Onlangs zijn er organisatorisch wijzigingen doorgevoerd bij Weska. Het mooie aan deze veranderingen is dat er feitelijk bijna niets verandert. De organisatiestructuur wordt er wel duidelijker door. Tijd om eens met Johan Willems en Mart Zwaan over Weska te spreken.
Sinds 1 september heeft Johan Willems (links op de foto) zijn functie van Sales Manager ingewisseld voor die van Algemeen Directeur van Weska. Om de huidige verandering te begrijpen moeten we terug naar 2007 toen Mart Zwaan en Johan Willems de toenmalige directie opvolgden. Er is destijds door de eigenaar van Weska gekozen om de dagelijkse leiding in de handen te leggen van een managementteam, in de praktijk bleek het feit dat er geen echte directeur was als aanspreekpunt voor klanten soms een vreemde zaak. Johan Willems zal zich in zijn nieuwe functie naast zijn beleidsmatige taken, voornamelijk bezighouden met de sales en marketing. Het “contact met de werkvloer” wil hij niet verliezen.
Ook Mart Zwaan heeft sinds 1 september een andere functie, namelijk die van Directeur Inkoop & Operationele zaken. Mart Zwaan zal zijn tijd met name gebruiken voor de inkoop, kwaliteit en interne operationele zaken en zal als zodanig “binnen” de leiding hebben. Johan Willems: “Met de organisatorische wijziging hopen wij meer transparantie in de onderneming te brengen en dat is dan ook wat we willen bereiken. Duidelijke lijnen om zowel intern als extern duidelijk te kunnen communiceren.”
Omzet versus recessie
Johan Willems vervolgt: “We staan er goed voor, al kun je niet ontkennen dat de economische recessie ook invloed heeft op onze onderneming. De klant is prijsbewuster dan ooit en vanuit het oogpunt van kostenbesparing worden alle registers opengetrokken. Het aantal investeringen in met name vloeronderhoudsmachines is teruggelopen. Daarnaast zijn onze klanten ook creatiever geworden bij het opstarten van nieuwe panden en worden er steeds meer hulpmaterialen zoals stofzuigers en materiaalwagens hergebruikt. Dat is een positieve ontwikkeling voor het milieu.”
Online bestellen
Is het mogelijk om bij Weska online te bestellen? Johan Willems: “Ja, maar om my.weska.nl te positioneren als een online bestelsite, daar zouden we ons Unit4 Agresso pakket tekort mee doen. Al sinds januari 2009 is naast www.weska.nl ook https://my.weska.nl operationeel voor onze klanten. Een onlinesysteem dat onze klant in staat stelt zijn volledige inkoopbestelprocedure bij Weska te managen, van order tot en met factuur. Uiteraard stellen wij onze afnemers, tot op objectniveau, de nodige zeer gedetailleerde managementinformatie ter beschikking. Met een online systeem zoals my.weska.nl zou het gevaar kunnen bestaan dat je het traditionele contact met de klant verliest. Gelukkig houden wij dit door te investeren in goede accountmanagers, rapportage en controle vanuit onze administratie, dit prima onder controle.”
Overnames
Als je in Rotterdam gevestigd bent en met een landelijk eigen distributie netwerk werkt, is Rotterdam qua planning niet de meest voor de hand liggende vestigingsplaats. Mart Zwaan: “Klopt, maar hier liggen toevallig wel onze roots.” Zijn er plannen voor verhuizing? Johan Willems: “Nee, momenteel niet. Ik zou me er overigens ook niets bij voor kunnen stellen, we zijn een Rotterdams bedrijf, met de bijbehorende bedrijfscultuur. Onze medewerkers in de magazijnen en op de administratie komen voornamelijk uit de directe omgeving van Rotterdam Zuid, mensen die in een aantal gevallen vaak meer dan tien jaar samen met ons voor Weska werken. Onze vestiging aan de Stolwijkstraat zal voorlopig onze hoofdvestiging blijven, het heeft niet zoveel zin om over de toekomst te speculeren. Dat laat ik graag aan anderen over.” Zou Weska naast de autonome groei willen groeien door overname van een collega onderneming uit de branche? Johan Willems: “Concrete plannen daarvoor hebben we niet, als het op ons pad komt, zullen we iedere mogelijkheid serieus onderzoeken.”
MVO
Mart Zwaan voegt toe dat er andere zaken zijn die meer prioriteit verdienen. “Momenteel zijn we druk bezig een kwaliteitsmanagement systeem volgens ISO 9001:2008 op te zetten, we nemen tegelijkertijd elementen van ISO 14001 mee. Tevens worden items met betrekking tot MVO verankerd. Zodat deze later ook gecertificeerd kunnen worden. MVO moet een steeds belangrijkere rol krijgen binnen de organisatie. Dit belang moet bij elke overweging gewogen worden. Onlangs investeerden we in een nieuw wagenpark voor de distributie. Er werd gekozen voor vrachtwagens met een lage emissie die ook in de binnensteden welkom zouden blijven. De keuze werd mede bepaald door de chauffeurs. Het is tenslotte hun werkplek.
Weska is reeds diverse wegen ingeslagen om zijn vrachtwagens zo efficiënt mogelijk in te zetten. Dit eindigt niet alleen bij een gedegen planning. Zo wordt ook de toepassing van meerdaagse routes getest en onder de loep genomen om aanrijdkosten, aanrijdtijd en brandstofgebruik te minimaliseren. Verder worden nu testen gedaan en worden de mogelijkheden onderzocht om onze vrachtwagens op de eindbestemming met andere goederen te vullen. Leeg terugrijden is immers niet zo zinvol en hiermee belasten we het milieu onnodig. Die maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen wij als directie heel serieus.”
Toekomst
Waar staat Weska over vijf jaar? Johan Willems schiet in de lach: “Tussen de regels door heb je waarschijnlijk genoeg meegekregen, ambities zat. Van huis uit ben ik nogal nuchter en sta met twee benen op de grond. Denken in oplossingen voor de klant, klantgerichtheid optimaliseren, kortom de klant behandelen zoals je zelf ook graag behandeld zou willen worden. Wat je doet voor je klanten is immers belangrijker dan wat je erover zegt.”