Enige tijd geleden gaf ik in op deze site mijn mening over groene marketing die zich vaak beperkt tot een paar claims op tante Betje niveau. Ik schreef toen: “Men wil best een politiek correcte keuze maken maar dan wel op basis van een simpele, positief/negatief lijst. Genuanceerd nadenken over alle duurzaamheids aspecten en dan tot de conclusie komen dat er weinig verschil is tussen de producten van verschillende aanbieders wordt als ongeloofwaardig of moeilijk ervaren.”
Ecologie
- Constante optimalisatie van productieprocessen zodanig dat producten milieu ontziend worden geproduceerd. Alle medewerkers worden via het PFG project gestimuleerd om verbeter punten aan te geven. PFG staat voor Proces-Feedback-Gesprekken.
- Reduceren van bijproducten, reststoffen en afvalstoffen alsmede van energie- en waterverbruik. Iedereen die reinigingsmiddelen produceert kent het begrip “tapverliezen”. Een vaag iets waarmee wordt aangegeven welke hoeveelheid van een product niet in de fles belandt en dus waarschijnlijk in het milieu. Bij W&M wordt de leiding leeg gedrukt met een kunststof prop. Daardoor wordt een groot deel van het product uit de leiding nog afgevuld. De leiding wordt daarna gespoeld en het spoelwater ingedampt. Het residu wordt als brandstof gebruikt.
- Gebruik van geconcentreerde, efficiënte formuleringen.
- Waar mogelijk produceren in een gesloten stofkringloop. Bevordering van gebruik van hernieuwbare energie en grondstoffen. Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van hernieuwbare grondstoffen maar wel op een realistische en verantwoorde manier.
- Hergebruik van materiaal (verpakking). Bij W&M wordt in de PET flessen > 60% echt hergebruikt (post consumer) materiaal verwerkt. Men gebruikt daarvoor o.a. PET flessen waarin ooit frisdranken hebben gezeten. Terecht wordt opgemerkt dat de meeste aanbieders de claim 100% recycleerbaar materiaal misbruiken voor PE flessen. In de verpakking die ze gebruiken zit echter 0% hergebruikt PE. Simpel weg omdat er geen systeem is dat PE zodanig uit de afvalstroom haalt dat het kan worden hergebruikt. Alle flessen van W&M worden geproduceerd op het eigen terrein door de firma Alpla. Het is duidelijk dat dit een groot aantal transport kilometers van lege flessen scheelt.
- Afzien van “gevaarlijke” ingrediënten (geen giftige, schadelijke en milieugevaarlijke grondstoffen zoals R20, R21, R 50/53, R 51/53-stoffen).
- Totale afbreekbaarheid van reinigings actieve ingrediënten. Dit gaat verder dan dat wat de wet voorschrijft. Werner & Mertz gaat zelfs zover dat ze hun producten testen op afbreekbaarheid van alle grondstoffen. Het totale product wordt aan het afbreekbaarheids onderzoek onderworpen.
- Continue verbetering van de ecotoxicologisch profielen.
- Maatschappelijk verantwoord produceren door prestatiegerelateerde beloning, passende arbeidsomstandigheden, veilige werkplek, voortdurende scholing. Opgemerkt werd dat de gemiddelde contract duur bij W&M meer is dan 16 jaar.
- Zorgvuldige afweging van het nut en de risico’s van een product.
- Selectie van duurzaam werkende leveranciers.
- Transparantie: totale productinformatie. Uitgebreide / complete ingrediëntendeclaratie.
- Uitgebalanceerde, marktconforme, product prestaties.
- Geen concessies aan de vereiste product eigenschappen.
- Constante kwaliteit.
- Extern bewijs van deugdelijke kwaliteit (verslagen en certificaten). Op de afbeelding “Tana professional: duurzaamheids politiek in 1 oogopslag” is te zien dat de W&M green care lijn gecertificeerd is voor zowel product criteria (Nordic Swan en EU Ecolabel) als voor milieu verantwoord ondernemen (AISE charter, ISO 9001 en ISO 14001 alsook voor het gerenomeerde Emas label. In dit verband moet worden opgemerkt dat de AISE charter 2 labels kent, 1 puur ondernemings gebonden label en een label met een rozet, dat alleen mag worden gebruikt op producten die aan bepaalde milieu eisen voldoen.
- Continu optimaliseren van de product prestaties.
- Redelijk rendement
- Realistische prijs-prestatie verhouding
Hans Sinnige is vertegenwoordiger van MKB bedrijven in de reinigingsmiddelen branche in verschillende overleg structuren. Hij is tevens directeur van Chemisch Adviesbureau Kievit en lid van de redactieraad van Clean Totaal.
Reageren? Redactie@www.cleantotaal.nl