Onze redacteur rijdt op 10 april diep de bossen van Hilvarenbeek in. Even denkt hij aan de nu bekende reclame van de Jumbo en vreest hij dadelijk ergens tussen de leeuwen te eindigen. Het einddoel is echter een oude opnamestudio waar ondermeer The Beatles nog nummers hebben opgenomen. Deze dag herbergt de Hilvaria Studio iets totaal anders: de lancering van de Triple-T werkwagen van Alpheios.
Roger van Wersch en Wendy Klomp lanceren de noviteit van Alpheios. Het is een speciale afsluitbare werkwagen voor de zorg. Eigenlijk best een moeilijk verhaal, want Van Wersch geeft zelf al aan dat niemand zit te wachten op de tweehonderdste werkwagen en vijfhonderdste vloerwisser. Toch is het in wezen precies dat wat geboden wordt. En toch ook weer niet…
De meeste werkwagens zijn nogal massaal, weinig flexibel in opbouw en worden vaak in een beperkt aantal voor een bepaalde klant gemaakt. Als het project na verloop van tijd eindigt, eindigt soms ook de werkwagen met het project. Hergebruik in een andere situatie is lastig. Alpheios heeft naar de praktijk gekeken en geluisterd en heeft een nieuw type kunststof werkwagen ontwikkeld en ook vervolgens zelf geproduceerd.
Eigen ontwikkeling
Waarin onderscheidt de Triple-T werkwagen zich van andere? Allereerst en voornamelijk is daar het concept achter de ontwikkeling. Als je zoals Alpheios al een halve eeuw met schoonmaak bezig bent, heb je een goed beeld van de wensen en de manieren waarop de schoonmaker het liefst wil werken. Uitgangspunt in de ontwikkeling is dat vakmensen het beste materiaal moeten hebben om prettiger, veiliger en efficiënter te werken.
“Prettig” vind bijvoorbeeld een vertaling in een stabiele werkwagen die toch licht stuurt. “Veiliger” is terug te vinden in de afsluitbaarheid, waardoor de schoonmaker de werkwagen ergens kan laten staan zonder dat deze door passanten die verlegen zitten om hvt-dingen (handig voor thuis) de zaak leegroven. Bovendien blijven ook de chemicaliën zo onbereikbaar. “Efficiënter” is vertaald in bijvoorbeeld een geïntegreerd doseersysteem voor chemicaliën, maar ook in de mogelijkheid om de werkwagen intern dusdanig in te delen dat hij geschikt wordt voor één of juist meer toepassingen. Zo kan de wagen als desinfectiewagen worden ingedeeld, maar ook voor algemeen schoonmaakwerk.
Slimme microvezel
Alpheios heeft niet alleen wagens aan een kritisch onderzoek onderworpen en van daaruit verbeteringen gelanceerd. Ook de steel voor vloeronderhoud is vernieuwd. Deze is traploos uitschuifbaar en kan daardoor op de gewenste lengte worden gemaakt. Bovenaan de steel is een bol bevestigd die perfect in de handpalm past. Daardoor is de S-beweging zonder veel inspanning uit te voeren.
Ook de microvezeldoekjes zijn kritisch bekeken. In de praktijk worden die vaak niet echt goed gebruikt. Nu zijn deze doekjes eenzijdig bedrukt met vier handen en vier cijfers. Zo is onmiddellijk duidelijk hoe de doek het beste en meest efficiënt kan worden gebruikt. Overigens is de bedrukking maar aan één zijde, en dat mag verbazing wekken. In de praktijk worden doeken echter bijna altijd maar aan één zijde gebruikt. Wat wel onlogisch is, is dat de wegwerp-microvezeldoekjes niet op dezelfde manier zijn bedrukt. Mogelijk heeft de beperktere grootte daarvan hiermee te maken.
2.0
Overigens wil de lancering van het Triple-T concept niet zeggen dat het nu compleet is uitontwikkeld. Dat is maar goed ook, want uw redacteur was niet enthousiast over de luikjes waarmee de bovenzijde wordt afgesloten. Die zijn eigenlijk nogal gammel en passen niet zo goed bij de rest van de stevige werkwagen. Gelukkig kondigden zowel Van Wersch als Klomp aan dat men al bezig is met de ontwikkeling van Triple-T 2.0 waarin zowel de opmerkingen van de ambassadeurs van het systeem, schoonmakers in zorginstellingen die de wagens uit hebben getest, als zo dadelijk van de overige gebruikers worden meegenomen.
De lancering vond plaats in luchtvaartstijl, waarbij de sprekers in (co)pilootkostuum acteerden. Het bleek niet iedereen duidelijk waar dit op sloeg, maar als je naar de nieuwe werkwagen kijkt, lijkt die wel iets op de bekende trolleys van vliegtuigen. Daarnaast is gekozen voor het verheffen van de schoonmaak en de daarvoor gebruikte materialen naar een toekomstgericht hoger niveau en dan is opeens de koppeling met de luchtvaart niet zo vreemd meer. Ook daar zijn prettiger, veiliger en efficiënter belangrijke uitgangspunten. En daar zit dus echt muziek in…