Na een investeringsronde in 2016 werd de productiecapaciteit van Seifar, private label producent van duurzame reinigingsmiddelen, verhoogd naar 4 miljoen liter. Nog geen 2 jaar later dient er zich nu terug een uitbreiding van de productiecapaciteit aan gezien de binnen –en buitenlandse vraag naar kwaliteitsvolle EU Ecolabel gecertificeerde producten in private label blijft stijgen. Zo zal eind 2018 de productiecapaciteit van 4 miljoen liter naar 6 miljoen liter worden gebracht. Dit zou leiden tot een verdrievoudiging van de productiecapaciteit op enkele jaren tijd.
Dit is een advertorial van Seifar
Myrte Ruymaekers, R&D Manager bij Seifar, legt uit waarom:
“In 2015 werd duidelijk dat we tegen de limiet aanbotsten van de toenmalige productiemogelijkheden. Om verder te kunnen groeien, moesten we de productiecapaciteit verhogen. Zo gezegd, zo gedaan. Na een investeringsronde in 2016 werd de productiecapaciteit van Seifar verhoogd naar 4 miljoen liter. Dit zorgde voor de nodige ademruimte en stelde ons in staat om bovenop het bestaande klantenbestand een aantal grote projecten binnen te halen. Vooral onze nieuwe volautomatische productielijnen voor kleinverpakkingen (750ml-5L) en grootverpakkingen (10L-20L) waren daarbij populair. Nog maar te zwijgen over onze productielijn voor bag-in-box die eigenhandig verantwoordelijk was voor bijna de helft van de nieuwe projecten.
Begin 2018, nog geen 2 jaar later dus, bleek echter dat er niet al te veel meer overbleef van de ademruimte die we hadden gecreëerd. Onze bestaande klanten bleven groeien, de nieuwe projecten begonnen op toerental te komen en de binnen –en buitenlandse vraag naar kwaliteitsvolle EU Ecolabel gecertificeerde producten in private label blijft stijgen. Daardoor waren we genoodzaakt om terug in te grijpen en verder te investeren in capaciteitsverhoging. Zo zal eind 2018 de productiecapaciteit van 4 miljoen liter naar 6 miljoen liter worden gebracht. Dit zou leiden tot een verdrievoudiging van de productiecapaciteit op enkele jaren tijd. Essentieel in mijn ogen om verder te kunnen groeien.”
Die vastberadenheid om te blijven groeien heeft een onderliggende reden. Myrte Ruymaekers licht toe:
“Zoals u weet is Seifar een familiale KMO (kleine of middelgrote onderneming red.). De tweede generatie staat sinds enkele jaren aan het roer en wij hebben een duidelijke missie. Zorgen dat de traditionele reinigingsmiddelen worden vervangen door duurzame varianten die ecologisch verantwoord zijn en safe voor de gebruiker. Met die missie indachtig hebben we dan ook een gigantisch marktpotentieel. Dit potentieel willen we ten volle benutten. Het is dan ook aangenaam om vast te stellen dat de markt alsmaar meer interesse toont in een omschakeling naar duurzame producten. De bewustwording bij de eindgebruiker over wat ze kopen en bij de professionele verdelers over wat ze verdelen groeit, dat staat vast. Zeker nu onze duurzame alternatieven ten opzichte van de traditionele chemie niet duurder zijn en ze dezelfde performance kunnen garanderen. Het is dan ook onze taak om deze positieve beweging verder te stimuleren en mensen te informeren.”
Wat brengt de nabije toekomst voor Seifar?
“Eerst en vooral zorgen dat we de productiecapaciteit tegen het einde van het jaar naar 6 miljoen liter brengen zodat we alsmaar meer klanten kunnen voorzien van duurzame producten onder hun eigen label. Daarnaast willen we verder blijven innoveren inzake duurzame reinigingsmiddelen zodat we onze klanten een concurrentieel voordeel kunnen blijven bieden inzake productkwaliteit, ecologie, gebruiksveiligheid, ergonomie,….Want als onze klanten hun klanten kunnen overtuigen om op een duurzame manier te reinigen met respect voor mens en milieu dan is onze missie geslaagd.”