Nilfisk heeft haar financiële jaarrapport over 2018 gepubliceerd. Vorig jaar was voor Nilfisk een jaar dat in het teken stond voor verandering en transitie. Zo werden verschillende bedrijfsonderdelen verkocht en is de organisatie verder ‘versimpeld’.
Nilfisk behaalde het afgelopen jaar een totale omzet van 1.054 miljoen euro met een autonome groei van 2,0% en een operationele prestatie van 11,5%. Het EBITDA was 11,9%, een stijging van 0,8% ten opzichte van een jaar eerder. Volgens de organisatie werd de groei gestuwd door de constante ontwikkeling in EMEA, maar werd deze geremd door negatieve ontwikkelingen in de Verenigde Staten. De autonome groei betrof een jaar eeder nog 3,7%.
De totale omzet lag een jaar eerder 28 miljoen euro hoger. De omzetdaling is te wijten aan de negatieve wisselkoersen en de afstoot van verschillende bedrijfsonderdelen, dat uitmaakt van het toekomstbeleid.
2018 was het jaar van de transformatie
CEO van Nilfisk Hans Hendrik Lund spreekt over goede ontwikkelingen in het versimpelen van Nilfisk in een uitdagend jaar. “Transformatie is het woord dat 2018 treffend samenvat. We hebben verschillende onderdelen afgestoten die geen deel uitmaken van de core business. We focussen ons op markten die voor ons aantrekkelijk zijn en waar we een sterke positie hebben.” De wereldspeler op het gebied van professionele reinigingsoplossingen heeft verschillende productiefaciliteiten gesloten en andere uitgebreid om de organisatie te versimpelen.
“Na de stappen die we in 2018 hebben gezet, gaan we 2019 sterker in, maar dat betekent niet dat de transformatie voorbij is.” Lund besluit: “We willen voorop blijven lopen en de leider zijn in ‘intelligent cleaning’ terwijl we de onderneming zo winstgevend als mogelijk laten zijn. Hiermee zetten we een nieuwe stap in onze meerjaarlijkse strategie.”
Verdere versimpeling van de organisatie
Maar liefst zeven van de achttien productiefaciliteiten zijn door Nilfisk gesloten het afgelopen jaar met als doel de core business verder te optimaliseren. De organisatie zegt te investeren in onderdelen die Nilfisk in de positie stellen om marktleider te worden binnen ‘intelligent cleaning’. “De ontwikkeling van de Nilfisk Liberty SC50 schrobzuigrobot is daar het eerste sterke bewijs van.”
Als we van het jaarrapport mogen uitgaan, is dat slechts het begin van de ontwikkeling. Nilfisk wil als marktleider de toekomst van schoonmaak vormgeven om de business slimmer te maken. Deze visie, getiteld Nilfisk Next, is erop gericht om de positie te handhaven en de organisatie voor te bereide nvoor het nieuwe tijdperk van intelligent schoonmaken. In hoeverre dit zal slagen, de tijd zal het leren.. Het jaarrapport 2018 ziet er in ieder geval weer gelikt uit.