Als eerste fabrikant heeft Ecover een programma van ecologische reinigingsmiddelen voor de professionele markt met het Cradle to Cradle Certified Silver Keurmerk. De producten zijn vanaf september 2013 leverbaar. Clean Totaal spreekt erover met CEO Phillip Malmberg (r) en International B2B manager Johan Tops (l).
Door Leon van den Berg, redactielid Clean Totaal
“In wezen kan een producent zich niet onderscheiden met het Ecolabel”, stelt Malmberg. “In theorie kun je in een vervuilende fabriek waar voor het milieu schadelijke middelen worden gemaakt, een schoonmaakmiddel maken met dit label. Het is ons dus gewoon niet strikt genoeg en daarom zijn we begonnen met een gefaseerde transitie van vrijwel ons gehele assortiment naar een Cradle to Cradle (C2C)-certificering.”
Malmberg: “Bij zo’n proces gaat de certificeringsorganisatie EPEA niet over een nacht ijs. Er wordt naar alle aspecten van de productie en bedrijfsvoering gekeken, niet alleen naar de hernieuwbaarheid van het product, maar ook alle grondstoffen en componenten ondergaan een diepgaand milieueffectenonderzoek. Daarnaast worden ook zaken als hernieuwbaar energiegebruik van de fabriek, de duurzaamheid van de verpakking, het productieproces, het afvalwatermanagement en het maatschappelijk engagement van het bedrijf beoordeeld. Verder is het binnen de Cradle to Cradle certificering cruciaal dat continue verbetering wordt nagestreefd. Alleen als dit allemaal in orde is, kun je in aanmerking komen voor het certificaat voor een bepaald product.”
Blanco doppen
Dat de beoordelingscriteria streng zijn bewijst Tops met het volgende voorbeeld. “Echt alles wordt grondig bekeken. In de oude situatie hadden we voor de dagelijkse wc-reiniger bijvoorbeeld een rode dop en die wilden wij dus ook voor de opvolger gebruiken. Daarin bleken echter bij onderzoek toch sporen te zitten van ongewenste stoffen. Het gevolg was dat ons uitdrukkelijk werd aanbevolen niet langer gebruik te maken van gekleurde doppen. We hebben dus besloten om helemaal geen gekleurde doppen meer te gebruiken voor onze C2C-producten. Eigenlijk dragen ze ook niets bij aan het product en zijn dus overbodig.”
Method
In hoeverre speelt de overname van het Amerikaanse ecologische bedrijf Method een rol in het certificeren van de Ecover-producten? Method heeft deze certificering immers al? Malmberg: “Geen enkele rol. Certificeren is een langdurig proces, waarmee we al lang voordat we Method kochten, begonnen zijn. Bovendien is Method een productlijn gericht op het hogere segment van de BtoC-markt en dus niet gericht op een professionele doelgroep. Met de aankoop hebben wij ons marktleiderschap op het gebied van ecologische consumentenproducten verder versterkt omdat we nu een bredere doelgroep kunnen bedienen. Marktleiderschap willen we in de komende vijf jaar binnen de Benelux ook bereiken met een verdere uitbouw van onze professionele C2C-producten. Het verkrijgen van de nog unieke certificering geeft ons daarbij een voorsprong.”
Distributie
Malmberg: “Aan de ander kant speelt de aankoop van Method wel een rol in de distributie van onze Cradle to Cradle gecertificeerde professionele producten. We zijn een internationaal werkend bedrijf en leveren onze producten voor professioneel gebruik via groothandels in vijftien Europese landen. Vandaar dat we onze producten en productinformatie in meer talen beschikbaar hebben. De nadruk van onze distributie ligt nog in de Benelux, maar we zijn ook op de markt in bijvoorbeeld Rusland, Engeland en Zuid Europa. We zijn ook bezig om onze distributie via nieuwe kanalen uit te breiden, zoals de kantoorgroothandel. Het distributienetwerk en de marktkennis van Method kunnen we goed gebruiken om Ecover Professional in de VS te introduceren en daar een goede marktpositie te veroveren.”
