In 1923 werd Economics Laboratory opgericht. Tegenwoordig is deze producent in schoonmaakchemie beter bekend als Ecolab. Die naam werd in 1986 gekozen. Wij spreken met Sam Van Gerwen, Communication Manager Europe West over het bedrijf en hoe het zich onderscheidt van andere fabrikanten.
Door Leon van den Berg, redactie Clean Totaal
“Een belangrijk onderscheid met veel collega-bedrijven is onze schaalgrootte”, stelt Van Gerwen. Wij zijn een Amerikaans bedrijf met een internationaal scope en 47.000 medewerkers. In de Benelux werken er zo’n 400 mensen. Net als bijna ieder bedrijf is Ecolab begonnen met een goed idee. Oprichter Merrit J. Osborne kreeg het verzoek van het Marriott Hotel om een oplossing te vinden voor vlekken in hotelkamertapijt. In die tijd moest een tapijt geheel worden verwijderd en naar een wasserij worden gebracht. Een kamer zonder tapijt was onverhuurbaar, dus leverde schoonmaak verlies op. Osborne kwam met Absorbit, een poeder dat in het tapijt werd geborsteld en het vuil absorbeerde. Vervolgens werd het opgezogen. Dit poeder is tot op heden verkrijgbaar, al is de samenstelling daarvan in de loop der tijd wel veranderd.”
Veel divisies
“Op een product kun je niet bouwen en dat is bij Ecolab ook niet gebeurd”, vervolgt Van Gerwen. Wij hebben inmiddels een aantal divisies die zich richten op schoonmaakoplossingen voor diverse branches. Zo is de grootste divisie Institutional. Die richt zich op hygiëne oplossingen voor horeca en grootkeuken, gezondheidszorginstellingen, scholen, kantoren en publieke gebouwen. De Food&Beverage divisie zorgt voor schone en veilige productie-installaties in de levensmiddelenindustrie. De Healthcare divisie richt zich op de specifieke noden van ziekenhuizen, zoals desinfectie. De Textile care divisie biedt oplossingen voor commerciële wasserijen en de Pest elimination divisie houdt ongedierte buiten de deur. Daarnaast zijn wij nog actief in de farmaceutische branche, de agricultuur ( bijvoorbeeld het reinigen van melkmachines) en industriële watersystemen. Bij dat laatste moet je denken aan het conditioneren van koelwater voor energiecentrales en industrie. Wij zijn dus inmiddels een heel breed bedrijf geworden, maar in alle gevallen zijn wij geen dozenschuivers.”
Naast de klanten staan
We hebben ondervonden dat klanten en heleboel criteria overwegen en dat er veel meer speelt in hun keuze voor hygiëneoplossingen dan enkel de prijs. Wat wij doen is totaaloplossing leveren voor onze klanten. Dat is meer dan alleen een middeltje verkopen. Er zit echt een heleboel meer aan vast. Klanten moeten een oplossing krijgen die bij hun situatie en noden past. Chemie is daar maar een onderdeel van, maar ook veiligheid, gebruiksgemak, controle, duurzaamheid en ergonomie spelen een belangrijke rol. Je spreekt bijvoorbeeld ook over zaken zoals het vastleggen van procedures, een goede schoonmaak methodiek, een inzichtelijk schoonmaakconcept, effectief werken aan de hand van ondersteunende rapportages en alle daarvoor noodzakelijke trainingen. Niet voor niets hebben wij dagelijks alleen al in Nederland veertig mensen op de weg zitten om onze klanten bij te staan. Zij zijn het enige aanspreekpunt voor hun klanten en de persoonlijke relatie is dus essentieel. Daar bovenop streven we naar meer controle en inzicht in de verbruikskosten, dankzij intelligente doseersystemen voorkomen we productverspilling en van onze hoog geconcentreerde producten heb je minder nodig voor een goed resultaat en doe je er dus langer mee. Met die inzet willen we ons onderscheiden.”
