VSR heeft een digitaal meldpunt geopend voor problemen bij de toepassing van o.a. het kwaliteitsmeetsysteem VSR-KMS. Opdrachtgevers, schoonmaakbedrijven en andere gebruikers kunnen via het meldpunt problemen melden rondom het meten van schoonmaakkwaliteit en het gebruik van de resultaten.
Ondanks dat VSR-KMS een meetsystematiek is die vastgelegd is in en nationale norm van het Normalisatieinstituut; de NEN 2075, kunnen er vragen zijn over de toepassing. Ook kunnen er problemen geconstateerd worden bij de toepassing van het meetsysteem.
Meldpunt schoonmaakkwaliteit tevens vraagbaak
Daarom heeft VSR een digitaal meldpunt ingesteld voor het melden van problemen rondom het meten van schoonmaakkwaliteit en het gebruik van de resultaten. Denk aan toepassing van het VSR-Kwaliteitsmeetsysteem (VSR-KMS) en VSR-DKS maar ook aan contractafspraken over keuring en herkeuring en het kennisniveau van inspecteurs en controleurs. Ook vragen en opmerkingen over andere kwaliteitsmeetsystemen kunnen worden gemeld.
VSR directeur John Griep vertelt aan Clean Totaal dat de eerste meldingen zeer divers van aard zijn: “in de ene melding worden vragen gesteld over de wijze waarop een meting wordt gelopen, terwijl in de andere melding het beklag wordt gedaan over een controleur. De aard van de meldingen zal het meldpunt mede gaan vormen in de toekomst. Vooralsnog is het meldpunt dus ook zeker een vraagbaak.”
Meldpunt vs Deskundigenforum
Het meldpunt is niet te vergelijken met het Deskundigenforum van de Stichting Schoonmaakkwaliteit die uitspraak doet over de uitvoering van de VSR-KMS systematiek. Griep: “ten opzichte van het Deskundigenforum, waar bij behandeling een depot betaald moet worden, is het nieuwe meldpunt een laagdrempelige manier om problemen rondom de schoonmaakkwaliteit en het gebruik van de resultaten te melden. Het meldpunt dient om klachten over VSR-KMS op te lossen, verbeteringen aan VSR-KMS door te voeren en zo mogelijk trends in de markt te signaleren en onregelmatigheden rondom kwaliteitsmeetsystemen in de schoonmaakbranche aan de kaak te stellen.”
Vertrouwelijk en anoniem
VSR behandelt alle meldingen via het meldpunt vertrouwelijk en legt deze anoniem voor aan de Commissie Kwaliteitszorg. De commissie geeft antwoord en VSR zorgt ervoor dat het antwoord bij de melder komt. Griep: “indien een melder anoniem wenst te blijven, dan is dat mogelijk. Vanzelfsprekend vervalt de mogelijkheid om antwoord te ontvangen. Wij gebruiken anonieme meldingen om eventuele trends te herkennen waarop wij actie kunnen ondernemen. Heeft u een vraag of een opmerking of signaleert u een probleem in de markt met betrekking tot de schoonmaakkwaliteitsmetingen, schroom niet en meld het via dit meldpunt!”