Omzetgroei
Dat ecologische schoonmaakmiddelen echt marktkansen bieden, bewijst de forse omzetgroei van Ecover. Tops: “Wij zijn in een door de recessie getroffen en ook krimpende markt tot nu toe ieder jaar nog fors gegroeid, vorig jaar met meer dan 17% en dat cijfer geldt zowel voor BtoC- als BtoB-markt. Ik denk dat onze geloofwaardigheid daarbij essentieel is. Wij zijn van oudsher een ecologisch bedrijf. Onze collega’s op de professionele markt zijn dat niet en maken naast ecologisch verantwoorde producten ook andere. Bovendien neemt bij afnemers de belangstelling voor duurzaamheid en dus ecologische producten steeds verder toe, bijvoorbeeld door veranderd inkoopbeleid van (gemeentelijke) overheden en bedrijven. Dat geldt niet alleen voor Nederland of België. Onlangs nam de Franse beroepsorganisatie voor schoonmaakbedrijven FEP bijvoorbeeld nog de beslissing dat de helft van de te gebruiken materialen en middelen een ecologische oorsprong moet hebben.”
Vier productgroepen
Ecover heeft vier productgroepen. De eerste groep is schoonmaak en onderhoud van gebouwen. Daarvoor zijn nu vijf producten C2C-gecertificeerd. Het gaat om de wc-reiniger Swan WC Daily, de intensieve sanitairreiniger San Daily, de dagelijkse en periodieke multireinigers Multi Daily en Multi Forte en de glas- en ruitenreiniger Multi Spray. De tweede productgroep is keukenreiniging en daar heeft het parfumloze geconcentreerde afwasmiddel Citop Zero het certificaat gekregen. Daarnaast zijn er nog de productgroepen Laundry en Personal Care. Daarvan zijn nog geen C2C-producten beschikbaar. Gezien het vele werk dat met de certificering gepaard gaat, is het ook niet verwonderlijk dat niet alle producten uit alle groepen in een keer zijn overgegaan. Het ligt echter wel in de bedoeling om dat in de komende twee jaar te realiseren. Een deel van de gecertificeerde producten betreffen ingrijpende productverbeteringen, andere zijn compleet nieuw ontwikkeld.
Doseersystemen
Malmberg: “Wij hebben een aantal producten van de grond af aan opnieuw ontwikkeld, maar daarnaast ook de concentratiegraad opgevoerd. We hebben de producten twee tot drie maal zo sterk gemaakt dan gebruikelijk. Dat biedt voordelen omdat schoonmakers nu in plaats van twintig milliliter nog maar tien nodig hebben. Om ervoor te zorgen dat ongewild niet teveel wordt gebruikt is voor de 1 liter verpakking een speciaal doseersysteem ontwikkeld. Overigens is dat nog geen garantie dat mensen toch meer doseringen gebruiken. Daarom zijn we nu in samenwerking met een andere marktpartij bezig om een afgesloten kast te ontwikkelen waarbij de uitgifte van middelen elektronisch geregeld wordt en waarbij er ook een tijdvertraging is zodat twee maal achter elkaar doseren onmogelijk wordt.“ Als de concentratie minimaal twee maal verhoogd is, dan geldt dat zeker ook voor de prijs? Malmberg: “Nou nee, dat is ook niet nodig. We besparen dusdanig op de hoeveelheid verpakking en de transportkosten voor ingrediënten, verpakkingen en gereed product, dat daarmee ons ‘verlies’ goeddeels gedekt wordt. Per dosering zijn de kosten voor de gebruiker daardoor op ongeveer hetzelfde niveau gebleven.”
