CSU en Hotel Casa Amsterdam starten een innovatieve pilot. De partners testen drie digitale innovaties die het hotel werk uit handen moeten nemen, de schoonmaak efficiënter maken en de hotelervaring van de gasten optimaliseren. De toepassing van digitalisatie – voor toegang, meting van gebruiksintensiteit, gebouwbeheer en planning – biedt diverse voordelen. Door de systemen te combineren ontstaat een intelligente oplossing die de service en klantbeleving naar een hoger niveau brengen.
Samen leren
Digitalisatie maakt zaken meetbaar. In welke ruimte is iemand aanwezig? Is het er comfortabel? Is er schoonmaak nodig of niet? Met deze pilot willen CSU en Hotel Casa Amsterdam leren van alle informatie die diverse digitale systemen opleveren. Hoe hotelgasten de toepassing van deze systemen ervaren en hoe de data vervolgens effectief gebruikt kan worden voor optimalisatie van de organisatie. Robert Goudappel, directeur CSU Hotel Services: “Het continu meten en analyseren van relevante data, maakt schoonmaak steeds efficiënter. Bovendien kunnen we dankzij slimme systemen ons werk zodanig plannen dat de hotelgast er nagenoeg niets van merkt. Dit heeft een positieve invloed op de klantbeleving, een belangrijke voorwaarde in de hotelbusiness.”
Realtime inzicht
De pilot brengt informatie van de platformen 4suites, BeSense en LEVIY samen. Dit betekent een volledige digitalisatie van een groot gedeelte van de primaire processen in het hotel. Dankzij het realtime inzicht kan het hotelpersoneel de klantervaring verder verhogen. Bovendien levert de data waardevolle input voor verdere analyse en optimalisatie. Deze nieuwe kennis zet CSU in bij toekomstige projecten in het hotelwezen en daarbuiten.
Top-gasttevredenheid
“Het doel van deze pilot is het bereiken van top-gasttevredenheid”, reageert Marco Peeters, manager operations Hotel Casa. “Ik vind het mooi om te zien dat CSU openstaat voor vernieuwingen en ons als klant actief betrekt bij het verder ontwikkelen van hun én onze dienstverlening. Zo ontstaat een product waar je echt mee vooruit kunt.”
Pilot-platformen
BeSense, het slimme sensorsysteem van CSU en Heijmans, meet bezetting, benutting en comfortwaardes van (werk)omgevingen en visualiseert trends in een dashboard. CSU past daar de schoonmaakprogramma’s op aan. BeSense maakt gebouw beheer slimmer, verhoogt de schoonmaakbeleving en draagt bij aan een comfortabel en optimaal werkklimaat.
In 2017 is BeSense bekroond met de European Cleaning and Hygiene Award in de categorie ’Groundbreaking technological innovation of the year.’ www.besense.nl
Marco Peeters: “Met BeSense wil ik meer inzicht krijgen. Bij de hotelkamers hebben we dat wel, maar met name bij de openbare ruimtes, zoals toiletten, lobby, congresruimten, hebben we geen goed zicht op de gebruiksintensiteit. De test met BeSense gaat helpen om de schoonmaak van deze ruimten zo effectief mogelijk in te zetten. Door het meten, kunnen we bovendien beter de juiste schoonmaakmomenten kiezen.”
De sloten van Hotel Casa zijn voorzien van de 4Suites controller. Hierdoor zijn ze online en staan ze in directe verbinding met het 4Suites cloud platform. Deze upgrade biedt meer veiligheid, flexibiliteit en connectiviteit op het gebied van toegang. Zo kan Hotel Casa onder andere real time toegang beheren en inzien en kunnen gasten deuren openen met de 4Suites app. Het platform kan eenvoudig geïntegreerd worden met huidige systemen en applicaties en opent de deur naar verdere mobiele innovatie. Hotel Casa kiest hiermee voor de meest innovatieve oplossing op het gebied van toegang: 100% cloud based en niet afhankelijk van de (on)mogelijkheden van Bluetooth of NFC. www.4suiteshq.com
CSU werkt bij Hotel Casa met de volledig digitale housekeeping oplossing van LEVIY. Deze slimme software koppelt direct en real-time met het reserveringssysteem van Hotel Casa. Hierdoor wordt de housekeeping volledig digitaal gepland en via de mobiele app hebben de medewerkers altijd real-time hun taken beschikbaar. Alle betrokkenen volgen de voortgang op de voet en zodra een kamer wordt afgemeld is dit ook direct voor de receptie inzichtelijk. Gasten kunnen zo beter en concreter worden geïnformeerd.
Naast de housekeeping sluit tevens de Technische dienst aan op het proces doordat meldingen van de medewerkers direct kunnen worden opgepakt en afgehandeld, waar gewenst voorzien van foto’s. Denk hierbij aan defecten in de kamer (zoals een kapotte lamp) of gevonden voorwerpen. Met LEVIY werkt CSU efficiënter, maar nog belangrijker kan Hotel Casa samen met CSU de gast beter, sneller en gerichter bedienen. www.leviy.com