Nationaal vakevenement voor de complete schoonmaaksector
Een echt ‘schoonmaakfeestje’, dat moeten de Schoonmaak Vakdagen 2018 worden. Uitgever Prosu Media Producties trekt de stoute schoenen aan en organiseert het eerste vakevenement voor de professionele schoonmaak op 25 en 26 september 2018 in Expo Houten.
Het idee voor een Nederlandse schoonmaakbeurs is ontstaan vanwege de behoefte aan gedegen vakinformatie. Beursmanager Jay Smit vertelt: “Als uitgever van vakblad Clean Totaal merken wij dat er een schreeuwende behoefte is aan kennisinformatie. Met de Schoonmaak Vakdagen creëren we een nieuwe mogelijkheid voor het Nederlandse schoonmaakgilde om kennis op te doen en verschillende technieken, methodes en innovaties te ervaren.”
Smit doelt hiermee op het feit dat het nieuwe vakevenement meer is dan een reguliere verkoopbeurs: “Natuurlijk is er de gelegenheid om zaken te doen. Standhouders krijgen de kans om prospects kennis te laten maken met de nieuwe producten of diensten en om bestaande relaties te ontmoeten.”
Hotspot van de professionele schoonmaak
De Schoonmaak Vakdagen moet de hotspot worden voor de schoonmaakprofessional van Nederland. Smit legt nadrukkelijk uit dat dit het enige evenement is voor de schoonmaak. “Er zijn meer evenementen en beurzen, natuurlijk. Kijk naar Facility for Future en Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Mooie beurzen, maar niet puur gericht op de schoonmaakprofessional. Met de Schoonmaak Vakdagen willen we een praktijkbeurs neerzetten inclusief live demonstraties en mogelijkheden om het zelf te proberen. Als rayonmanager wil je toch dat het schoonmaakpersoneel met de juiste middelen en materialen werkt? Dit evenement biedt de mogelijkheid om de juiste keus te maken. Je kunt het geld immer maar één keer uitgeven, nietwaar?”
Promotie voor schoonmaak
Het imago van de schoonmaakbranche is niet altijd om over naar huis te schrijven. De Schoonmaak Vakdagen 2018 promoot schoonmaak en het vakmanschap wat er bij komt kijken. Rogier Moorman, Managing Director bij Numatic International B.V. is enthousiast: “Wij werken graag mee aan een evenement dat ons mooie vak promoot en we vinden dat de branche dit initiatief moet omarmen. Het word tijd voor een echt eigen schoonmaakbeurs.” Moorman laat dan ook weten standhouder te zijn op het evenement: “Op de Schoonmaak Vakdagen zullen wij met ons assortiment in ieder geval een smile op het gezicht van de bezoekers toveren.”
“Een must voor de schoonmaakprofessional”
Ook Greenspeed is enthousiast over het vakevenement, CEO van Greenspeed Michel de Bruin vertelt: “Wij zullen ter plekke de bezoekers informeren wat de trends en ontwikkelingen zijn.” De Bruin noemt tevens de twee zaken waar het evenement om draait. “Kennisuitwisseling en netwerken zijn te ontdekken op de eerste editie van de Schoonmaak Vakdagen. Als je het mij vraagt, een must voor de schoonmaakprofessionals.”
Expo Houten
Als locatie is gekozen voor Expo Houten, want “goed bereikbaar en centraal in Nederland”, aldus beursmanager Smit. “Daarnaast biedt de locatie de mogelijkheid voor live demonstraties binnen én buiten.” Op het buitenterrein is voornamelijk plaats voor alles omtrent gevelonderhoud en glasbewassing. “Hoogwerkers moeten natuurlijk wel de lucht in kunnen”, lacht Smit. “Bovendien is het proberen van een hogedruktrailer binnen meestal ook geen succes. Expo Houten beschikt over een grote glazen pui die wij mogen gebruiken voor verschillende doeleinden. Glazenwassers kunnen de nieuwste technieken en telewash-systemen dus ook gewoon zelf proberen. Dat was één van de voorwaarden van de beurslocatie. Er moet ruimte zijn om producten in de praktijk te proberen. Iets zien werken is één, maar er zelf mee werken is een ander verhaal.”
Gratis toegang
De Schoonmaak Vakdagen zijn gratis te bezoeken voor de Nederlandse schoonmaakprofessional. Via de website (www.schoonmaakvakdagen.nl) kunnen bezoekers gratis hun tickets registreren. Beursmanager Smit roept op dit voorafgaand aan de beurs te doen: “Via de website kunt u zich kosteloos verzekeren van toegang tot hét schoonmaakevenement van Nederland. Bovendien is parkeren gratis, zo levert uw bezoek altijd wat op.”
“Het staat of valt met de omarming van de branche”
Geslaagd evenement
Wanneer het evenement geslaagd is, durft Smit niet te zeggen, maar dat het een ‘schoonmaakfeestje’ moet worden, moge duidelijk zijn. “Het staat of valt met de omarming van de branche. Schoonmaakprofessionals hebben gratis toegang, daar ligt het niet aan. Maar willen we een echt vakevenement neerzetten, dan roep ik iedereen die belang heeft bij een professionele schoonmaakbranche op om zijn of haar visie met ons als organisatie te delen.
Het wordt voor ons de eerste keer, dat is spannend. Wij zijn ervan overtuigd dat wij een feestje, net als dat de Glas & Gevelbeurs ooit was, ook neer kunnen zetten. Maar dan breed, voor de gehele schoonmaak. Kortgezegd: De Schoonmaak Vakdagen moet dé ontmoetingsplaats worden voor de Nederlandse schoonmaak.”