Winst in verpakking
Tops vult aan: “Er zit veel winst in de verpakking. Niet alleen hebben we er minder van nodig, maar de fles is gemaakt van een plantaardig plastic op basis van suikerriet. Hij is voor 100% hernieuwbaar, recyclebaar en de fles kan bijna oneindig worden hergebruikt. Dat stimuleren we ook, want alle middelen in deze serie worden ook geleverd in een bag in box. Hierdoor neemt de afvalberg per schoonmaker enorm af. Met een fles en de navulling kan een schoonmaker dik een jaar vooruit. Als men dan na een jaar toch een nieuwe fles wil hebben, dan blijft 80 gram plastic over: de fles en de zak van de bag in box. Dat is een grote vooruitgang ten opzichte van conventionele systemen waarbij steeds de fles wordt weggegooid of wordt bijgevuld vanuit een jerrycan. Hopelijk komt die fles uiteindelijk wel apart in de plastic recycling terecht.”
Dat betekent volgens Malmberg niet altijd veel milieuwinst. “In Europa wordt zo’n zeventig procent van het plastic ingezameld, in België zelfs negentig procent. Mooie cijfers, maar het betekent niet dat alle plastic op de juiste manier verwerkt wordt. Daarnaast wordt meer dan de helft naar het Verre Oosten verkocht en dus over grote afstand getransporteerd.”
Eigen flessen
Voor wat betreft de flessen is er wel belangrijk nieuws. Tijdens eerdere bezoeken aan Ecover merkte Clean Totaal op dat het voor een ecologisch opererend bedrijf toch eigenlijk vreemd is dat men flessen elders inkoopt en dus heel veel lucht transporteert. Aan die situatie komt nu een einde. Malmberg: ”We konden tot dusver niet in of bij onze fabriek flessen produceren omdat ons volume daarvoor te klein was. Inmiddels hebben we een dergelijk groot volume bereikt dat onze flessenleverancier bereid is om voor ons een eigen productielijn voor verpakkingen te maken. Of die machine bij ons in de fabriek komt of in de nabijheid is nog niet duidelijk, maar een en ander zal in de nabije toekomst een feit zijn.” Er is ook gesproken over een statiegeldsysteem, maar dat komt er niet aan stelt Malmberg. “De milieukosten van het logistiek proces wegen niet op tegen de beperkte milieuwinst die we ermee bereiken en dan moet je zoiets niet willen. Je kunt beter inzetten op recyclebaar plastic en het verminderen van de hoeveelheid afval. Daarvoor hebben we inmiddels gekozen.”
EPEA
Deze organisatie is in 1987 opgericht door Professor Dr. Michael Braungart onder de naam Environmental Protection and Encouragement Agency (EPEA). EPEA werkt wereldwijd met cliënten om de Cradle to Cradle methodologie toe te passen op het ontwerpen van nieuwe processen, producten en services. Cradle to Cradle (C2C) gaat uit van goed en niet minder slecht, zoals dat bij andere keurmerken wel gebeurt. Daarbij is herontwerpen van producten, bedrijfsvoering en fabricageproces de enige oplossing. Het Keurmerk wordt verkregen door certificering. De certificering geeft bedrijven de mogelijkheden om op een betrouwbare en tastbare manier de doelen van producten met milieuvriendelijk-intelligent ontwerp te meten. Dit houdt in het gebruik van milieuvriendelijke en gezonde materialen, ontwerpen voor materiaalhergebruik, zoals technische recycling, upcycling of composteerbaarheid, het gebruik van zonne-energie, water en strategieën met sociale verantwoordelijkheid.
Wij en gebruiken cookies en andere trackingtechnologieën om uw ervaring op onze website te verbeteren. Wij kunnen informatie op een apparaat opslaan en/of inzien en persoonlijke gegevens verwerken, zoals uw IP-adres en browsegegevens, voor gepersonaliseerde advertenties en content, het meten van advertenties en content, publieksonderzoek en de ontwikkeling van diensten. Daarnaast kunnen we gebruik maken van nauwkeurige geolocatiegegevens en identificatie door het scannen van apparaten.
