Door Hans Sinnige
In het artikel “Wat is de waarde van een milieukeurmerk” hebben we de criteria voor het verkrijgen van een keurmerk voor reinigingsmiddelen belicht. We hebben toen ook aangegeven dat je een reinigingsmiddel niet alleen moet beoordelen op een beperkt aantal criteria welke direct te maken hebben met het milieu.
Reinigingsmiddelen zijn nodig omdat we als mensheid gewoon een hoop troep maken en dat moet om gezondheidsredenen en uit esthetisch oogpunt weer worden verwijderd. Het beste wat je kunt doen is kiezen voor een product dat effectief de klus klaart. En als blijkt dat dit product een relatief grote milieubelasting met zich meebrengt, dan ligt dat niet aan het product maar aan de zware vervuiling. Er zijn slechts geringe verschillen in milieubelasting van middelen onderling. Weliswaar willen bepaalde groepen doen geloven dat er een enorme milieuwinst te halen is in de keuze van schoonmaakmiddelen. De realiteit is dat effectieve producten qua milieubelasting niet significant verschillen mits goed gebruikt.
AISE-logo moet nog worden gezegd dat het mensen op het verkeerde been zet. Er zijn twee AISE-logo’s. De ene met rozet is een productgebonden logo en zegt ook inderdaad iets over de milieuaanvaardbaarheid van het product. Het kale logo, zonder rozet, mag op alle producten van een Charterdeelnemer worden gebruikt, zelfs op die welke een dode boom/vis symbool moeten voeren. Het zegt alleen iets over het duurzaamheids beleid van de firma.
5) Bedenk dat producenten van reinigingsmiddelen niets anders doen dan mengen van een aantal grondstoffen.
Deze grondstoffen worden geproduceerd door een beperkt aantal aanbieders. Het is voor reinigingsmiddelfabrikanten onmogelijk om zich bij de keuze van grondstoffen substantieel te onderscheiden van de concurrentie. Iedereen betrekt zijn spullen uit dezelfde bronnen.
6) Als u toch vindt dat het moeilijk is om een juiste keuze te maken, vertrouw dan op die mensen die er wel verstand van hebben.
Doe zaken met firma’s die verantwoord en met kennis van zaken opereren. Dat zijn in ieder geval niet de bedrijven die groot schermen met zaken als ecologisch verantwoord, biologisch afbreekbaar, geen synthetische grondstoffen, etc. Hoe meer men dit soort kreten hanteert, des te minder men er vaak van weet.
Hans Sinnige is vertegenwoordiger van MKB bedrijven in de reinigingsmiddelen branche in verschillende overleg structuren. Hij is tevens directeur van Chemisch Adviesbureau Kievit en lid van de redactieraad van Clean Totaal.
Lees hier de reeactie van Peter Malaise, voormalig Concept Manager van Ecover en huidig President van Meta Consort NPO op dit artikel.