Op 25 januari heeft, onder leiding van Kees Blokland, voorzitter Code Commissie Verantwoordelijk Marktgedrag, het gesprek plaats gevonden tussen ISS en haar leveranciers. De aanleiding voor dit openhartige gesprek waren de brieven waarin ISS haar leveranciers sommeerde tot een creditering over voorliggende periodes. Dit onder dreiging van beëindiging van de samenwerking. De emoties en commotie over de brieven liepen hoog op.
Door de redactie
Ruim 40 leveranciers trotseerden de kou en de sneeuw en meldden zich in de Blokhoeve te Nieuwegein. Maarten van Engeland, algemeen directeur en Albert Jan Cozijn, hoofd Inkoop vertegenwoordigden ISS.
Kees Blokland memoreerde het feit dat onmiddellijk na de publicaties van, in eerste instantie, de tweede brief in Clean Totaal onmiddellijk in contact te zijn getreden met ISS. De toonzetting van de brief kon in de context van de Code niet door de beugel. Blokland nam na een gesprek met ISS het initiatief tot deze bijeenkomst. Bij de uitreiking van de Best & Bad Practices Awards 2012 toonde Blokland de gele kaart aan ISS.
Maarten van Engeland gaf er onverbloemd blijk van niet gelukkig te zijn met het verzenden van de bewuste brieven. Dit had volgens een berouwvolle van Engeland nooit mogen gebeuren en past absoluut niet in zijn filosofie over partnerschap. Hij bood de aanwezigen zijn oprechte excuses aan.
Stevige discussies
Het een en ander leidde tot een stevige discussie met de aanwezige leveranciers, waarbij het er soms even verhit aan toe ging. Er werden voorbeelden uit het verleden aangehaald waarvan in de ogen van de leveranciers het partnerschap van ISS ver te zoeken was.
Van Engeland en Cozijn toonden begrip voor de emoties en lieten weten dit partnerschap te gaan optimaliseren. Er worden individuele gesprekken met de leveranciers gepland en er komt een jaarlijkse leveranciersdag. Oud zeer moet opgelost worden en samenwerken aan een goede toekomst is vanaf nu het credo.
Deze samenwerking met leveranciers moet volgens Van Engeland en Cozijn gezocht worden om juist in gezamenlijkheid de uitdagingen te lijf te gaan.
Van Engeland trok de parallellen tussen de kernwaardes van ISS en de kernwaardes van de Code zoals transparantie, zorgvuldigheid en eerlijkheid. ISS neemt als speerpunt van haar beleid het uitgroeien tot het beste facilitair bedrijf van Nederland. ISS wil niet alleen werk maken van het terugdringen van het ziekteverzuim en personeelsverloop, maar ook het aantal banen van 12,5 uur per week of minder drastisch verlagen.
Bovendien past in deze visie het op een respectvolle manier omgaan met leveranciers. Van Engeland beloofde na een vraag van één van de aanwezigen om in het vervolg vooraf en niet achteraf te communiceren. Hij stelde onomwonden: “Na deze bijeenkomst hoop ik dat een ieder het met mij eens is dat ik eerlijk ben geweest!”
Kruitdampen opgetrokken
Blokland kon na het optrekken van de kruitdampen concluderen dat er voldoende basis aanwezig is tussen ISS en haar leveranciers om het gedeukte vertrouwen te herstellen.
Vervolgens werd er gediscussieerd over onder meer de gevolgen van contractwisselingen en de diverse aanbestedingsmodellen. Maar ook over suggesties over het optimaliseren van de branche werden gedeeld.
Als belangrijkste suggestie werd aan Kees Blokland gevraagd nader onderzoek te doen in hoeverre het “jaarlijks onderhoud” van de contracten, en wel in het bijzonder de benodigde prijsaanpassing, als onderdeel binnen de Code opgenomen kan (mag)worden.
In het kader van het Mededingingsrecht zal er echter scherp gekeken moeten naar de toegestane mogelijkheden op dit gebied.
De redactie.