Merk op dat uw toestemming geldig is voor al onze subdomeinen. U kunt op elk moment uw toestemming veranderen of intrekken door te klikken op de knop ‘Toestemmingvoorkeuren’ onderaan uw scherm. We respecteren uw keuzes en streven ernaar u een transparante en veilige browse-ervaring te bieden.
Pas hieronder uw toestemmingsvoorkeuren aan voor cookiecategorieën en voorkeuren voor advertentietracking voor doeleinden en functies en leveranciers. U kunt granulaire toestemming geven voor elke en . De meeste leveranciers vereisen expliciete toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens, terwijl sommige een legitiem belang claimen. U hebt echter het recht om bezwaar te maken tegen hun claim van legitiem belang.
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat onze website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Marketingcookies maken het mogelijk om uw bezoek aan onze website te personaliseren en advertenties aan te bieden die aansluiten bij uw interesses. We plaatsen deze cookies alleen met uw expliciete toestemming en u kunt uw toestemming op elk moment intrekken via de cookie-instellingen op onze website. Informatie die via marketingcookies wordt verzameld, kan worden gedeeld met derden zoals adverteerders.
Cookies, apparaat- of soortgelijke online-identificatoren (bijv. login-identificatiemiddelen, willekeurig toegewezen identificatiemiddelen, netwerk-gebaseerde identificatiemiddelen) samen met andere informatie (bijv. browsertype en informatie, taal, schermgrootte, ondersteunde technologieën enz.) kunnen op uw apparaat worden opgeslagen of gelezen om dat apparaat telkens wanneer het verbinding maakt met een app of met een website te herkennen, voor een of meer van de hier gepresenteerde doeleinden.
De meeste doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd, zijn van de opslag of toegang afhankelijk van informatie vanaf uw apparaat wanneer u een app gebruikt of een website bezoekt. Een leverancier of uitgever moet bijvoorbeeld mogelijk een cookie op uw apparaat opslaan tijdens uw eerste bezoek aan een website, om uw apparaat te kunnen herkennen tijdens uw volgende bezoeken (door elke keer toegang te krijgen tot deze cookie).
Advertenties die u op deze dienst worden aangeboden, kunnen gebaseerd zijn op beperkte gegevens, zoals de website of app die u gebruikt, uw niet-precieze locatie, uw apparaattype of welke content u gebruikt of hebt gebruikt (bijvoorbeeld om het aantal keren dat een advertentie aan u getoond wordt te beperken).
Een autofabrikant wil zijn elektrische voertuigen na kantooruren bij milieubewuste gebruikers promoten die in de stad wonen. De advertentie wordt na 18.30 uur getoond op een pagina met gerelateerde content (zoals een artikel over maatregelen ter bestrijding van de klimaatverandering) aan gebruikers van wie de niet-precieze locatie suggereert dat ze zich in een stedelijke omgeving bevinden.
Een grote producent van aquarelverf wil een online reclamecampagne uitvoeren in verband met zijn nieuwste aquarelassortiment, waarbij zijn publiek wordt gediversifieerd om zoveel mogelijk amateur- en professionele kunstenaars te bereiken en de advertentie niet naast niet-overeenkomende content (bijvoorbeeld artikelen over hoe u uw huis kunt schilderen) wordt getoond. Het aantal keren dat de advertentie aan u is getoond, wordt gedetecteerd en is beperkt, om te voorkomen dat deze te vaak getoond wordt.
Informatie over uw activiteit op deze dienst (zoals formulieren die u indient, content die u bekijkt) kan worden opgeslagen en gecombineerd met andere informatie over u (bijvoorbeeld informatie uit uw eerdere activiteit op deze dienst en andere websites of apps) of soortgelijke gebruikers. Deze wordt vervolgens gebruikt om een profiel over u aan te maken of te verbeteren (met daarin bijvoorbeeld mogelijke interesses en persoonlijke aspecten). Uw profiel kan (ook later) door deze en andere rechtspersonen worden gebruikt om advertenties te tonen die relevanter lijken te zijn uitgaande van uw mogelijke interesses.
