Vanaf eind vorige week is het online platform Schoonmaak Nederland beschikbaar. “Een Zoover voor de schoonmaak met als doel de schoonmaak in Nederland meer op de kaart te zetten”, aldus initiatiefnemer Leon Habraken.
Het onafhankelijke platform biedt schoonmaakbedrijven de kans om online zichtbaar te zijn. Habraken: “Schoonmaakbedrijven melden zich kosteloos aan. Opdrachtgevers kunnen middels de website offertes aanvragen bij schoonmaakbedrijven in de regio en op basis van waardering.” Sites als Zoover, Booking.com en Companeo zijn succesvol door het vele gebruik. De initiatiefnemer hoopt dan ook dat Schoonmaak Nederland uitgroeit tot hét vergelijkingsplatform voor de Nederlandse professionele schoonmaak.
Verdienmodel
Volgens Habraken is het verdienmodel een fee per match tussen schoonmaakbedrijf en opdrachtgever: “Dat is een percentage. In de praktijk moet je denken aan een bedrag van plusminus een euro per gewerkt uur. Dit wordt automatisch per maand gefactureerd aan de hand van de matches via de website.” De initiatiefnemer benadrukt dat er alleen betaald wordt per opdracht, niet per lead. “Als je als schoonmaakbedrijf niet akkoord gaat met de offerte, wordt er geen factuur gestuurd.”
Schoon is een keuze
Habraken vergelijkt Schoonmaak Nederland graag met Companeo. “We bieden hetzelfde, maar dan specifiek voor schoonmaak en het concept is volledig omgedraaid. Je ontvangt bij ons geen offertes op basis van regio of waardering. Nee, als opdrachtgever kies je zelf de bedrijven waar je offertes van wenst te ontvangen. Opdrachtgevers kiezen dus letterlijk voor schoon. Het is niet voor niets dat Schoonmaak Nederland valt onder de ‘Schoon is een keuze BV’.”
Ondergewaardeerd
Habraken vindt dat schoonmaak in Nederland ondergewaardeerd is. “Al jaren, daarom hebben wij in 2009 het Twitter account @schoonmaak geregistreerd. Inmiddels hebben wij ruim 3.000 trouwe volgers en verspreiden wij het nieuws over alles omtrent schoonmaak. Na verloop van tijd is er een website ontstaan waarop algemene informatie over de schoonmaak te vinden is. We zijn als onafhankelijke partij volop in beweging om een toegevoegde waarde te leveren voor veel verschillende opdrachtgevers.”
Webshop & app
Het platform is dus constant in ontwikkeling. Nu hoopt men dat zoveel mogelijk schoonmaakdienstverleners zich op het platform aanmelden om een zo breed mogelijk overzicht te geven. Verder wordt er gewerkt aan een belevingsapp om de (belevings)kwaliteit van schoonmaak te meten en zal er een webshop worden geïmplementeerd.
Habraken: “Voor zowel schoonmaakmedewerkers, professionele schoonmaakorganisaties en particulieren is er een ruime keuze aan schoonmaakmiddelen en materiaal. Deze shop zal binnenkort gehost worden door BOMA uit België.
De app wordt in de toekomst beschikbaar voor opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven. De app is in eigen beheer bij Schoonmaak Nederland en wordt inmiddels al gebruikt bij meer dan 3.000 adressen in thuiszorg en 700 woonzorglocaties. Kortom: Schoonmaak Nederland is een nieuw platform voor de schoonmaak, voor ons allemaal.”