“Wij verkopen kennis” is het antwoord als je Gerard Spoor vraagt wat Carling Opleidingen doet. Kennelijk doen hij en zijn zoon Marco dat niet onverdienstelijk, want in vijf jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot de tweede opleider in schoonmaakland. Reden voor Spoor junior en senior om met trots terug te blikken en de strijd voor een nog mooiere toekomst aan te gaan.
Door Leon van den Berg, redactielid Clean Totaal
Carling Opleidingen kent een veel langere voorgeschiedenis dan het vijfjarig bestaan dat nu gevierd wordt. Gerard: “Ik ben ooit begonnen bij een groot schoonmaakbedrijf en heb er toen uiteindelijk zelf eentje op de markt gezet. Je loopt dan tegen de noodzaak aan om je personeel op te leiden. Destijds kon dat maar bij één opleidingsinstituut dat een monopolypositie bezat. Je weet hoe het gaat met monopolisten: geen flexibiliteit in mogelijkheden en prijs. Als ik iemand wilde opleiden kon hij alleen een volledige opleiding doen, waarbij er zaken werden aangeleerd die in mijn bedrijf niet werden gebruikt of anders werden toegepast. Kortom; veel ballast en daar zat ook de medewerker niet op te wachten.”
Het alternatief was voor Spoor senior duidelijk: “Ik heb de opleiding zelf ter hand genomen. Dat viel op, want op een gegeven ogenblik gaf ik die trainingen ook bij collega-bedrijven. Rond 2008 werd bekend dat de monopolist die positie zou kwijtraken. Marco (Spoor junior, red.) vond toen dat ik de stap van schoonmaakbedrijf naar opleidingsbedrijf moest zetten. Hij kende mijn passie en zag dat de tijd daarvoor rijp was.”
Marco: “Niet dat hij nu meteen overtuigd was hoor. Daarvoor moest ik een uitgebreid onderzoek doen. Dat resulteerde in een vuistdik rapport en conclusie waar Gerard niet omheen kon. Zo werd het nieuwe bedrijf een feit. Voorwaarde was wel dat ik mee zou instappen.”
Waar begin je aan ?
Het begin van Carling Opleidingen was zowel gemakkelijk als moeilijk. Gerard: “Het grote voordeel was dat ik al een behoorlijk netwerk had in de branche. Die zijn niet alleen als klant naar mijn bedrijf overgestapt, maar hebben als ambassadeur ook weer nieuwe klanten binnen gebracht. De moeilijkheden kwamen eerder van de gevestigde orde: de monopolist SVS en de RAS werkten al 30 jaar samen. Die werk- en denkwijze moest nu wijzigen, dat had natuurlijk wel wat voeten in aarde. Dat is echter prima gelukt, door onze praktijkkennis, een goed uitgangspunt en slimme bedrijfsvoering. Inmiddels zijn wij de tweede opleider in onze branche en praten we op gelijkwaardig niveau mee over opleidingen en ontwikkelingen.”
Kennis uit praktijk
Wat is die kracht van Carling Opleidingen? Allereerst kennis van zaken. Gerard: “ik ben jarenlang zelf schoonmaker geweest en heb alles gedaan wat schoonmakers ook doen. Daar schaam ik me niets voor. Het is juist een voordeel als je voor een groep schoonmakers staat. Die hebben onmiddellijk door of je hun werk wel of niet goed kent. Als je dat niet doet, kun je hun aandacht wel vergeten en dat maken ze je ook wel duidelijk. Ze merken ook of je passie voor het vak hebt. Dat zijn in het aannemen van onze docenten ook belangrijke eisen. Daarom zijn vrijwel alle van onze dertig opleiders praktijkmensen die het vak en overbrengen van kennis en kunde als passie hebben. Het zijn soms leidinggevenden van grote bedrijven die hun kostbare tijd tegen een vergoeding beschikbaar stellen om in de toekomst van het vak te investeren. Dat enthousiasme zet zoden aan de dijk. Hun inzet is buitengewoon goed en daardoor ook de slagingspercentages.”