Als u verschillende artikelen leest over de beste fietsaccessoires om te kopen, kan deze informatie worden gebruikt om een profiel te creëren over uw interesse in fietsaccessoires. Een dergelijk profiel kan later worden gebruikt of verbeterd, op dezelfde of een andere website of app, om u advertenties te tonen voor een bepaald merk fietsaccessoires. Als u ook naar een voertuigconfigurator kijkt op de website van een fabrikant van luxe auto’s, kan deze informatie worden gecombineerd met uw interesse in fietsen om uw profiel te verfijnen en tot de aanname te komen dat u in luxe fietsartikelen geïnteresseerd bent.
Een kledingbedrijf wil zijn nieuwe lijn hoogwaardige babykleding promoten. Het bedrijf neemt contact op met een bureau dat een netwerk van cliënten heeft met klanten met een hoog inkomen (zoals high-end supermarkten) en vraagt het bureau om profielen te maken van jonge ouders of koppels die mogen worden verondersteld vermogend te zijn en in verwachting te zijn van een nieuw kind, zodat deze later kunnen worden gebruikt om binnen partner-apps op basis van die profielen advertenties te tonen.
Advertenties die u op deze dienst worden aangeboden, kunnen gebaseerd zijn op uw advertentieprofielen, die mogelijk uw activiteit op deze dienst of andere websites of apps (zoals de formulieren die u indient, content die u bekijkt), mogelijke interesses en/of persoonlijke aspecten weerspiegelen.
Een online verkoper wil reclame maken voor een beperkte uitverkoop van hardloopschoenen. De verkoper wil advertenties richten op gebruikers die op hun mobiele app eerder naar hardloopschoenen hebben gekeken. Trackingtechnologieën kunnen worden gebruikt om te herkennen dat u de mobiele app eerder hebt gebruikt om hardloopschoenen te bekijken, zodat u in de app de bijbehorende advertentie te zien krijgt.
Een profiel dat is aangemaakt ten behoeve van gepersonaliseerde advertenties met betrekking tot een persoon die op een website naar fietsaccessoires heeft gezocht, kan worden gebruikt om de desbetreffende advertentie voor fietsaccessoires in een mobiele app van een andere organisatie te tonen.
Informatie over uw activiteit op deze dienst (bijvoorbeeld formulieren die u indient, non-advertentiecontent die u bekijkt) kan worden opgeslagen en gecombineerd met andere gegevens over u (zoals uw eerdere activiteit op deze dienst of andere websites of apps) of soortgelijke gebruikers. Deze wordt vervolgens gebruikt om een profiel over u aan te maken of te verbeteren (met daarin bijvoorbeeld mogelijke interesses en persoonlijke aspecten). Uw profiel kan (ook later) worden gebruikt om content te tonen die relevanter lijkt te zijn uitgaande van uw mogelijke interesses, zoals door de volgorde aan te passen waarin content aan u wordt getoond, zodat het voor u nog gemakkelijker is om content te vinden die overeenkomt met uw interesses.
U leest verschillende artikelen over het bouwen van een boomhut op een socialemediaplatform. Deze informatie kan worden toegevoegd aan een profiel om uw interesse in bepaalde content met betrekking tot buitenactiviteiten en doe-het-zelven aan te geven (met als doel de personalisatie van content mogelijk te maken, zodat u in de toekomst bijvoorbeeld meer blogberichten en artikelen over boomhutten en boshutten te zien krijgt).
U hebt op verschillende tv-apps drie video’s over ontdekkingsreizen in de ruimte bekeken. Een niet-gerelateerd nieuwsplatform waarmee u geen contact hebt gehad, maakt een profiel aan op basis van dat kijkgedrag, met als gevolg dat ontdekkingsreizen in de ruimte als onderwerp wordt aangemerkt dat mogelijk een interessant uitgangspunt is bij het tonen van andere video’s.
