Met ruim tachtig aanwezigen was het gezellig druk te noemen op het ISSA Benelux Networking Event bij machinefabrikant Numatic in Alphen aan den Rijn. De International Sanitation Supply Association liet bij monde van Michel de Bruin, Dianna Steinbach en Karel-Jan Boel weten om de huidige groei door willen te zetten en wereldwijd (nog) meer samenwerkingen aan te gaan.
Splitsing RAI Amsterdam en ISSA
Bij de ontvangst ging het in de wandelgangen veelal over de scheiding tussen ISSA en RAI Amsterdam. Director international services bij ISSA Dianna Steinbach drukte de aanwezige leden op het hart dat er voorlopig niets zal veranderen: “De korting aan deelname aan de Interclean verandert niet, dus voor u als ISSA-lid verandert er ook niets.” Beide partijen hebben toegezegd volgende week met een gezamenlijk statement te komen. Het was in ieder geval opvallend dat Hilke de Vries en Robert Stelling van RAI Amsterdam aanwezig waren op het Networking Event. Wordt dus vervolgd.
Inzetten op groei
ISSA Benelux voorzitter De Bruin stak van wal –in het Nederlands, want de Britse delegatie kon Nederland niet op tijd bereiken door de storing op Schiphol-: “Als ISSA willen wij de organisatie zijn waarin de gehele schoonmaakindustrie zich thuis voelt. We willen één geluid laten horen. We zijn in 2017 gegroeid van 7.000 naar 9.000 leden wereldwijd en we hebben een Europees hoofdkantoor geopend in Mainz, Duitsland.” Er moeten nog verschillende functies vervuld worden. Steinbach roept ISSA-leden dan ook op om potentiële geschikte kandidaten contact op te laten nemen.
‘Value of Clean’
Volgens De Bruin is het tijd om het belang van schoonmaak aan te tonen, zo hoeft schoonmaak geen sluitpost te zijn. De ISSA heeft daarvoor de ‘Value of Clean’ ontwikkeld. In deze Value of Clean wort de waarde van schoonmaak aangetoond. De Bruin legt uit: “Met de clean calculator kan berekend worden hoeveel het organisaties kost als er wordt bezuinigd op schoonmaak. Er kan feitelijk worden aangetoond dat het verzuim afneemt als bijvoorbeeld de schoonmaakfrequentie wordt verhoogd. Onder meer met dit soort tools willen wij meerwaarde bieden aan onze leden.” Steinbach vult aan: “We kunnen heel duidelijk aantonen dat schoonmaak geen kosten zijn, maar een investering is.”
Implementatie innovaties is struikelblok
Dianna Steinbach liet optekenen dat de industrie in beweging is: “Er zijn op dit moment zoveel innovaties, dat zorgt voor problemen bij schoonmaakbedrijven.” Er is moeite om innovaties te implementeren omdat deze vaak niet samen gaan met bestaande systemen. Karel-Jan Boel (EMEA Program Development Director) vult aan: “Mochten jullie daar problemen mee ervaren, laat het ons dan vooral weten. Wij werken er hard aan om een ‘Google van de schoonmaak’ te worden. Vandaar ook de opening van het kantoor in Mainz.”
Boel spreekt verder vooral over trainingen, tools en certificeringen die door de ISSA worden aangeboden. Zo is er een tool ontwikkeld om het verkoopapparaat van organisaties te optimaliseren, de Sales Benchmark Tool. “We ervaren allemaal dat ouderwetse verkoop verdwijnt, het is geen hit-and-run verkoop meer.” Boel vervolgt: “Met de Sales Benchmark Tool wordt de hele verkooporganisatie doorgelicht en worden handvatten aangereikt om de verkoop te optimaliseren. Verkoop is geen verkoop meer, maar veel meer adviserend en begeleidend, van A tot Z.” De Sales Benchmark Tool is beschikbaar voor ISSA-leden vanaf januari 2018.
Voordat Managing Director van Numatic Rogier Moorman het woord krijgt, wordt duidelijk dat ISSA van meer toegevoegde waarde wil zijn voor de leden en samen wil werken aan imagoverbetering van de branche. Niet als lobby richting Brussel, maar als kennisinstituut en vraagbaak.
Happy Cleaning
Moorman nam de aanwezigen mee in de historie van de Britse bedrijf dat inmiddels veel meer produceert dan alleen stofzuigers. Bij Numatic Benelux wordt gewerkt volgens de ‘Happy-filosofie’, een intern programma met als doel om uiteindelijk betere resultaten te boeken. “Maar het begint allemaal bij de mensen. Als zij happy zijn, dan komt dat ook terecht bij onze klanten.” Voordat we het wisten, stonden we allemaal te dansen op het nummer Happy van Pharrell Wiliams. Waarom? “Omdat als je happy bent, je meer energie hebt”, vervolgt Moorman.
“Als je happy bent en goed in je vel zit, dan lever je beter werk.” Volgens Moorman blijkt dat ook uit de Happiness-score. Sinds het programma is gestart is deze toegenomen tot een 7.5. Daarmee wordt het bruggetje gemaakt naar de nieuwe missie van Numatic: ‘Numatic creëert een lach op ieders gezicht en maakt van schoonmaken een deugd in plaats van plicht.’
Numatic Benelux
Tot slot werd de groep in vieren gedeeld en werden wij rondgeleid door Jeff Hicks, Business Unit Manager bij Numatic. Trots werd verteld over de stofzuigers –er zijn nu 21 verschillende modellen-, de werkwagens, schrobzuigmachines, technische dienst –inclusief schrobzuigmachine wasstraat- en de uitwisselbaarheid van de onderdelen alvorens de aanwezigen werden getrakteerd op een hapje en een drankje.