Het gaat om een hoofdkantoor aan de Rotterdamse Wilhelminakade, maar ook om radarposten, de verkeerscentrale in Hoek van Holland en het informatiecentrum Futureland op Maasvlakte II. Met in totaal 71 locaties hebben de schoonmaakmedewerkers van Gom bij Havenbedrijf Rotterdam over afwisseling niet te klagen. Begin dit jaar kreeg het bestaande contract een vervolg na een Europese aanbesteding.
Het was een van de langere aanbestedingstrajecten, weet Michel van den Berg die nauw bij het traject betrokken was. Toen nog in zijn rol als districtsdirecteur van Gom, sinds de sectorindeling is hij opgeschoven naar business unit directeur Onderwijs. “We komen al heel lang over de vloer bij Havenbedrijf Rotterdam. We hebben de opdrachtgever in 2001 nog helpen verhuizen van het Marconiplein naar het World Port Center aan de Wilhelminakade, het huidige kantoor op de Kop van Zuid. Na een e-auction zijn we het account even kwijtgeraakt maar we hebben het weer heroverd. En ook in de hergunning viel de keus op Gom, met name door de tevredenheid van Havenbedrijf Rotterdam over onze aanpak van een aantal casussen.”
43.000 vierkante meter
Een contract van formaat is het: er zijn in totaal 71 locaties in en om Rotterdam gemoeid met het schoonmaakcontract. In oppervlakte gaat het om 43.000 vierkante meters. Van den Berg: “Maar er zijn ook heel kleine locaties bij waar we maar één keer per maand hoeven schoon te maken. Elke locatie heeft weer een heel eigen dynamiek.”
De Europese aanbesteding werd begeleid door facilitair adviesbureau Masterkey. “Een goed en transparant bestek”, oordeelt de business unit directeur over de aanpak van het bureau. Natuurlijk was er Gom – afgezien van de financiële waarde – veel aan gelegen om Havenbedrijf Rotterdam als klant binnen te halen. “Natuurlijk! Vanuit ons hoofdkantoor kijken we zó het havengebied in. Dat gaf ook wel het gevoel van: deze klant willen we heel graag behouden, Havenbedrijf Rotterdam hóórt gewoon bij Gom!”
Middenkader betrokken
Opvallend detail: bij de ondertekening van het contract was ook middenkader van Gom uitgenodigd. “Wij kunnen bedenken wat we willen op het hoofdkantoor, maar onze medewerkers moeten het uitvoeren. Medewerkers op de werkvloer, maar ook het middenkader. Daarom hebben we hen er nauw bij betrokken.”
De Europese aanbesteding werd begeleid door facilitair adviesbureau Masterkey. “Een goed en transparant bestek”, oordeelt de business unit directeur over de aanpak van het bureau. Natuurlijk was er Gom – afgezien van de financiële waarde – veel aan gelegen om Havenbedrijf Rotterdam als klant binnen te halen. “Natuurlijk! Vanuit ons hoofdkantoor kijken we zó het havengebied in. Dat gaf ook wel het gevoel van: deze klant willen we heel graag behouden, Havenbedrijf Rotterdam hóórt gewoon bij Gom!”
Middenkader betrokken
Opvallend detail: bij de ondertekening van het contract was ook middenkader van Gom uitgenodigd. “Wij kunnen bedenken wat we willen op het hoofdkantoor, maar onze medewerkers moeten het uitvoeren. Medewerkers op de werkvloer, maar ook het middenkader. Daarom hebben we hen er nauw bij betrokken.”