Content die u op deze dienst wordt aangeboden, kan gebaseerd zijn op uw contentpersonalisatieprofielen, die mogelijk uw activiteit op deze of andere diensten (bijvoorbeeld de formulieren die u indient, content die u bekijkt), mogelijke interesses en/of persoonlijke aspecten weerspiegelen. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de volgorde aan te passen waarin content aan u wordt getoond, zodat het voor u nog gemakkelijker is om (non-advertentie-) content te vinden die overeenkomt met uw interesses.”
U leest artikelen over vegetarisch eten op een socialemediaplatform en gebruikt vervolgens de kookapp van een niet-gerelateerd bedrijf. Het profiel dat over u is aangemaakt op het socialemediaplatform wordt gebruikt om u vegetarische recepten te tonen op het welkomstscherm van de kookapp.
U hebt drie video’s over roeien op verschillende websites bekeken. Een niet-gerelateerd platform voor het delen van video’s zal vijf andere video’s over roeien aanbevelen die mogelijk voor u interessant zijn wanneer u uw tv-app gebruikt, uitgaande van een profiel dat over u is aangemaakt toen u die verschillende websites bezocht om online video’s te bekijken.
Informatie over welke advertentie er aan u wordt getoond en hoe u erop reageert, kan worden gebruikt om te bepalen hoe goed een advertentie in relatie tot u of andere gebruikers heeft gewerkt en of de doelen van de advertentie zijn bereikt. Bijvoorbeeld of u een advertentie hebt gezien, of u erop hebt geklikt, of de advertentie u ertoe heeft gebracht om een product te kopen of een website te bezoeken enz. Dit is zeer nuttig om de relevantie van reclamecampagnes in kaart te brengen.
U hebt op een advertentie geklikt over een “Black Friday”-korting die door een online winkel op de website van een uitgever wordt aangeboden en een product gekocht. Uw klik wordt gekoppeld aan deze aankoop. Uw interactie en die van andere gebruikers wordt gemeten om te weten hoeveel klikken op de advertentie tot een aankoop hebben geleid.
U bent een van de weinigen die op een advertentie in verband met een korting in verband met een “internationale waarderingsdag” hebt geklikt die wordt aangeboden door een online cadeauwinkel in de app van een uitgever. De uitgever wil rapporten hebben om te begrijpen hoe vaak een specifieke advertentieplaatsing binnen de app, en met name de advertentie over de korting in verband met de “internationale waarderingsdag”, is bekeken of aangeklikt door u en andere gebruikers, om de uitgever en zijn partners (zoals bureaus) te helpen bij het optimaliseren van advertentieplaatsingen.
Informatie over welke content er aan u wordt gepresenteerd en hoe u erop reageert, kan worden gebruikt om te bepalen of de (non-advertentie)-content bijvoorbeeld het beoogde publiek heeft bereikt en met uw interesses overeenkomt. Bijvoorbeeld of u een artikel leest, een video bekijkt, naar een podcast luistert of een productbeschrijving bekijkt, hoeveel tijd u aan deze dienst hebt besteed en de webpagina’s die u bezoekt enz. Dit is zeer nuttig om de relevantie van (non-advertentie)-content in kaart te brengen. die aan u wordt getoond.
U hebt in een mobiele app van een uitgever een blogbericht gelezen over wandelen en een link gevolgd naar een aanbevolen en gerelateerd bericht. Uw interacties zullen worden vastgelegd om aan te tonen dat het eerste bericht over wandelen voor u relevant was en dat het bericht erin is geslaagd om voor het gerelateerde bericht uw interesse te wekken. Dit wordt gemeten om te weten of er in de toekomst meer berichten over wandelen moeten worden geplaatst en waar deze op het startscherm van de mobiele app zouden moeten worden geplaatst.
U kreeg een video te zien over modetrends, maar u en verschillende andere gebruikers stopten na 30 seconden met kijken. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om de juiste lengte van toekomstige video’s over modetrends te evalueren.
