Het Europese hoofdkantoor van Diversey, gelokaliseerd in Utrecht, was de plaats van handeling voor de tiende editie van het ISSA Networking Event. Met zo’n zestig aanwezigen, op voorhand interessante speeches van Andreas Janetzko van MBS Logistics over de transitie van logistiek van kostenfactor binnen een organisatie tot toegevoegde waarde en van Diverseys eigen Huub Vroomen over Robotics 2.0 belooft het een enerverende middag te worden.
Innoveren en pionieren
Na een vrij lange zoektocht naar een parkeerplek start de middag goed met het warme welkom van Directeur Benelux bij Diversey Henk Toering, bovendien doet een goed bakje koffie wonderen. Toering trapt debijeenkomst af met een korte introductie over het wereldconcern Diversey en het Europese hoofdkantoor waar we te gast zijn. “Bij Diversey zijn we facilitators voor life door constant te innoveren en te pionieren in een van oorsprong traditionele wereld die innovaties relatief traag adopteert. Als constant doel hebben wij de hygiëne op een hoger peil brengen door ontwikkeling en innovatie.”
Aantrekkelijker voor jonge mensen
Na een minuut-durende introductiefilm is het de beurt aan ISSA Chairman Europe Michel de Bruin om de leden en genodigden toe te spreken over de stand van zaken binnen ISSA. Zo werd vol trots gemeld dat de Pulire Smart Show in Verona vanaf nu onder de ISSA-vlag valt. De speerpunten van de organisatie zijn overigens onveranderd: “We streven er naar om de branche aantrekkelijker en toegankelijker voor jonge mensen om de branche en haar imago op een hoger niveau te krijgen. Schoonmaken is mooi maken, mooi gezegd ‘cleaning reveals beauty’. Laten we nader tot elkaar komen om te praten over de toekomst en de uitdagingen die voor ons liggen.” En zo slaat De Bruin een brug naar de eerste ‘speech’ van Andreas Janetzko van MBS Logistics over logistiek: van kostenfactor naar toegevoegde waarde.
Logistiek als onderscheidende factor
Met meer dan dertig jaar ervaring op hoog niveau in supply chain management kan Janetzko met recht een expert op het gebied van logistics genoemd worden. Met een blik op de toekomst worden de komende veranderingen in sneltreinvaart doorgenomen. “Het is lastig om dit in slechts een half uur te doen, ik zou hier wel vier uur over kunnen praten”, aldus Janetzko treffend. Volgens de expert is ‘logistics’ de factor die in meerdere sectoren het verschil gaat maken. “Huidige trends zorgen dat logistics in een stroomversnelling komt met IoT (Internet of Things red.) als ‘backbone’. Nu leveren wij al reserve onderdelen met drones naar schepen die op zee liggen, een aantal kilometers uit de kust.” Janetzko eindigt de speech met een vooruitblik naar 2050 wanneer ‘physical internet’ gemeengoed is waardoor de volledige supply chain een autonoom opererend systeem is zonder menselijke tussenkomst.
De grootste bedreiging voor westerse bedrijven als Amazon ligt aan de andere kant van de wereld. Zo wordt de concurrentie aangaan met China lastig. Alibaba heeft vergaande investeringen aangekondigd op het gebied van logistics. “Samenwerking en innovatie is daarom zo belangrijk.” Tevens is dat één van de grootste tips voor logistics binnen de schoonmaakindustrie: “Zoek waar mogelijk de samenwerking, denk buiten de gebaande paden en verander het inventory management.”
Robotics 2.0
Dan is het tijd voor de speech waar eenieder voor gekomen was, de speech van Huub Vroomen over Robotics 2.0, zonder foto’s van onze kant, want de slides bevatten bedrijfsinformatie. Ons is vriendelijk verzocht hiervan geen foto’s te maken. De eerste robots in de cleaning industrie dateren van mid-jaren ’80. Vervolgens duurde het tot ongeveer 2016 totdat de reinigingsrobot gemeengoed werd. Anno 2018 zijn meer dan tien organisaties actief op deze markt en zijn de investeringen fors. Dat wil overigens niet zeggen dat de huidige generatie schoonmaakrobots reeds volwassen is.
Volgens Vroomen zijn er een viertal kansen en bedreigingen te onderscheiden die de toekomst van de schoonmaakrobot zal bepalen. Zo roept hij op dat er geen té grote hype gecreëerd moet worden. “Overpromising will kill the business.” In andere woorden; wees transparant en eerlijk over resultaten, beloof geen dingen die je niet waar kunt maken. Daarnaast is de veiligheid een issue. “Machines moeten veilig zijn. Veiligheidsaspecten als marketing-instrument zijn niet steekhoudend.” Wil de schoonmaakrobot slagen, dan moet deze veilig zijn. Daarbij moet gezegd worden dat voldoen aan EC-regelgeving, geen garantie voor veiligheid is.
De toekomst is hier
Tijdens de presentatie wordt een vrij imposant filmpje getoond van een TASKI Intellibot 2000 in een supermarkt. Het filmpje toont de autonome werking van de machine en het is opvallend dat er interactie plaatsvindt tussen winkelend publiek en de machine. Zo maken klanten ruimte vrij met hun winkelwagen, zodat de robot kan passeren en wordt een vriendelijk knikje gegeven als de robot even wacht. We kunnen concluderen dat de toekomst dichterbij is dan we soms denken.
De acceptatie van de schoonmaakrobot zal afhangen van de acceptatie van de markt en de publieke opinie. Vroomen roept op tot samenwerking tussen verschillende partijen om in een stroomversnelling te blijven ontwikkelen en optimaliseren. Samenvattend kunnen we stellen dat de schoonmaakrobot de puberfase voorbij is, maar nog echt niet echt volwassen is.
Het ISSA Benelux Networking Event werd afgesloten met een rondleiding over de begane grond van het Europese hoofdkantoor van Diversey. Het aantal laboratoria waar constant onderzoek plaats vindt, sprak bij veel ISSA-leden tot de verbeelding.
Diversey-directeur Henk Toering: “Dit is nog relatief klein. In Charlotte (USA red.) staat een gloednieuw laboratorium dat nog vele malen groter is.” Na de korte, doch interessante rondleiding, tijd voor tapas en een drankje om de innerlijke mens tevreden te stellen. De volgende ISSA Benelux bijeenkomst is de ISSA Haringparty die in 2019 plaatsvindt bij Vendor in Tilburg.