John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl) is onafhankelijk aanbestedingsadviseur en columnist van Clean Totaal.
In een grote aanbesteding onder leiding van BZK (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) voor vier ministeries wordt beleid geformuleerd gericht op het uitbannen van ‘strategisch inschrijven’. De operationele vertaling van deze intentie in bestekspassages doet twijfelen aan het ‘richtingsgevoel’ van BZK als coördinerend aanbesteder.
Inschrijver 6: 8.000 prijsscore: 195,00 prijsscore: 200,00
- splitsing van de schoonmaakaktiviteiten in de percelen 1A en 1B bijvoorbeeld naar ministerie teneinde een cascade-aanbesteding mogelijk te maken
- toepassing van een prijsscorefunctie bestaande uit vier lineaire, aaneengesloten lijnen
- bij gelijke toegekende prijsscores is de behaalde toegekende wensenscore (=kwaliteitsscore) bepalend –nadat deze voorzien is van de nodige verfijning!-
- toepassing van een absoluut beoordelingsmodel daar waar mogelijk
- op basis van de inschrijvingen op de eerste aanbesteding weet Aanbesteder exact welke de actuele marktprijzen zijn
- doordat de omvang van het project geringer is, zullen er meer schoonmaakbedrijven inschrijven waardoor de inschrijvingsconcurrentie vergroot wordt
- inschrijvers die het bericht ontvangen hebben dat het voornemen bestaat de eerste aanbesteding te gunnen aan een concollega, zullen een nieuwe blik gaan werpen op de P’s en Q’s voor de tweede aanbesteding alvorens de inschrijfformulieren in te zenden.
Bepaal op dezelfde wijze de plaats van een rechter-piketpaaltje: de maximale aanneemsom die nog punten scoort, te weten nul punten. Alle aanneemsommen die hoger liggen dan het rechter-piketpaaltje krijgen eveneens nul punten en worden níet uitgesloten.
- de prijsscore is eenvoudig te berekenen
- inschrijvers links van de Norm-aanneemsom resp. rechts van de Norm-aanneemsom worden –binnen de ‘eigen’ groep- gelijkelijk behandeld voor wat betreft afname van de score bij eenzelfde af- of toename van de aanneemsom
- geen enkele inschrijving behoeft op grond van P of Q afgewezen te worden hetgeen de doorloop van het (eerste) aanbestedingsproject bevordert en de juridische kosten minimaliseert
n en de punten die behoren bij de Norm-aanneemsom. De ongelijke beoordeling zoals in de aanvang van dit artikel beschreven, is daarmee van de baan. Hierbij dient de score die behoort bij de Norm-aanneemsom duidelijk hoger te liggen dan de score die af te lezen is van de rechte lijn tussen de 400 punten van het linker-piketpaaltje en de nul punten van het rechter-piketpaaltje. Hiermee wordt beklemtoond dat de prijsverschillen minder doorslaggevend zijn dan de kwaliteitsverschillen. Hierbij ga ik er wel vanuit dat de onbalans in ‘afronding’ tussen toegekende Wensscores en Prijsscores, opgeheven is.
- De rijksoverheid is een van de grootste opdrachtgevers op het gebied van schoonmaakdienstverlening en daarmee bij uitstek in de gelegenheid om een innoverend aanbestedingsbeleid te ontwikkelingen en uit te testen.
- De aanzetten richting ‘goed opdrachtgeverschap’ voor zover geformuleerd in de bestektekst, zijn bemoedigend maar zij dienen wel omgezet te worden in concrete uitwerkingen van de aanbestedingsplanning (cascade-model), de perceel-structurering en het scoremodel.
- Coördinatie van rijksinkoop hoeft niet per se gepaard te gaan met een aggregatie van opdrachten. Betere resultaten zijn te behalen wanneer het gepaard gaat met methodiekontwikkeling, uniformiteit van benaderingswijze en verkleining van opdrachten waardoor inschrijvingsconcurrentie bevorderd wordt.
- Het is aan te bevelen om in een aanbestedingsteam naast de functioneel-inhoudsdeskundigen m.b.t. schoonmaakdienstverlening, een onafhankelijk denkend ‘bestekarchitect’ te plaatsen ten behoeve van een consistente over-all structurering van het bestek.
- Het is tevens aan te bevelen dat adviserende aanbestedingsjuristen zich meer verdiepen in de operationele, niet-juridische aspecten van een bestek. Hierdoor kan voorkomen worden dat kennelijke juridische valkuilen niet opgemerkt worden.