In hoeverre is Ecolab in schoonmaakland marktleider? Van Gerwen: “Dat hangt ervan af hoe je marktleider definieert. Marktleider is niet iets wat je in je schoot geworpen krijgt. Het is een bewuste keuze dat wij die positie willen bereiken, behouden en versterken. Wij doen dat door op ons terrein een innovatieve trendsetter te zijn. Ik geef een voorbeeld. Tot in de jaren tachtig waren poeder of vloeibare detergenten norm op de markt voor professionele vaatwasmachines. Wij hebben toen als eerste op de markt de Solid capsules gemaakt. Dat is een geperst poeder in blokvorm omhuld met een plastic capsule. Een echte doorbraak, want er is geen contact meer tussen mens en mogelijk corrosieve chemie. Daarnaast was bij eenzelfde werking het gewicht veel minder. gemiddeld weegt zo’n capsule 3 kilo en dat is heel iets anders dan de meestal gebruikte 20 litercans. Dit bleek ook nog eens goed te passen in ons streven naar duurzaamheid. Dankzij het steeds verder verbeteren van onze producten en met de introductie van onze baanbrekende Apex lijn, is die plastic capsule tegenwoordig vervangen door een folie die nog slechts 8 gram weegt, een lege 20 litercan rond 450 gram. Bovendien is op deze manier ook de verpakking met 95% verminderd.”
“Niets voor niets hebben wij dagelijks alleen al in Nederland veertig mensen op de weg zitten om onze klanten bij te staan.”
eROI
Duurzaamheid is volgens Van Gerwen vastgelegd in Ecolab’s eROI, environmental Return On Investment. “Dit is een filosofie waarin wij onze klanten helpen duurzamer te worden. Het gaat verder dan een groen imago, want dat is in wezen inhoudsloos. Het gaat erom dat wij gezamenlijk kijken hoe een klant met behulp van onze producten, kennis en ervaring een optimaal schoonmaakresultaat haalt met een zo klein mogelijke milieubelasting, dus met zo min mogelijk gebruik van water en energie, zo helpen we onze klanten meteen ook besparen op hun schoonmaakkosten. We streven er ook naar verpakkingsafval zoveel mogelijk te reduceren en dat in veel gevallen ook nog recycleerbaar is. Ook belangrijk zijn minder transport en minder dus CO2 uitstoot en minder opslagruimte. Daarnaast moeten onze middelen ook absoluut veilig zijn voor mens en milieu. Zo zijn onze producten erg geconcentreerd, maar werken wij met doseersystemen zodat de schoonmaker daar niet mee in contact komt, zo voorkom je ongelukken. Persoonlijke beschermingsmiddelen zijn overbodig, wanneer het contact met het middel pas ontstaat in de veilige oplossing waarmee de schoonmaker werkt. In eROI zijn vier zaken uitgangspunt, 1) een verminderde impact op het milieu van de schoonmaakoperaties, 2) veiligheid voor de gebruikers en hun omgeving, 3) besparingen op water en energie en 4) gegarandeerde effectiviteit.”
Kwaliteit handhaven
Die effectiviteit is niet vanzelfsprekend. In 2015 werd de nieuwe CLP-wetgeving van kracht. Veel middelen kregen toen een verplichting om bij de huidige concentratie een gevarendriehoek op de verpakking te zetten. Weer anderen vielen opeens in een zwaardere categorie. In plaats van het product net zo lang aan te lengen totdat er geen verplichting meer was, wat wel een kwaliteitsverlies zou betekenen, want je hebt dan meer schoonmaakmiddel nodig voor hetzelfde resultaat, hebben wij een andere weg gevolgd en onze R&D afdeling heeft producten gemaakt die een uitstekend schoonmaakresultaat geven, zonder dat meer product moet worden gebruikt en zonder dat persoonlijke beschermingsmiddelen nodig zijn. Dat is onze maxx 2 lijn geworden. Het behoud van de absolute veiligheid van de gebruiker en onze klanten het leven makkelijker maken waren onze uitgangspunten, want voor een schoonmaakbedrijf betekent een product met een gevarensymbool een extra investering in training en persoonlijke beschermingsmiddelen. Dat kunnen we hen met Maxx2 besparen. In ieder geval hebben wij daarmee bereikt dat wij effectieve reinigingsmiddelen hebben die veilig zijn voor mens en omgeving. Ook hiermee hebben wij laten zien dat Ecolab een innovatief bedrijf is.