Door de coronacrisis wordt de samenleving zoals we die kennen op de korte termijn anders ingericht. Kantoren worden anders gebruikt, educatie wordt anders ingericht en vrijwel iedere industrie moet zich aanpassen naar nieuwe gebruiksnormen. Volgens LEVIY CEO Sebastiaan van der Vinne krijgt bewustwording van schoonmaak een prominente rol. En daarom is mycleanworkspace ontwikkeld.
Mycleanworkspace is een mobiele applicatie dat in combinatie met QR-codes inzicht geeft in de (dagelijkse) reiniging. Dat klinkt wellicht ingewikkelder dan dat het is. Van der Vinne: “Gebouwbeheerders kunnen hun eigen QR-codes genereren en deze plaatsen waar ze maar willen. Zo kunnen sanitairruimtes getagd worden, maar kan dit ook bij iedere afzonderlijke flexplek. Gebouwgebruikers kunnen via de app aangeven dat zij een ruimte gebruikt hebben of door te scannen simpelweg aangeven dat een ruimte of object vies is. Voordat ze plaatsnemen aan een bureau of flexplek, kunnen ze de code scannen en zien wanneer er voor het laatst schoongemaakt is. Middels de app kunnen ze ook ratings geven aan de schoonmaak. Zo realiseren we op een hele laagdrempelige manier inzicht en makken we contact tussen schoonmaak en gebouwgebruikers mogelijk.”
Mycleanworkspace is gratis: geen verdienmodel
De app is sinds kort gratis te downloaden in de stores van Android en Apple. Het gebruik ervan is kosteloos. Er is dus geen verdienmodel. “Het is voor ons een profballon om te kijken hoe gebouwgebruikers en –beheerders zo’n applicatie gebruiken. En om te kijken hoe de schoonmaak hiermee omgaat”, vertelt Van der Vinne. “Intern is het een mini start-up waarbij het uiteindelijk interessant is om te kijken hoe we dit als verlengstuk gaan koppelen binnen ons systeem. Daar moeten we uiteindelijk een boterham mee verdienen.”
Voor de schoonmaker betekent mycleanworkspace een extra handeling. Hij/zij dient iedere code na reiniging te scannen. Bij flexplekken zal dat dus ieder bureau zijn en dat kost tijd. “Om misbruik te voorkomen, moet de schoonmaker iedere code fysiek scannen. Daarnaast is er de tijdsinvestering van de gebouwbeheerder die de codes moet printen en plaatsen op de door hem/haar gewenste plekken. Dat vraagt inderdaad om extra tijd. Maar daarvoor krijg je veel inzicht terug die je anders meestal niet hebt. Overigens kan de schoonmaker het zichzelf makkelijk maken door een favorietenlijst aan te maken op basis van het werkprogramma.”
Schoonmaakbedrijf komt niet meer weg met aannames
De applicatie draagt bij aan de digitalisering van de markt en aan het toetsen van de schoonmaak. Schoonmaakbedrijven komen niet meer weg met de belofte dat er iedere dag gereinigd wordt en met de aanname dat het schoon is, omdat de prullenbak is geleegd. “De klant wilt weten wat de schoonmaker aan het doen is en wil voor datgene betalen”, aldus Van der Vinne die daarmee schetst dat de manier hoe de schoonmaakmarkt werkt, gaat veranderen.
Dagelijks inzicht in schoonmaak
Hij vervolgt: “het is te gek voor woorden dat onze kinderen naar school gaan in schoollokalen waar de stofwolken op de kast liggen. Ik denk dat de hele samenleving eisen gaat stellen aan het belang van schoon. Dus ook ouders gaan kritiek uiten, zij willen ook inzicht in de schoonmaak op de school van hun kinderen. En ja, dit is een gigantisch complex vraagstuk waar deze app geen antwoord op geeft. Maar we zetten hiermee wel een mini stap vooruit. Mede daarom bieden we het gratis aan.”
Wat vindt gebouwgebruiker van de schoonmaak?
Het is duidelijk dat mycleanworkspace een verandering moet brengen in het toetsen van schoon. “En dan hebben we het niet over vingertasten of methodefouten. Daar weten gebouwgebruikers niets van. Maar zij vinden wel wat van de schoonmaak. Met de app verzamelen we real time duizenden bronnetjes informatie. Dat is waardevoller dan de periodieke VSR-meting. En bovendien vele malen goedkoper dan het object uitrusten met sensoren.”
De app Mycleanworkspace is sinds kort gratis te downloaden in de appstore van Apple en Android.