om de groei verder te versnellen, wordt gezocht naar bedrijven met een omzet tussen de 7 en 15 miljoen euro die in de gehele breedte van de schoonmaak actief zijn. Kronenburg vult aan: “Het liefst familiebedrijven, die passen qua wij-gevoel heel erg goed bij onze business. Er moet commitment zijn vanuit de gedachte: hoe breder georiënteerd, hoe beter dit aansluit bij onze activiteiten.”
Aan ambitie en kansen in ieder geval geen gebrek, zoveel is duidelijk. De Klop Facility Group is onderscheidend op het gebied van farmaceutisch schoonmaken en kan alle reinigingsvraagstukken aan. Kronenburg: “Kantoorschoonmaak kan iedereen. Wij kunnen een klant volledig ontzorgen op het gebied van reiniging, maar ook met receptie- en handymandiensten alsmede in de evenementen schoonmaak.”
Dat nieuwe takken van sport met beide handen worden aangegrepen bleek wel uit het succesverhaal vanuit het Hospital Nobo Otrobanda op Curaçao. Aan De Klop Groep viel de eer ten deel om de opleveringsschoonmaak van de meest cruciale onderdelen zoals operatiekamers, apotheek- en opdekruimte uit te voeren. In plaats van een legertje mensen te sturen, stak het managementteam zelf de handen uit de mouwen. “Dus eerst aan de studie om vervolgens op geleid te worden. We hebben zelf de mouwen opgestroopt zodat we hier nu ook over kunnen adviseren en we er zeker van zijn dat wij hiervoor geschikt zijn”, aldus Kronenburg die hiervoor vanuit de medewerkers ook een stukje waardering heeft gekregen. Als klap op de vuurpijl heeft de werkreis ook nog eens een grote klant uit Londen opgeleverd van ruim 3,5 miljoen omzet per jaar. Win-win voor de schoonmaakorganisatie in Vianen.
“Tijd is in ons voordeel”
Natuurlijk hakte de coronacrisis er bij De Klop Facility Group er ook als een raket in. Naast inkomstenderving, heeft het voor Kronenburg en consorten ook kansen geboden. Zo zijn er verschillende desinfectiezuilen op de markt gebracht en is hygiëne een basisregel geworden bij veel organisaties. En dat is in lijn met de visie uit Vianen, zegt Kronenburg: “Zoals het voor de coronatijd was, zo wordt het nooit meer. Alles staat en/of valt met goede hygiëne. Dat is de basisregel. Let je hier niet goed op, dan zul je hier uiteindelijk voor betalen. Die basisregels met hygiëne moet je onderhouden en daarmee zal schoonmaak niet meer de sluitpost zijn. Daarmee kunnen we een eerlijke boterham verdienen en voldoen aan de zorgplicht van de organisatie en aan de zorgplicht die wij hebben tegenover de 450 (en toekomstig 1300) personeelsleden die wij op nummer 1 zetten.”