Als relatief kleine speler op de markt der schoonmaak, is het niet altijd even makkelijk. En dan wordt je als schoonmaakbedrijf ook nog geconfronteerd met negatieve landelijke media-aandacht, bijvoorbeeld over de misstanden in de schoonmaak. In het land van de schoonmaakreuzen, prijspakkers, arbeidsmarktkrapte en de jungle vol lastige wet- en regelgeving heeft Blinck Schoon uit Almere een duidelijke visie: “We stick to the plan.”
Voor de directie van schoonmaakbedrijf Blinck, ‘oude rotten’ in het vak schoonmaak, is het een dagelijkse uitdaging om onderscheidend te zijn als kleine speler met de wens om voor de klant en de medewerkers een benaderbaar en kwalitatief hoog bedrijf te zijn. Ingeklemd tussen de klant die vaak de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs wil, de con-collega’s die voor weinig de hoogste bergen beloven of door volume snel een voorsprong hebben, de bijbehorende wet- en regelgeving, het neerzetten van kwaliteit met het juiste personeel en de huidige krapte op de arbeidsmarkt kan Blinck eigenlijk maar één ding bedenken waardoor zij nog steeds groeien en kunnen ondernemen op de wijze die zij willen: “we stick to the plan, als klein bedrijf met grote uitstraling.”
Kleinschalig & professioneel
Toen Anton Vinck, directeur van het Almeerse schoonmaakbedrijf, in juni precies vijftien jaar geleden startte met zijn eigen onderneming in de schoonmaak was zijn droom om een bedrijf neer te zetten met de aandacht, de kwaliteit en de toegankelijkheid van een familiebedrijf en de professionaliteit van een multinational. Hij wilde zijn medewerkers persoonlijk kennen, zijn klanten zelf blijven bezoeken en blij worden van de kwaliteit die neergezet wordt zoals beloofd.
Blinck, een afsplitsing van Vinck zijn vorige bedrijf, is in vijf jaar tijd gegroeid tot een professionele organisatie met 110 medewerkers en een omzet van 4 miljoen euro. Het bedrijf maakt gebruik van de nieuwste middelen en materialen waarbij MVO hoog in het vaandel staat. Alle medewerkers dragen te allen tijde bedrijfskleding en minimaal 90 procent van de medewerkers zijn opgeleid volgens de nieuwste methodes. Blinck is tevens in het bezit van verschillende, bedrijf gerelateerde certificaten zoals ISO 9001, NEN 4400-1, MVO en Code Verantwoord Marktgedrag.
Online portaal
Daarnaast vernieuwt het bedrijf zich op digitaal gebied; de website wordt met de laatste nieuwtjes gevuld, hun klanten maken gebruik van een digitaal, persoonlijk dossier en hun medewerkers hebben toegang tot onze Blinck-app waarop o.a. alle bedrijfsinformatie staat en waar zij hun rechtstreeks de laatste info kunnen melden.
Prijs ondergeschikt
Wat de Blinck-eigenaar nog belangrijker vindt zijn de punten waarvan zij denken dat zij zich onderscheiden van anderen, waardoor zij nog steeds overeind staan en denken het imago van de schoonmaakmarkt te kunnen verbeteren. Anton Vinck: “Wij hebben aandacht voor onze medewerkers en onze klant, wij geven cadeautjes op feestdagen en bij bijzondere gelegenheden en wij benaderen iedereen zoals wij zelf benaderd willen worden; met respect en met een glimlach. Onze medewerkers zijn allemaal in eigen dienst en het grootste deel heeft een contract voor onbepaalde tijd. Zieke medewerkers krijgen aandacht of proberen we op voorhand te bestrijden door aanpassingen in het werk of werktijden. Onze directie en ons management komt graag op onze projecten en kent daardoor (bijna) al onze medewerkers en onze klanten persoonlijk. Wij communiceren snel en vanuit korte lijnen en werken hands-on. Aanpassingen in het contract of het werk, vanuit ons of op verzoek van de klant, gaan makkelijk en met oog voor samenwerking. Wij gaan voor kwaliteit en prestatie in plaats van prijs.”
Vinck vervolgt: “Door bovenstaande punten hebben en onderhouden wij met onze medewerkers en klanten een langlopende relatie en bouwen we het vertrouwen op wat nodig is om samen te werken. De klanten zien hierdoor dat wij respect voor ons vak hebben en wij hopen hiermee te bereiken dat gezien wordt dat de schoonmaak echt een vak is en vaak een ondergewaardeerde branche.
Wij zijn hierdoor (meestal) niet de goedkoopste bij een aanbesteding en door deze bedrijfsvisie wordt niet elke offerte een klant. Door ziekte of grote drukte moeten ook wij gebruik maken van uitzendbureaus en een flexibele schil mensen en door onze beloftes liggen de verwachtingen hoog terwijl ook bij ons wordt gehakt en vallen er spaanders. We beseffen steeds weer dat we niet de makkelijkste weg kiezen maar wel de eerlijkste voor onze medewerkers en klanten en met respect voor de branche en ons vak. Bij aanbestedingen gaan we uit van eerlijke tarieven zodat iedereen goed betaald krijgt, er aandacht is voor de kwaliteit en ons management de tijd heeft om de klanten en de medewerkers te bezoeken. Met ons team blijven we vernieuwen en nadenken over zaken die beter of anders kunnen.”
Veel klanten en medewerkers van Blinck zien dit, de omzet blijft groeien, medewerkers werken langere tijd voor het bedrijf en de schoonmaakorganisatie handhaaft zich standvastig in de branche. Het motto voor Blinck en voor bedrijven die op dezelfde manier werken is en blijft nog steeds: ‘we stick to the plan’