Wanneer je als schoonmaakorganisatie een markant object in onderhoud hebt, ligt het eindresultaat altijd onder een vergrootglas. Zeker wanneer de opdrachtgever niets minder is dan dé concerttempel van Nederland: Ziggo Dome. Alles draait hier om beleving. Logischerwijs kan de schoonmaak niet achterblijven. Tijdens de Avond van de Filmmuziek is Clean Totaal te gast in het hart van de schoonmaakoperatie die wordt gerund door Hago.
Op de foto: het vaste standby-team zorgt ervoor dat de Ziggo dome er, tijdens en,na iedere show pico bello bij ligt.
Dat de Avond van de Filmmuziek een ander soort event is dan men regelmatig gewend is, zorgt op voorhand voor de nodige vrolijke blikken bij het schoonmaakteam dat wordt gestimuleerd door rayonmanager Joyce Hardy: “geen confetti en geen bier door de lucht. Dat scheelt enorm veel tijd als het publiek al lang en breed huiswaarts keert.” Na iedere show zorgt een vast team ervoor dat de Ziggo Dome er weer net zo bij ligt als een vijftal uur eerder. Maar ook tijdens de voorstellingen is Hago actief. Hardy: “Deze medewerkers hebben ook een gastrol-functie en staan open voor vragen van bezoekers. Tijdens de show zorgen zij ervoor dat al het sanitair er weer tiptop uitziet, de vloer schoon is en de foyer weer blinkt om de bezoeker dezelfde beleving te geven als toen men de Ziggo Dome enkele uren geleden betrad.”
Samen voor hetzelfde resultaat
Dat dit niet altijd makkelijk is, blijkt uit een praktijkvoorbeeld tijdens een concert van de wereldberoemde band Twenty One Pilots. Hardy: “Je zult het misschien niet geloven, maar ruim drie dagen van tevoren lagen de fans al voor de deur. Die hadden, om zichzelf te beschermen tegen wind en regen, allerlei spullen meegenomen. Zodra de deuren dan opengaan, laten de fans alles liggen hè..” Maar liefst veertig afvalcontainers met afval zijn afgevoerd, het hele entreeplein inclusief foyer is door een groot team in sneltreinvaart onder handen genomen. “Je moet je voorstellen dat het een chaos is, wanneer iedereen na het concert door en over een afvalberg heen moet om huiswaarts te keren”, aldus Hardy lachend. “Ik ben extreem trots op het team waarmee we tijdens de show de klus hebben kunnen klaren en het leek alsof er niets gebeurd was. Wij spelen constant in op de situatie, dat improviseren maakt het werk voor ons ook zo ontzettend leuk.”
In het gesprek valt op dat woorden als ‘familiebedrijf’, ‘samen’ en ‘beleving’ met enig regelmaat worden genoemd. Terwijl het publiek geniet van de show, maken wij een ronde door de Ziggo Dome waar de verschillende schoonmakers zichtbaar enthousiast het werk uitvoeren. “De druk is hoog, we moeten veel schoonmaken, maar het is gezellig hier en het werk is leuk. Bovendien heb ik liever altijd genoeg te doen dan te weinig”, aldus één van de Hago-medewerkers die aan haar welverdiende pauze begint.
Partnership
Inmiddels is ook Directeur Regio West bij Hago Nederland, Robbert van den Berg, aangesloten. Bevlogen vertelt hij over de vertaling van het schoonmaakcontract naar de praktijk: “Bij Hago is het zo dat er vanuit de operatie altijd naar de off erte wordt gekeken voordat deze aan de potentiële opdrachtgever wordt overhandigd. Zo zorgen we er o.a. voor dat het contract realistisch is en uitvoerbaar. Maar toch”, lacht Van den Berg, “gaat het contract na gunning direct in de la en kijken we wat nu écht belangrijk is voor de opdrachtgever. Figuurlijk natuurlijk, want het contract wordt uiteraard nageleefd, maar de samenwerking staat voorop. Contracten zijn ervoor om elkaar scherp te houden maar moeten niet volgens de letter van de wet gevolgd worden, in een omgeving als het Ziggo Dome moet je flexibel kunnen zijn en vooral samenwerken.”
