Voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche Kees Blokland heeft begin 2018 de wens uitgesproken dit jaar het aantal ondertekenaars te laten groeien van 1.350 naar 2.000. “Dat vereist een stevige inzet op marketing, lobby en PR.”
In een blog op de website van de Code laat Blokland weten om in 2018 gericht in te zetten op verbetering van aanbestedingen en contractsuitvragen met:
- een hoger wegingspercentage van kwaliteit;
- een betere invulling van kwaliteit(scriteria), inclusief handreiking en;
- aandacht voor toegepast sociaal beleid in de uitbesteding.
Mkb moet mee
Om het aantal ondertekenaars in 2018 naar 2.000 te brengen wordt het mkb nadrukkelijk betrokken bij de uitrol van de Code. “En we zullen veel aandacht besteden aan het contractmanagement.”
De Code-ervaring van de afgelopen jaren wordt verwoord in sets van tien regels voor elk van de soorten Code ondertekenaars: opdrachtgevers, opdrachtnemers, intermediairs/adviseurs en werknemers. Dit wordt gedaan om een en ander zo praktisch mogelijk te maken.
Pilots
Een speciaal aandachtspunt in 2018 wordt het organiseren van een tiental pilots waarin het gesprek met de uitvoerende medewerkers vanuit verschillende opdrachtgevers daadwerkelijk wordt gevoerd. “Deze pilots zullen goed worden voorbereid, uitgevoerd en geëvalueerd, als basis voor een brede uitrol”, aldus Blokland.
Meer lezen? Lees van de gehele blog ‘Topjaar 2018‘ op de website van de Code schoonmaak.