Jonge ondernemers binnen OSB elkaar laten ontmoeten en gezamenlijk optrekken om met elkaar van gedachten te wisselen, te inspireren en te sparren over ondernemerschap. Dat is het doel van Jong OSB, ook wel bekend als #jongOSB. “We zijn nu met ongeveer 25, maar er is zeker ruimte voor uitbreiding”, aldus OSB accountmanager Rick van der Gaag die initiator is van het project.
Op de foto: eerste bijeenkomst Jong OSB in Rotterdam. Helemaal links initiator Rick van der Gaag.
De groep verenigt zich op Linkedin in een besloten groep waar op 10 januari 2020 dertien professionals lid van zijn. OSB-leden die deel willen uitmaken van #jongOSB kunnen zich wenden tot de initiator mits zij:
1) lid zijn van OSB;
2) deel uitmaken van directie;
3) jonger zijn dan veertig jaar.
De oorsprong van de groep ligt domweg in het feit dat er geen specifieke plaats was voor jonge ondernemers binnen de werkgeversorganisatie. Met dit nieuwe initiatief is dat gecreëerd.
#jongOSB onderscheidend op thema’s
Rick van der Gaag: “Met het jonge initiatief willen wij ondernemers tot veertig jaar bij elkaar brengen en hen in een informele setting laten sparren over thema’s die hen bezig houdt. Dat maakt deze bijeenkomsten dan ook wezenlijk anders dan de OSB regiobijeenkomsten. De thema’s die daar aan bod komen verschillen nog al eens van de thema’s waar jonge ondernemers zich mee bezig houden. Zo is bedrijfsopvolging een thema waar #jongOSB ruim aandacht aan besteedt.”
Het OSB initiatief is het tweede programma dat zich richt op Young Professionals binnen de schoonmaakbranche. Eerder lanceerde Schoonmaakjournaal al FM Next Gen, dat zich ook op Linkedin verenigt en inmiddels uit 132 leden bestaat. “Het grote verschil is dat wij ons met Jong OSB richten op de jonge ondernemer, terwijl het prachtige initiatief FM Next Gen zich richt op algemeen jong talent met passie voor schoonmaak”, stelt Van der Gaag. Clean Totaal maakt hieruit op dat de inhoud van de bijeenkomsten onderscheidend is. Waar FM Next Gen zich vooral lijkt te richten op het delen van passie, trots en kennis, richt OSB zich daarnaast ook op ondernemerschap.
Tweede bijeenkomst in teken van innovatie
Inmiddels zijn er twee bijeenkomsten van Jong OSB geweest. Tijdens de laatste bijeenkomst stond innovatie centraal. De leden van de groep hebben zich in het thema verdiept onder leiding van Ron Lameij, specialist in groei en innovatie. Hij is oprichter van de Eisenfelt Academy, een organisatie die zich specifiek richt op de ondersteuning van innovatie in bedrijven en het begeleiden van startups. De basis wordt gevormd door marketing- en salesmethodieken en -werkwijzen van John D. Eisenfelt.
Het doel van de bijeenkomst was om met elkaar op informele wijze te sparren over de verschillende vormen van innovatie en wat je hier morgen mee kunt doen in je bedrijf. Bij innovatie wordt veelal alleen gedacht aan productinnovatie. Dat is niet terecht. Innovatie kan zeker ook betrekking hebben op het vlak van organisatie, klantbenadering en processen binnen je bedrijf. Van der Gaag spreekt van een geslaagde bijeenkomst: “Wat vooral gaaf is, is dat de toekomst van de sector, verenigd in Jong OSB, waardevolle contacten legt en kennis op doet die de basis vormt voor hoe de sector opereert in tien à twintig jaar.”
Vier bijeenkomsten in 2020
In 2020 zal de groep vier keer bijeenkomen. De inhoud en vorm van de bijeenkomst verschilt per keer, van bedrijfsbezoeken buiten de schoonmaak tot workshops over hele praktische zaken in relatie tot de dagelijkse bedrijfsvoering. Van der Gaag: “de ondernemers bepalen zelf de inhoud van de bijeenkomsten. Ben jij een ondernemend OSB-lid en jonger dan veertig jaar? Meld je dan vooral aan voor #JongOSB!”
Aanmelden kan door persoonlijk contact op te nemen met OSB accountmanager Rick van der Gaag. Bijvoorbeeld per e-mail.