De komende week gaan drie vertegenwoordigers van het Haagse IT-bedrijf CleanJack naar Japan om daar bij de eerste schoonmaakbedrijven hun tijdregistratiesysteem te installeren. Daarmee is CleanJack een van de eerste bedrijven die meteen profiteert van het handelsverdrag tussen de EU en Japan dat 1 februari 2019 in werking trad. Eerder kreeg het bedrijf voet aan de grond in Europese landen maar ook in Zuid-Afrika en Australië.
“Een jaar geleden, op de internationale vakbeurs Interclean in Amsterdam, raakten we in gesprek met verschillende Japanse schoonmaakbedrijven. Zij zagen meteen de meerwaarde van ons tijdregistratiesysteem voor de schoonmaakbranche”, vertelt Niels van den Berg, eigenaar en oprichter van CleanJack. “Het afgelopen jaar hebben we daarom testen uitgevoerd en onze systemen voor de Japanse markt geschikt gemaakt. Vanaf 5 april zijn we in Japan om de eerste systemen daar te installeren. Inmiddels draaien de CleanJack systemen voor de Japanse markt vanuit een datacenter in Tokyo.”
Realtime dashboard
CleanJack ontwikkelde een IT-oplossing die meer kan dan tijd registreren. Schoonmakers melden zich met een ID sleutelhanger aan en af op de verschillende werklocaties. Via een compacte CleanJack terminal zien zij precies wat er op een locatie moet gebeuren. Geplande taken en berichten van opdrachtgevers verschijnen automatisch in het scherm. Het management ziet realtime via een online dashboard de status van de werkzaamheden van hun schoonmakers. Als mensen te laat komen, ziek zijn of een probleem ondervinden, dan krijgt de rayonleider meteen een SMS alert. De tool verenigt meerdere functies: plannen, aansturen, monitoren, meten, bijsturen en optimaliseren.
Internationaal uitrolbaar
“Wij ontwikkelden een universeel concept voor schoonmaakbedrijven dat ook internationaal voor iedereen te begrijpen en te gebruiken is”, zegt Van den Berg. “Relaties vragen ons weleens of we net zoiets zijn als Uber of Airbnb. Die vergelijking gaat niet helemaal op: CleanJack is een B2B dienst gericht op een nichemarkt. Wel bieden wij een praktische formule die in een concrete behoefte voorziet en over de hele wereld toepasbaar is. Met zo’n 350 schoonmaakbedrijven in 4 werelddelen staan we pas aan het begin. De afgelopen jaren hebben we vooral geïnvesteerd in de ontwikkeling van een stabiel en internationaal schaalbaar platform. CleanJack is nu eenvoudig toepasbaar voor schoonmaakbedrijven over de hele wereld en in 5 talen beschikbaar.”
In de Japanse taal
“Wij maken de internationale toepasbaarheid ook waar. Van Pretoria tot Parijs, van Sydney tot Brussel, Amsterdam of Londen: CleanJack is er inmiddels dagelijks in bedrijf. Nu gaan we het concept dus ook in Japan uitrollen. Daarvoor hebben we onze systemen geschikt moeten maken voor de Japanse taal. Om goed voorbereid naar Japan te gaan en het systeem aan te passen aan de Japanse taal en cultuur, hebben we ook een Japanse collega aan ons team toegevoegd. Het was een hele uitdaging maar het is ons gelukt.”
Makkelijker zakendoen door handelsakkoord
De komende week zit Van den Berg met zijn mensen in Japan, een markt met meer dan 1,3 miljoen schoonmakers. Dat maakt Japan tot een erg interessant werkgebied. Bovendien is er in dat land nog geen andere partij die een concept als CleanJack aanbiedt. “Het recente handelsverdrag tussen de EU en Japan maakt het voor ons makkelijker. Dit akkoord is het grootste handelsakkoord dat de EU ooit met een derde land heeft gesloten. Voor ons betekent het dat bepaalde drempels zijn verdwenen. Kortom, alle lichten staan op groen om onze diensten op een succesvolle wijze in Japan te introduceren.”