Leviy is een organisatie die zich bezig houdt met de ontwikkeling van laagdrempelige IT toepassingen in de schoonmaakbranche. De huidige focus concentreert zich op innovatieve ondersteuning op het gebied van DKS en/of eigen controlesystemen. Met het accent op een juiste verbinding tussen schoonmaakbedrijf en opdrachtgever.
Dit artikel wordt u aangeboden door Leviy.
Via innovatieve toepassingen wil Leviy naast de grotere schoonmaakbedrijven met name ook het MKB segment de kans bieden mee te groeien met de ontwikkelingen en actuele eisen en wensen van de markt op dit gebied. Het systeem maakt het mogelijk adequaat in te spelen op de specifieke wensen aangaande eigen kwaliteitsopvolging, transparantie, gebruikersgemak en optimale samenwerking met de opdrachtgevers tegen de laagst mogelijke kosten. Letterlijk betekent Leviy immers: het samenbrengen van mensen.
Initiatiefnemers
Bart van Velden is de eindverantwoordelijke bij Leviy. Hij wordt met betrekking tot de schoonmaakmaterie door in/externe deskundigen ondersteund ,waaronder twee bekende namen vanuit Intexso Adviesbureau, te weten: Eric Boomsma (adviseur en IT specialist) en Sebastiaan van der Vinne (specialist marktontwikkelingen), Van der Velde zelf beschikt over ruime marktervaring met het automatiseren van IT toepassingen voor wat betreft schoonmaakbeheer, gebouwbeheer, kwaliteitscontrole, belevingsmetingen, etc.
Ontstaan
De ontwikkeling en testfases van Leviy zijn een jaar geleden van start gegaan. Uit de eerste onderzoeken werd duidelijk dat de grotere bedrijven, in tegenstelling tot het MKB segment, veelal wel budget hebben voor de processen aangaande de ontwikkeling van het automatiseren van de kwaliteitsborging. Echter, om continue in te spelen op verdergaande wensen aangaande de IT ontwikkeling ontstaat een zware druk op de interne organisatie.
Schoonmaken is de core business en het schoonmaakbedrijf moet niet verworden tot een softwarehuis. Uit deze gedachten ontstond bij Leviy het idee om gebruiksvriendelijke, efficiënte en gerichte IT toepassingen aan te bieden tegen een haalbare prijs. In een snel veranderende markt bereikbaar voor zowel de grotere schoonmaakbedrijven als het MKB.
Veranderende markt
Van Velden: “Uit onderzoek is ons gebleken dat binnen de schoonmaakmarkt (ook nadrukkelijk gevoed door de nieuwe aanbestedingswetgeving) de hernieuwde focus op lokale en regionale leveranciers ligt. Opdrachtgevers doen meer en meer een beroep op lokale en regionale leveranciers, waarbij de focus steeds meer verschuift naar de kwaliteit. Echter, de eisen die opdrachtgevers tegelijkertijd stellen aangaande pro-activiteit, efficiëntie , innovatie en transparantie nemen ook toe. Denk daarbij aan het goed toepassen van resultaatgericht werken, het meer en meer werken met IT toepassingen en apps, transparantie en nieuwe inkoopmethodieken als Best Value Procurement.”
Leviy heeft zich als startpunt dan ook gefocust op het beschikbaar maken van een optimale digitale ondersteuning inzake kwaliteitsborging van de schoonmaak. Veel schoonmaakbedrijven gebruiken de reguliere DKS dan wel een eigen meetsysteem om hun kwaliteit te controleren. Leviy biedt naast de levering van een volledige DKS toepassing daarom ook de mogelijkheid om in samenwerking met de schoonmaakleverancier de eigen meetmethode te automatiseren. Taylor made!
Wat betekent Leviy voor de gebruikers?
Leviy is een IT toepassing die feitelijk begint met een app. De Leviy-app is beschikbaar voor alle gangbare Smartphones. Gebruikers van zowel Apple (IOS) als Samsung en HTC (Android) kunnen direct aan de slag.
