NederlandSchoon heeft de gouden Winkelgebied-tegel uitgereikt aan Maastricht. Maastricht viel dit jaar dubbel in de prijzen: de gemeente werd winnaar in de categorie Grote Gemeenten met schoonste winkelgebieden van Nederland (Groene stoeptegel), waarna winkelgebied Sint Pieter (Glacisweg) tot Schoonste winkelgebied van Nederland 2018 werd uitgeroepen (Gouden stoeptegel). Het Maastrichtse winkelcentrum heeft de overwinning vooral te danken aan de lokale samenwerking tussen de winkeliers, ondernemers en de gemeente. Bezoekers geven aan winkelen in dit gebied als zeer prettig te ervaren, mede omdat er zo weinig afval rondzwerft.
Vincent Breedveld, woordvoerder bij NederlandSchoon: “Een schone stoep is goud waard. En dat geldt helemaal voor winkel en centrumgebieden. Een straat zonder zwerfafval draagt niet alleen bij aan een beter milieu, maar ook aan een aangename winkelbeleving, veilig gevoel, langere verblijfsduur en uiteindelijk een hogere omzet voor winkeliers. Gemeente Maastricht heeft een prachtige en unieke prestatie geleverd door niet alleen tot (grote) gemeente met schoonste winkelgebieden te worden uitgeroepen, maar ook over het schoonste winkelgebied te beschikken. Het heeft bewezen voorop te lopen in maatregelen om de gemeente schoon te houden middels goede samenwerking en oog voor detail. We zijn er dan ook trots op dat we deze gouden tegel hier in Zuid Limburg mogen leggen. Met de tegel willen we onze waardering uitspreken naar de steden en gemeenten die hun winkelgebieden schoonhouden en alle steden en gemeenten motiveren hier aandacht aan te besteden en hun schoonbeleid te ontwikkelen. We kijken dan ook nu al reikhalzend uit naar de editie van 2019.”
Wethouder Maastricht John Aarts: “We zijn er enorm trots op de eerste gemeentetegel te mogen ontvangen en een voorbeeld te vormen voor de rest van Nederland. Wij hebben schone straten en winkelgebieden uiteraard hoog in het vaandel staan, maar hadden absoluut niet verwacht dubbel in de prijzen te vallen. Mijn dank gaat dan ook uit naar de ondernemers en bewoners van de gemeente en onze eigen mensen van Stadsbeheer, die zich samen hardmaken voor een brandschone omgeving. De tegel heeft een mooie, zichtbare plek in ons winkelgebied gekregen.”
Schoonste Winkelgebied Verkiezing 2018
Voor de zesde keer op rij organiseerde Stichting Nederland Schoon dit jaar de verkiezing van ‘Schoonste Winkelgebied van Nederland’. NederlandSchoon wenst met de verkiezing de samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en beheerders te stimuleren. Een schoon winkelgebied straalt meer gastvrijheid uit. Het winkelend publiek voelt zich hierdoor meer welkom, en daar heeft de ondernemer baat bij. Het aantal deelnemende gemeenten is aanzienlijk gestegen met een stijging van 60%. Maar liefst 44 gemeenten doen dit jaar voor het eerst mee aan de verkiezing.
Schoon houdt schoon
Uit onderzoek van Stichting Nederland Schoon blijkt dat 70% van de gemeenten inzet op schone winkelgebieden. Een zwerfafvalvrij straatbeeld heeft invloed op de beleving van het winkelende publiek. Het winkelen wordt als prettiger ervaren. Een schoon winkelgebied zorgt voor een langer verblijf van de consument, een hogere omzet, gevoel van veiligheid, aangenamere beleving en een positieve en sociale houding. De winnaar van de vorige editie, Winkelcentrum Brouwhorst in Helmond, heeft een zeer actieve ondernemersvereniging. Ondernemers zorgen samen met de gemeenten en inwoners voor een schoon en prettig winkelgebied.