Naar een onderwerp om de small talk mee af te trappen hoeft niet lang gezocht te worden. Het komt met bakken uit de hemel nabij station Amsterdam Sloterdijk wanneer Clean Totaal te gast is om de hagelnieuwe reinigingsvrachtwagen van Nestaan Gevelonderhoud te bewonderen. Imposant, met de laatste stand der techniek en gebouwd volgens de hoogste standaarden met veel aandacht voor duurzaamheid. Trotse gezichten bij o.a. Key Accountmanager DiBO Nederland Bart de Bonth van DiBO en Nestaan directeur Hans van der Griend die hun neus niet ophalen voor een nat pak.
Maanden is er gewerkt aan de nieuwe truck die twee specialisten voorziet van verwarmd osmosewater dat onder hoge en lage druk kan worden ingezet. Duurzaamheid stond centraal bij de ontwikkeling. Zo is gekozen voor een truck met EURO 6 certificering en is het brandstofverbruik uiterst laag. Alle pompen worden aangestuurd door een Stage V motor, vooruitlopend op de wet- en regelgeving die vanaf 2020 geldt. “Dit is voor ons een absoluut belangrijk gegeven”, aldus Van der Griend. “Met Nestaan Gevelonderhoud bedienen wij een zeer specifieke klantenkring die van ons verwacht dat wij innovatief en duurzaam zijn in gevelonderhoud. DiBO is de partner die hierin kan meedenken en exact kan leveren wat wij wensen.” Het was voor de directeur essentieel om zaken te doen met één partij die innovatief is, duidelijke verwachtingen schept en transparant is. Het vertrouwen onderling is groot en zo wordt vingerwijzen voorkomen.
Eerlijk
Hij roemt de eerlijkheid van DiBO. “Vijf jaar geleden had ik al het idee om zo’n truck te laten ontwikkelen in Arendonk. Maar Arno (van den Borne, managing director DiBO red.) was zo eerlijk om te vertellen dat zij dit toentertijd niet konden ontwikkelen, daar de R&D afdeling destijds niet over voldoende mankracht beschikte. Nu heeft deze een dubbele bezettingsgraad aan engineering en zo kunnen ze de klus nu wel aan en dat blijkt, met deze truck als resultaat.”
Vier à vijf trailers in één truck
DiBO’s Bart de Bonth is uiteraard blij dat zij de uitgekozen partner zijn. Beide organisaties werken al meerdere jaren intensief samen. Iedere vijf jaar laat Nestaan een nieuwe reinigingstruck bouwen. DiBO is hier voor Nestaan vaker bij betrokken, toch blijft het een uniek project. “Deze opdracht vraagt veel van ons, want ook wij worden uitgedaagd. Met deze truck wordt niet alleen Nestaan beter, maar wij ook.” Van der Griend vult aan: “En natuurlijk is dat niet altijd halleluja, maar DiBO kijkt altijd naar de beste oplossing. Als we het hebben over deze truck is dat een combinatie van vier of vijf standaard hogedruktrailers gecombineerd in één opbouw. Ingenieus innovatief en zeer duurzaam. “ Van der Griend vervolgt: “wij zijn geen groene idealisten of nobele ridders, want het kostenplaatje moet ook reëel zijn. Maar binnen de financiële bandbreedte willen wij als Nestaan zeker onze nek uitsteken op het gebied van duurzaamheid en innovatie.”
De Nestaan reinigingstruck wordt ingezet voor velerlei gevelreinigingsopdrachten. Reiniging geschiedt onder hoge of lage druk en louter met osmosewater, waarbij de laatste stand der techniek is geïntegreerd in de machine. Van der Griend verklaart: Het is altijd en overal een uitdaging om voldoende osmosewater te produceren. De afname is groter dan de aanmaak. In deze truck wordt het osmose afvalwater separaat opgevangen om bijvoorbeeld in te zetten voor straatreiniging. Dit grijze water is hier uiterst voor geschikt. Zonde dus, als je daar niets mee doet.”
Uitblinker in eenvoud
Van buiten lijkt de truck op een truck als zovele. Pas als de deuren open gaan, wordt zichtbaar welk vakwerk bij de constructie komt kijken. Een georganiseerde wirwar van buizen, kleppen en knoppen. “Daar schrok ik in eerste instantie wel van”, aldus Van der Griend die de opdracht had gegeven voor een simpel te bedienen machine. Want hoe meer knoppen, hoe lastiger te bedienen. De Bonth: “Alle zichtbare knoppen worden aangestuurd via het display achterin de truck. Functionaliteit en gebruiksgemak staan hierbij centraal.” En het moet worden gezegd: instellen en werken via het display is een fluitje van een cent door de eenvoudige bediening die niet verder gaat dan aan of uit.
De Bonth legt uit: “Engineers op het hoofdkantoor in Arendonk hebben de hele machine zelf ontwikkeld, van de software tot de AutoCAD 3D-tekeningen. Wij hebben hierdoor volledig inzicht in het functioneren van de machine en zijn niet afhankelijk van externe leveranciers. Eventuele storingen zijn hierdoor ook relatief snel te verhelpen. Maar de grootste winst is er voor de operator, die verzekerd is van een optimale instelling door slechts één druk op het display. De hightech pneumatische aansturing zorgt voor de juiste instellingen in de machinekamer. Onze engineers hebben de software die oorspronkelijk is ontwikkeld voor carwash herschreven om deze techniek geschikt te maken voor hogedrukreiniging. Met succes.”
Uitverkoren
Ook al is de machine zeer eenvoudig te bedienen, mag niet elke medewerker van Nestaan ermee aan de slag. Is uitverkoren het goede woord? Van der Griend: “Een selecte club medewerkers kan werken met deze truck, na het volgen van een intern doorgroeiprogramma en finetuning in de praktijk. Zij moeten er namelijk wel enige affiniteit mee hebben.” Glimlachend vertelt Van der Griend over een medewerker die per abuis een kostbaar display kapot maakte uit ongeduld. “Die had er duidelijk geen affiniteit mee.”
Om de reinigingskwaliteit en de inzet te waarborgen, kijken de specialisten van DiBO regelmatig mee op de werkvloer. “Al is het maar voor vijf minuten om te kijken of alles juist werkt en of de gebruikers er op de goede manier mee werken”, aldus Ronald van Maarschalkerweerd, uitvoerder bij Nestaan.
Vol vertrouwen vooruit
Nestaan kan er de komende jaren weer volop tegenaan met deze innovatieve toevoeging aan het machinepark. Onderhoud wordt wederom uitgevoerd door DiBO. Net als Nestaan zijn zij in zowel België als Nederland actief. Bij onverhoopt uitval zijn servicemonteurs snel ter plaatse en regulier onderhoud wordt uitgevoerd zoals Van der Griend gewend is van DiBO; snel, zorgvuldig en toekomstgericht. De gevelspecialisten kunnen er weer vol tegenaan de komende jaren.