Basisinformatie
Binnen het eigen online Dashboard wordt met gebruik van een persoonlijke inlogcode als eerst een eigen klantenportaal aangemaakt. Hier wordt door gebruiker allerhande basisinformatie georganiseerd zoals:
- Klanten aanmaken;
- Per klant de gewenste locaties aanmaken op de kaart van Nederland met adres, ligging etc.;
- Voor de eigen organisatie alle gewenste gebruikers aanmaken die met de app en het Dashboard gaan werken;
- Bevoegdheden voor de verschillende gebruikers instellen.
Dit laatste biedt, met het oog op de toenemende vraag naar transparantie, de mogelijkheid ook de klant bevoegdheid te geven om in te loggen, zodat deze ieder moment online de scores van de controles kan volgen.
Meting
Wanneer de basisinformatie is ingevoerd kan er gelijk worden gestart met de controle. De app van de gebruikers communiceert namelijk direct met het Dashboard. Hierdoor worden alle ingevoerde gegevens netjes en duidelijk real time inzichtelijk. Met gebruik van de app kan tijdens de metingen een verscheidenheid aan informatie worden gegenereerd, zoals:
- Omgevingsfactoren (goed, matig, slecht). Bijvoorbeeld: status van de werkkasten, status van de werkkarren, gebruik logboek, etc.;
- Het aanmaken van de te controleren ruimtes (volledig op eigen inzicht);
- Ruimte beoordelingen op elementniveau, conform DKS, (vuil, methodefout, periodieke fout);
- Opnemen van een toelichting bij geconstateerde afwijkingen;
- Foto’s nemen van geconstateerde afwijkingen en/of andere niet schoonmaak gerelateerde omissies die voor de klant en/of het schoonmaakbedrijf van belang zijn.
Rapportage
De DKS meting wordt na uitvoering direct gecommuniceerd met het Dashboard waardoor binnen enkele seconden na de meting alle gegevens beschikbaar zijn. Dit biedt het schoonmaakbedrijf de gelegenheid om gelijktijdig eventueel geconstateerde verstoringen te verhelpen! Binnen het dashboard kunnen de controles (inclusief de foto’s en de gemaakte op/aanmerkingen) op klant- en locatieniveau beschikbaar gesteld worden. Het systeem voorziet erin om gelijk grafische analyses van de controles te tonen. Middels grafieken wordt zichtbaar hoe de controle zich verhoudt tot de vorige controles en biedt het inzicht in de foutsoorten, per type en fouten per ruimtecategorie.
MKB segment
Zeker ook voor het MKB segment is Leviy een interessante mogelijkheid om zich (ook) op dit gebied groots te presenteren. De condities zijn mede hierom laagdrempelig gehouden:
- Schoonmaakbedrijf hoeft niet perse een langdurige verbintenis aan te gaan;
- Opstapkosten zijn laag: al vanaf € 200,– per jaar;
- Het systeem wordt bottom-up en niet top-down opgebouwd.
Klanttevredenheid
Van Velden: “Nee, een langdurig contract is niet per definitie nodig. Wij geloven in partnerschap en samenwerking. Wij hebben de overtuiging dat klanten niet meer bij ons weg willen als zij eenmaal met Leviy werken! In korte tijd hebben wij een klantenbestand opgebouwd van ruim dertig klanten. Hieronder bevinden zich klanten met vier medewerkers maar ook met duizenden medewerkers. Het systeem is nu begonnen met DKS en controle ondersteuning en zal meer en meer evolueren naar gelang de behoefte van de markt. De klanten, en klanten van onze klanten, krijgen zo dus echt ondersteuning op maat.”
Hectas
Een van de klanten van Leviy is Hectas Facility Services. Regiomanager Johan Baetsen: “Bij een inschrijving van Fontys Hogescholen werd expliciet als voorwaarde gesteld dat het schoonmaakbedrijf de DKS via een app zou inleveren. Wij zijn toen gelijk met Leviy in gesprek gegaan. Dit heeft geleid tot een systeem dat zeer toegankelijk en eenvoudig in het gebruik is én een hoge mate van professionaliteit uitstraalt. De klant kan gelijk na de controle in het systeem inloggen en de resultaten bekijken. De gebruikerskosten zijn acceptabel, de eenmalige investeringskosten verdienen we op termijn zeker terug. De tijdwinst via dit systeem staat daar garant voor.”