Rapporten kunnen worden gegenereerd op basis van een combinatie van gegevenssets (zoals gebruikersprofielen, statistieken, marktonderzoek, analysegegevens) met betrekking tot uw interacties en die van andere gebruikers met advertenties of (non-advertentie)-content om gemeenschappelijke kenmerken te identificeren (bijvoorbeeld om te bepalen welke doelgroepen meer ontvankelijk zijn voor een advertentiecampagne of voor bepaalde content).
De eigenaar van een online boekwinkel wil een commerciële rapportage met het percentage bezoekers dat zijn site heeft geraadpleegd en verlaten zonder te kopen, of dat de laatste autobiografie van een beroemdheid van die maand heeft geraadpleegd en gekocht, evenals de gemiddelde leeftijd en de man/vrouw-verdeling voor elke categorie. Gegevens met betrekking tot uw navigatie op de website en uw persoonlijke kenmerken worden vervolgens gebruikt en met andere dergelijke gegevens gecombineerd om deze statistieken te produceren.
Een adverteerder wil meer inzicht krijgen in het soort publiek dat op zijn advertenties reageert. De adverteerder neemt een onderzoeksinstituut in de arm om de kenmerken van gebruikers die op de advertentie hebben gereageerd te vergelijken met typische kenmerken van gebruikers van vergelijkbare platforms, op verschillende apparaten. Uit deze vergelijking blijkt dat het advertentiepubliek van de adverteerder voornamelijk toegang heeft tot de advertenties via mobiele apparaten en waarschijnlijk een leeftijd van tussen de 45 en 60 jaar heeft.
Informatie over uw activiteit op deze dienst, zoals uw interactie met advertenties of content, kan zeer nuttig zijn bij het verbeteren van producten en diensten en de creatie van nieuwe producten en diensten op basis van gebruikersinteracties, het type publiek enz. Dit specifieke doeleinde heeft geen betrekking op de ontwikkeling of verbetering van gebruikersprofielen en identificatoren.
Een technologieplatform dat samenwerkt met een aanbieder van sociale media neemt een groei waar in het aantal gebruikers van mobiele apps en ziet op basis van hun profielen dat velen van hen verbinding maken via mobiele verbindingen. Het platform maakt gebruik van een nieuwe technologie om advertenties aan te bieden die zijn geformatteerd voor mobiele apparaten en die een lage bandbreedte hebben, met als doel zijn prestaties te verbeteren.
Een adverteerder is op zoek naar een manier om advertenties weer te geven op een nieuw type consumentenapparaat. De adverteerder verzamelt informatie over de manier waarop gebruikers omgaan met dit nieuwe type apparaat om te bepalen of hij een nieuw mechanisme kan creëren voor het weergeven van advertenties op dit type apparaat.
Content die u op deze dienst worden aangeboden, kan gebaseerd zijn op beperkte gegevens, zoals de website of app die u gebruikt, uw niet-precieze locatie, uw apparaattype of welke content u gebruikt of hebt gebruikt, (bijvoorbeeld om het aantal keren dat een video of artikel aan u getoond wordt te beperken).
Een reismagazine heeft op zijn website een artikel gepubliceerd over de nieuwe online cursussen die door een talencursussenaanbieder worden aangeboden om de reiservaring in het buitenland te verbeteren. De blogberichten van de aanbieder worden direct onderaan de pagina ingevoegd en geselecteerd op basis van uw niet-precieze locatie (bijvoorbeeld blogberichten waarin het cursuscurriculum wordt uitgelegd voor andere talen dan de taal van het land waarin u zich bevindt).
Een mobiele app voor sportnieuws is begonnen met een nieuw artikelgedeelte over de meest recente voetbalwedstrijden. Elk artikel bevat video’s die worden gehost door een afzonderlijk streamingplatform met de hoogtepunten van elke wedstrijd. Als u snel vooruitspoelt door een video, kan deze informatie worden gebruikt om als volgende af te spelen video een kortere video te selecteren.
