Een primeur in de schoonmaakbranche, Clean Totaal start met podcasts. Hoofdredacteur Ruben Lijzenga spreekt met ondernemers en stakeholders over actuele onderwerpen, opmerkelijkheden en noviteiten in de branche. In Clean Totaal Podcast #1 staat circulair ondernemen centraal. Ruben gaat in gesprek met Hilco Kooistra, eigenaar van KBL Circulair Schoonmaakcentrum, die er niet voor terugdeinst een paar ferme uitspraken te doen over ecolabels. En wat is de rol van schoonmaakbedrijven als we het hebben over circulair ondernemen en duurzaamheid? In ieder geval een heel belangrijke!
Circulair ondernemen gaat verder dan duurzaam ondernemen, “want”, aldus Kooistra. “Als je circulair onderneemt, ben je verantwoordelijk voor alles wat je op de markt brengt.” Als voorbeeld wordt een schoonmaakflacon aangehaald. Wanneer de flacon is geproduceerd van gerecyclede grondstoffen, dan kan men spreken van duurzaamheid. Wil het circulair zijn, dan zou de flacon ook weer gerecycled kunnen worden om als nieuwe grondstof aangeboden te worden.
Circulair en duurzaam als modewoord
Dat beide termen zo vaak door elkaar heen worden gebruikt, komt volgens Kooistra vanwege het commerciële belang van bedrijven. Kortgezegd: als de markt iets wil, dan komt het er. Maar daar wordt niet de echte impact gemaakt. Zonde, want vaak is duurzaam ondernemen een kwestie van logisch nadenken, verbanden leggen en gewoon doen.
Zo zijn KBL Circulair Schoonmaakcentrum en Hijman Schoonmaakartikelen onlangs gestart met Plastic 4 Us, een ophaal- en recycleservice voor schoonmaakflacons. “Dit staat of valt bij de massa, hoe meer partijen aanhaken, hoe groter de impact. Maar als je het niet gewoon doet, en niet ‘gewoon’ begint, wordt het nooit wat.”
Circulair ondernemen in de schoonmaakbranche, er zijn mogelijkheden te over. Benieuwd hoe het verschil gemaakt kan worden? Beluister dan de Clean Totaal Podcast #1!