Al sinds maart wordt er over Interclean Amsterdam gesproken. Gaat het door of niet? Nadat het evenement verplaatst was naar november, werd Clean Totaal een paar uur voor het persbericht telefonisch bericht over het uitstellen van het fysieke evenement naar 2022. Maar niet getreurd. Interclean wordt ‘gewoon’ georganiseerd. Voor het eerst volledig online, met hooggespannen verwachtingen.
Dit artikel is verschenen in Clean Totaal 5 – 2020. Geschreven door: Ruben Lijzenga
In een Microsoft Teams meeting blikt Clean Totaal samen met nieuwbakken Managing Director Robert Stelling van Interclean Amsterdam vooruit op het event. Meer voorbereiding vraagt het niet per se, maar wel een heel andere aanpak. “Als ik kijk naar wat we gaan doen, dan gaan we echt wat anders doen dan we ooit in de sector gezien hebben”, aldus Stelling. “Het wordt geen webinar waarin alleen informatie wordt gezonden. Het wordt geen overzicht van virtuele stand met plaatjes waar je op kan klikken. We gaan écht iets nieuws doen.”
Interclean van oktober tot december
De Interclean duurt dit jaar namelijk geen vier dagen, maar zes weken. Stelling vertelt: “We hebben een platform gecreëerd dat van halverwege oktober tot december online staat met een vierdaags programma op de oorspronkelijke beursdagen [3 t/m 6 november red.]. Het is als het ware een Interclean-Linkedin waarin deelnemers met elkaar kunnen connecten op basis van profielen die worden gegenereerd en aangevuld vanuit functie, achtergrond en interesses. Door middel van Artificial Intelligence kunnen deelnemers zelfs op een Tinder-achtige manier ‘matchen’ met deelnemers.”
Om dit te realiseren heeft de organisatie een totaal andere aanpak gekozen. Men heeft niet geprobeerd om de fysieke beurs online te organiseren, maar men is juist uitgegaan van de behoefte van de bezoeker. Uit eigen onderzoek blijkt dat Interclean voor hen waardevol is vanwege twee zaken: innovaties & elkaar ontmoeten. Vanuit deze uitgangspunten is Interclean Online ontwikkeld.
In de periode dat Interclean ‘live’ is, kunnen bezoekers de innovaties ervaren en kennis maken met de exposanten. Op de beursdagen kunnen zij online afspraken met elkaar hebben en organiseren exposanten sessies. “Van productlanceringen tot kennissessies die bijvoorbeeld ingaan op de vraag waarom schoonmaak juist nu zo belangrijk is en hoe bedrijven daarop inspelen met hun middelen, materialen en innovaties. Daarnaast zetten wij bepaalde componenten van ons reguliere programma voort, zoals het Healthcare Cleaning Forum”, aldus Stelling.
Met de neus in de boter
Stelling is per 1 mei van dit jaar officieel de directeur van de Interclean. Hij volgt Rob den Hertog op, die hier 17 jaar verantwoordelijk voor was. Je kunt stellen dat Stelling met zijn neus in de boter viel, nu de beurswereld er heel anders uitziet dankzij het coronavirus. “Dat kun je wel stellen”, zo reageert hij. “Maar, als we dit aankunnen, dan kunnen we alles aan. Uiteindelijk komen we hier sterker uit als bedrijf én als team. Uiteraard ben ik blij dat Rob [den Hertog red.] nog betrokken is om zijn ervaring te kunnen delen. Bovendien is deze tijd ook wel weer erg leuk. We maken een versnelling door die we anders niet zo snel hadden kunnen maken. En het is leuk om direct je ‘eigen ding te kunnen doen’. De bestaande kaders zijn er niet meer. Normaliter zou je voortborduren op wat er al staat. Voor wat betreft Interclean Online staat er niks. Dus we beginnen vanaf nul en dat maakt het verwachtingspatroon ook anders.”
De organisatie is aan het pionieren. Daarbij wordt een stap verder gezet dan regulier. Stelling: “Kijk, ondernemen is ons niet vreemd. Iedere twee jaar zetten wij al iets nieuws neer om als belangrijkste platform in de industrie de verwachtingen waar te maken. Zoverre doen wij niets anders. We doen nu hetzelfde, alleen met een ander middel. Vanuit de industrie is het de wens om door te gaan. Maar omdat het risico te groot is, konden we niets anders beslissen dan de beurs online te organiseren. Dat blijkt ook uit onze onderzoeken: ook de bezoeker wou de beurs wel bezoeken, maar wist niet of het mogelijk zou zijn, of dat er überhaupt toestemming van het bedrijf zou worden gegeven.”
Financiële klap
Het verplaatsen van het fysieke evenement is een financiële aderlating. Maar het was, ook financieel, onverantwoord om de beurs koste wat kost door te laten gaan. “Als het evenement dan zou tegenvallen, dan zou de schade op de langere termijn nog veel groter zijn”, stelt Stelling. RAI Amsterdam ontkwam niet aan een reorganisatie om de organisatie financieel gezond te houden en voorbereid te zijn op de toekomst. Dat neemt niet weg dat de Interclean-organisatie goede hoop heeft op een succesvolle beurs. Stelling: “Hoe het precies uitpakt, dat weten we niet. We hebben nog geen nulmeting en zullen het met zijn allen moeten ervaren. Maar er is veel interesse en er zijn veel aanvragen.”
De organisatie durft geen concrete cijfers te noemen op de vraag wanneer Interclean Online geslaagd is. Volgens Stelling is het event geslaagd als Interclean voorziet in de behoefte van de bezoeker. “Als je hier als supermarktmanager een gesprek kunt hebben met een supermarktmanager uit Brazilië over hoe zij omgaan met corona, dan kan dat voor onze bezoekers voldoende zijn. Wij willen in staat zijn om vernieuwende en verrassende connecties te leggen, nieuwe klanten kennis te laten maken met innovaties en hiermee in de behoefte van zowel bezoeker als exposant te voldoen.”
Wereldwijd
Op het moment sinds het platform van Interclean Online live gaat is deze 24/7 beschikbaar voor iedereen over de hele wereld. Tijdens de beursdagen wordt de programmering bepaald aan de hand van de interesses per regio. Zo worden de sessies die voor Azië het meest interessant zijn ’s ochtends in Amsterdam gepland en voor de Verenigde Staten in de middag. Stelling: “Ook zijn we aan het kijken of we sprekers misschien een tweede keer kunnen laten terugkomen voor de kijkers met vragen die een uitzending on demand hebben bekeken.”
Benieuwd naar het hele programma? Bekijk dan de website van de Interclean!
Het programma is samengesteld op basis van drie persona’s. De distributeur, facilitair manager en schoonmaakondernemer. “Omdat we de interesse binnen die doelgroepen hebben gepeild, doet het systeem aanbevelingen voor sessies en innovaties die voor de juiste persoon interessant zijn. Doordat het systeem datagedreven is, kunnen we ook spontane ontmoetingen creëren. Net zoals op de echte beursvloer. En zoals zo vaak zijn het die onverwachte ontmoetingen die het meest interessant zijn.”
Natuurlijk zal Interclean Online niet zo groot worden als de fysieke beurs met 900 exposanten. Maar als we Robert Stelling mogen geloven, blijft Interclean hét mondiale platform voor de schoonmaakindustrie. Al is het alleen maar vanwege het welbekende gezegde: ‘als het er niet op de Interclean is, dan is het er écht niet.’