Zelf ontwikkeld automatiseringssysteem
En hoe zit het met de bedrijfsvoering? Marco: “Je spreekt nu met het hele bedrijf. We hebben geen accountmanagers of groot secretariaat. We hebben dus ook nauwelijks overheadkosten. Samen houden we het bedrijf in de lucht, waarbij we wel een taakverdeling hebben. Gerard werkt vooral buiten de deur en traint met enige regelmaat ook zelf nog. Ik doe alle werkzaamheden achter de schermen en heb onder andere ons geavanceerde automatiseringsprogramma geschreven. Hiermee kunnen we het hele opleidingsproces van al onze klanten flexibel beheren, indelen en controleren. Klanten kunnen alles zelf terugkijken en regelen. Ook docenten verwerken alle relevante informatie via dit systeem. Al vier jaar geleden zijn we gestart met e-learning voor de cursisten. Nu lijkt het alsof iedereen dat als noviteit aanbiedt. Ik treed niet zo op de voorgrond, maar in de komende jaren zal mijn rol in het kader van de toekomstige bedrijfsopvolging stilaan wel veranderen.”
Klantgericht
“Onze groei is vooral ook te danken aan ons uitgangspunt” stelt Gerard. “We zijn klantgericht en daarmee bedoelen we dat we onze klanten exact de training aanbieden die nodig is. Vaak door een combinatie van verschillende trainingsmodules die we aan de klant aanpassen, maar soms moeten ook nieuwe zaken gemaakt worden. Bij ons gaat kwaliteit boven kwantiteit. Natuurlijk moet de schoorsteen roken, maar niet ten koste van alles. We kiezen voor kleine groepen van acht tot tien cursisten. Daardoor krijgt iedereen de aandacht en ondersteuning die nodig is. Meer cursisten in een groep is commercieel interessant op korte termijn. Echter als daardoor het kennis- en kundeniveau van de cursisten daalt en dus ook het slagingspercentage, dan span je het paard achter de wagen. Wij kiezen voor de lange termijn en voor optimaal bedienen van de klant in zijn opleidingsbehoefte en individuele aandacht. Daarmee komen we op ons derde uitgangspunt: groei is niet onze voornaamste doelstelling. Een goede opleider zijn en blijven wel.”
Geen multinational
Een mooie brug naar de toekomst. Waar staat Carling Opleidingen dan? Gerard: “Het zal duidelijk zijn dat we inzetten op beheersbare groei. Uitgroeien tot een groot concern is zeker geen doelstelling, zeker niet als je daarmee de voeling met de markt verliest en het ten koste gaat van het uitgangsbeleid. Ik moet er niet aan denken dat we verkopers op de weg hebben die iets beloven dat we niet waar kunnen maken. En ook niet aan dat we klachten krijgen die we niet kunnen oplossen. Ik ben voorstander van het principe en werkwijze van een kleine organisatie met bij iedereen overzicht op alle onderdelen van het bedrijf.”
Gerard gaat er wel van uit dat er meer concurrenten komen. “Maar dat is gezond, het houdt ons scherp. De aanbieders die opleiding er even bij doen zien we niet als concurrent. Ook opleiden is een vak en vereist volledig commitment. Marco en ik geloven meer in specialisatie en dus houden we ons verre van bedrijfsadviezen. Wel kunnen we klanten op een andere manier helpen om zichzelf te verbeteren. We horen tijdens de opleidingen heel veel over het functioneren van een bedrijf. Daarin zit altijd wel een kern van waarheid en dat bespreken we met onze klanten. Door het bijdragen aan bewustwording van verborgen zaken, krijgen zij de kans om hun bedrijf op die punten te verbeteren.”
Zit Gerard over vijf jaar te genieten van een welverdiend pensioen? “Ik peins er niet over. Opleiden is mijn passie en dat hoop ik nog heel lang te kunnen doen. Marco zal wel meer van mijn taken overnemen. De kern van ons bedrijf blijft echter zeker overeind. We zijn het vaker eens met elkaar dan oneens en dus is Carling Opleidingen niet de grootste maar wel de beste opleider in schoonmaakland.”
Traktatie
Wie jarig is laat mensen in de feestvreugde delen. Tot eind 2014 krijgen alle klanten die groepen aanmelden 10% korting op het standaardtarief van de opleidingskosten. Bovendien krijgt iedere klant bij de basisopleiding eenmalig als pilot gratis de aanvullende module “Van Klacht naar Kans” aangeboden. Lees ook het persbericht.