Uw gegevens kunnen worden gebruikt om ongebruikelijke en mogelijk frauduleuze activiteiten te monitoren en te voorkomen (bijvoorbeeld, waar het gaat om advertenties, klikken op advertenties door bots) en ervoor te zorgen dat systemen en processen goed en veilig werken. Uw gegevens kunnen ook worden gebruikt om eventuele problemen te corrigeren die u, de uitgever of de adverteerder kunnen tegenkomen bij het leveren van content en advertenties en bij uw interactie met hen.
Een reclame-intermediair levert advertenties van verschillende adverteerders aan zijn netwerk van partnerwebsites. De intermediair merkt dat er sprake is van een grote toename van het aantal klikken op advertenties met betrekking tot één adverteerder en gebruikt gegevens over de bron van de klikken om vast te stellen dat 80% van de klikken afkomstig is van bots in plaats van mensen.
Bepaalde gegevens (zoals een IP-adres of de capaciteiten van een apparaat) worden gebruikt om de technische compatibiliteit van de content of advertenties te garanderen en om de overdracht van de content of advertentie naar uw apparaat te vergemakkelijken.
Als u op een link in een artikel klikt, wordt u normaal gesproken naar een andere pagina of een deel van het artikel doorgestuurd. Om ervoor te zorgen dat dat gebeurt 1) verstuurt uw browser een verzoek naar een server die is gekoppeld aan de website en 2) antwoordt de server op dat verzoek (“hier is het artikel dat u hebt opgevraagd”), met behulp van technische informatie die automatisch is opgenomen in het verzoek dat door uw apparaat is verzonden, zodat de informatie/afbeeldingen die deel uitmaken van het artikel dat u hebt gevraagd correct worden weergegeven. Technisch gezien is een dergelijke uitwisseling van informatie noodzakelijk om de content te leveren die op uw scherm verschijnt.
De keuzes die u maakt met betrekking tot de doeleinden en organisaties die in dit bericht worden vermeld, worden opgeslagen en beschikbaar gesteld aan die organisaties in de vorm van digitale signalen (zoals een reeks tekens). Dit is nodig om zowel deze dienst als die organisaties in staat te stellen uw keuzes te respecteren.
Wanneer u een website bezoekt waar de keuze wordt geboden tussen het instemmen of niet instemmen met het gebruik van profielen voor gepersonaliseerde advertenties, wordt de keuze die u maakt opgeslagen en gedeeld met leveranciers van advertenties, zodat de aan u getoonde advertenties in overeenstemming zijn met die keuze.
Informatie over uw activiteit op deze dienst kan worden gekoppeld en gecombineerd met andere informatie die op u betrekking heeft en afkomstig is uit verschillende bronnen (bijvoorbeeld uw activiteit op een afzonderlijke online dienst, uw gebruik van een klantenkaart in de winkel of uw antwoorden op een enquête), ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.
Ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd, kan uw apparaat worden beschouwd als waarschijnlijk gekoppeld aan andere apparaten die aan u of uw huishouden toebehoren (bijvoorbeeld omdat u bent ingelogd op dezelfde service op zowel uw telefoon als uw computer, of omdat u mogelijk dezelfde internetverbinding op beide apparaten gebruikt).
Uw apparaat kan van andere apparaten worden onderscheiden op grond van informatie die het automatisch verzendt bij verkrijging van toegang tot het internet (bijvoorbeeld het IP-adres van uw internetverbinding of het type browser dat u gebruikt) ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden vermeld.
Als u daarmee akkoord gaat, kan uw precieze locatie (binnen een straal van minder dan 500 meter) worden gebruikt ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.
Als u daarmee akkoord gaat, kunnen bepaalde kenmerken die specifiek zijn voor uw apparaat worden opgevraagd en gebruikt om het van andere apparaten te onderscheiden (zoals de geïnstalleerde lettertypen of plug-ins, de resolutie van uw scherm) ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.