Met de komst van iemand.nl/zakelijk zet het online schoonmaakplatform iemand.nl -onderdeel van ADG Dienstengroep- haar eerste stappen in de zakelijke markt. Met de focus op het stedelijke MKB, probeert iemand.nl/zakelijk de markt der sleutelpanden te veroveren.
Het online platform voor schoonmaakdiensten is sinds begin 2017 actief op de particuliere schoonmaakmarkt en is op dit moment actief in meer dan 35 steden en plaatsen. Na de toenemende vraag vanuit het MKB, is het volgens managing director Martijn Uittenbogaard nu tijd om de zakelijke markt te gaan bedienen. Volgens hem een traditionele markt met weinig focus op het MKB. “Het werkt als volgt”, begint Uittenbogaard enthousiast: “Ondernemers in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag – en binnenkort ook in andere grote steden en randgemeenten – kunnen via iemand.nl/zakelijk hun schoonmaak direct online zelf regelen. Zonder offertetraject en met een vast tarief van €18,50 per uur. Een totaal nieuw concept waarbij op basis van postcode en beschikbaarheid een zelfstandige schoonmaker aan een bedrijf via het platform aan elkaar worden gekoppeld.”
Vanaf € 18,50 per uur
Maak je als ondernemer gebruik van de diensten van het online platform? Dan kan dat vanaf €18,50 per uur. Dit is wel exclusief materialen en middelen. “Op deze manier kunnen wij het tegen een scherp tarief aanbieden. Het is uiteraard wel mogelijk om via onze samenwerkingspartner direct de schoonmaakbenodigdheden online te bestellen. Daarnaast zijn we bezig met de mogelijkheid om voor een extra bedrag per uur ook dat uit handen te nemen.”
Het schoonmaakplatform is transparant over de prijzen. Schoonmakers verdienen €15,50 per gewerkt uur. Omdat zij als zzp-er werken, dienen ze wel zelf te zorgen voor verzekeringen en moet er zelf nagedacht worden over het pensioen.
Ondernemer is ook consument
Het online platform gaat uit van het principe dat iedere ondernemer ook consument is. Business-to-Business wordt steeds meer Business-to-Consumer en het platform speelt daarop in. “Bovendien is het de ervaring dat kleine ondernemers dingen graag zelf snel en goed willen regelen”, vult Uittenbogaard aan. Om de ondernemer en de schoonmaker optimaal te ontzorgen, wordt er zoveel als mogelijk geautomatiseerd, bijvoorbeeld de facturatie, de administratie en de afhandeling van de betaling en uitbetaling.
“Als je gebruik maakt van het platform, beschik je over een eigen dashboard waarin maandelijks overzichten en facturen te downloaden zijn, ontzettend handig voor de administratie en de btw-aangifte. Dat geldt overigens ook voor de schoonmakers. Binnen vijf werkdagen na uitvoering van de werkzaamheden wordt de betaling uitgevoerd door middel van een automatische incasso. Dus geen maandelijkse betaalrun meer, maar via een externe payment provider direct betalen. Wel zo gemakkelijk voor beide partijen.”
De klant beoordeelt
De managing director laat desgevraagd weten dat schoonmakers worden beoordeeld middels een ratingsysteem. “De klant kan na elke uitgevoerde schoonmaakbeurt zowel het platform als de kwaliteit van de geleverde dienst beoordelen. Op basis van deze beoordeling verbeteren wij de kwaliteit van het platform en zijn er enkel schoonmakers actief met minimaal 4 sterren” Mocht het zo zijn dat een ondernemer niet tevreden is over de geleverde diensten, dan kan er volgens Uittenbogaard een nieuwe schoonmaker geregeld worden. “Dit kan met één druk op de knop via het persoonlijke dashboard of via één van onze medewerkers op de klantenservice.”
Zzp-model
iemand.nl/zakelijk werkt op basis van een zzp-model. Via het platform bieden professionele en gespecialiseerde schoonmakers hun diensten aan. Door de efficiënte manier van organiseren is het tarief gunstig. Dat schoonmakers aan het werk worden gesteld via het zzp-model is geen probleem, aldus Uittenbogaard. “In de media worden platformen als Deliveroo, Temper, Werkspot, iemand.nl etc. over één kam geschoren. Dat is niet geheel terecht als je het mij vraagt. iemand.nl/zakelijk dwingt schoonmakers niet om uit het reguliere circuit te stappen en als zzp-er te starten. Vanuit zowel klant als schoonmaker ontvangen wij zeer veel positieve reacties. Voor de klant is het ideaal om eenvoudig zelf alles te regelen, en voor de schoonmaker is het de ideale manier om aan (extra) werk te komen.”
iemand.nl en iemand.nl/zakelijk lijken qua platform, functionaliteiten en proces nagenoeg identiek. Echter zit het verschil in de juridische constructie. Waarbij voor de zakelijke markt is gekozen voor een zzp-model, werken de schoonmaakhulpen via de particuliere markt via de Regeling Dienstverlening aan huis. “Toen de zakelijke tak nog niet bestond, hebben wij helaas veel ondernemers moeten afwijzen.” Op de vraag of deze opdrachten direct zijn doorgezet naar Asito is Uittenbogaard stellig: “Wij zijn dan wel een dochter van de ADG Dienstengroep, net als Asito, maar we zijn een volledig onafhankelijk bedrijf met eigen aansturing, kantoor en organisatie. Toch kan ik niet ontkennen dat wij ons zusterbedrijf weleens hebben aanbevolen.” Aldus Uittenbogaard met een knipoog.
Vernieuwend en innovatief
“De schoonmaakmarkt is een conservatieve markt, dat beseffen wij ons. Wat wij doen is nieuw en best spannend. Wij zijn pioniers en innoverend, maar wel met respect voor de gevestigde orde. Wij zijn niet uit op key-accounts, maar brengen kleinschalig vraag en aanbod samen.”
Full-service
In de toekomst moet het platform doorgroeien tot full-service platform waarmee meerdere diensten afgenomen kunnen worden voor zowel de particuliere als de zakelijke markt. Volgens Uittenbogaard moeten we dan denken aan hoveniers-, handyman- en klusdiensten. “Alles online, overzichtelijk en gemakkelijk op één platform. Mooi, nietwaar?”