In een korte serie spreekt Clean Totaal met jonge talenten in de schoonmaakbranche. Wat heeft hen bewogen deel uit te maken van de sector en wat maakt de schoonmaak zo mooi? Hoe zorgen we er bovendien voor om andere jongeren te motiveren deel uit te maken van deze prachtige branche? Dit is het tweede deel met Yannick de Roos, 25 jaar en innovator bij Hago Next.
In het tweede jaar van zijn opleiding Facilitair Management kreeg de nu 25-jarige Yannick de Roos een gastles van Ton Goedmakers jr. en Roy Ploum van Vebego. “Een van de twee had een Google Glass op zijn hoofd en ik dacht gelijk, daar wil ik werken.”
En zo geschiedde. Op 22-jarige leeftijd ging Yannick stage lopen bij Hago Next, een dochterbedrijf van Vebego, waarna hij in dienst trad. Een verademing, volgens de jonge carrièremaker. “Mijn eerdere stage voltooide ik verplicht in het buitenland, bij Universal Music. Dat klinkt nogal stoer en spannend, maar dat was het allesbehalve. Ik moest voornamelijk dozen sjouwen. Een stage bij een schoonmaakbedrijf – zo vonden ook mijn vrienden – klonk minder vet, maar was dat juist wel.”
Thuisvoelen
Bij Hago Next mocht Yannick naar eigen zeggen ‘gelijk meedoen’. “Er werd naar mijn mening gevraagd. Ik voelde me er meteen thuis. In deze branche liggen kansen en die worden je ook geboden. Daarbij doe je elke dag je best voor andere mensen. Schoonmaak is echt mensenwerk. Dat is mooi.”
Buitenstaanders hebben vaak geen idee wat het werk van Yannick inhoudt. “Als innovator moet ik constant schakelen tussen praktijk en strategie. Ik hou me vooral bezig met innovaties en probleemoplossingen.” Als Yannick zijn vrienden vertelt dat hij bezig is met uitdagingen en toekomstontwikkelingen, zoals robotica en data-gedreven sturing, vinden ze het gelijk een stuk interessanter. “Het gaat om bewustwording. Men mag best wel wat meer te weten komen over onze mooie branche. Als we het hebben over innovatie in de schoonmaak, begint iedereen meteen over microvezel, terwijl we zoveel meer doen.”
Kelders
Volgens Yannick bevindt de schoonmaak zich nog te vaak in de kelders van de klant. “Ik vind dat we daar over moeten nadenken. We gaan gelukkig steeds vaker van klant naar partners. Ik hoop dat dit zich doorzet. Het zal namelijk ook de kijk op schoonmaak veranderen. Schoonmaak heeft immers een ontzettend grote impact op de corebusiness.”
Super interessante branche
Zoals Yannick de Roos op school enthousiast is gemaakt voor het vak, zo zouden veel meer jongeren bereikt kunnen worden. “Als we met z’n allen laten weten wat schoonmaak inhoudt, dan ziet de buitenwereld ook dat schoonmaken niet alleen een doekje over een wc-bril is. Hiervoor moeten we als branche de jongeren wel uitnodigen om verder te kijken dan het doekje. We werken met z’n allen in een super interessante branche.”
Lees ook deel 1 met Linda van de Bunt van Ami Facility: “De schoonmaak is een leerzame branche”