Assistent Facilitair Manager bij Ziggo Dome Ralph Boston heeft hoge verwachtingen van de schoonmaakorganisatie. “We zijn verplicht tot een partnership met elkaar. Schoonmaak is van immense invloed op de beleving van onze gasten. Zo hebben wij bepaalde verwachtingen van Hago, maar hebben zij dat net zo goed van ons.” Het is opvallend dat beide organisaties in gesprek met het vakblad kritisch naar elkaar zijn en ook problemen durven uit te spreken. “Alleen samen kom je verder en voor optimaal resultaat moet je soms het een en ander van elkaar durven eisen.” Van den Berg haakt in en vertelt over een andere evenementenlocatie dat ook onder zijn supervisie valt: “Daar hebben we gaten onder de onderste ring waar we al het afval naartoe kunnen blazen. Dit scheelt enorm veel tijd.” Boston: “Dus kijken wij nu ook of dit haalbaar is in de Ziggo Dome zonder dat het ten koste gaat van de akoestiek.”
Werkplezier boven alles
Het huwelijk tussen Hago en de Ziggo Dome kwam na de contractondertekening razendsnel tot stand. Binnen twee weken moest alles geregeld zijn. Van den Berg: “Ik snap dat heel veel mensen niet blij met mij waren.” Hardy: “Binnen no-time moest alles geregeld zijn. Ik kan je vertellen dat dit met de huidige arbeidsmarktkrapte niet altijd gemakkelijk was. We hadden nul schoonmakers ter overname. Om toch te kunnen starten, hebben we alles aangewend om de bezetting rond te krijgen. Zo hebben we de eerste weken gedraaid met hulp vanuit de Hago-familie met medewerkers van andere objecten, maar ook vanuit sales en van de back office.” Van den Berg: “Dan zie je echt de kracht van een familiebedrijf. Mensen vinden het niet erg om hun steentje bij te dragen.” Leuk detail: ook de tienerdochter van de regiodirecteur liepen we tegen het lijf met een vlakmop in haar hand. Vader keek trots toe.
Uit alles blijkt dat werkplezier het belangrijkste uitgangspunt is. De schoonmakers stralen en hebben het gevoel gehoord te worden. Hardy: “Mede daarom trappen we iedere week af met de gezamenlijke weekstart waar schoonmakers, objectleiding en opdrachtgever samenzitten om de successen, maar ook de hick-ups en aandachtspunten te bespreken. Schoonmakers krijgen hierin een belangrijke stem en ook de verantwoordelijkheid om zelf oplossingen aan te dragen voor genoemde problemen. Natuurlijk gaat dit bij bijvoorbeeld niet prettig zittende bedrijfskleding lastig. Maar als dit maar vaak genoeg vanuit het hele land wordt gemeld, vindt dit wel zijn weg naar Zuid- Limburg waar deze beslissingen worden genomen.” Het moraal van het verhaal: Het mes snijdt aan alle kanten: happy schoonmakers die zich gehoord voelen, een opdrachtgever die deelgenoot is van het schoonmaakprobleem en een schoonmaakorganisatie die altijd overal van op de hoogte is. Van den Berg vrolijk: “Het kan soms zo simpel zijn hè.”
Waarde toevoegen
Natuurlijk wordt ook hier gehakt en vallen er spaanders, maar door het gezamenlijk enthousiasme en expertise is alles altijd op te lossen. Van den Berg: “We zijn enorm goed op weg. Iedereen weet wat van hem of haar verwacht wordt, toch is er altijd ruimte voor verbetering. Ook wij moeten nog veel leren, bijvoorbeeld van die gasten die het podium hier afbreken. Een gestroomlijnde militaire operatie, zo omschrijf ik dat.” Hardy vult aan: “Maar, vergeet niet. Samen met de Ziggo Dome streven we nu al naar perfectie, samen met tientallen representatieve hardwerkende toppers. Gezamenlijk creëren we de toegevoegde waarde, en dragen wij bij aan de beleving van honderdduizenden bezoekers per jaar. Dat is toch gaaf!”