Het TV-programma Rambam besteedde gisteravond aandacht aan misstanden in de hotelschoonmaak. De programmamakers gingen via een schoonmaakbedrijf aan het werk als schoonmaker bij een aantal hotels. Zij ondervonden daar dat de schoonmakers uitgebuit werden en niet betaald kregen voor extra werktijd.
Bekijk hier de uitzending van Rambam
OSB waarschuwt hoteliers al langer dat het wettelijk verboden is om de schoonmaak per kamer te factureren als hier geen tijdsregistratie onderhangt waaruit blijkt dat schoonmakers betaald zijn voor de gewerkte uren.
Piet Adema, voorzitter OSB: “Het is tijd dat er een einde komt aan misstanden in de hotelschoonmaakbranche. Deze praktijken schaden onze sector. De schoonmaak-cao heeft een fatsoenlijk uurloon van ruim 120% van het wettelijk minimumloon. En de schoonmakers horen gewoon betaald te krijgen voor de uren die ze gewerkt hebben. We hebben in de schoonmaak cao afspraken gemaakt over de aanpak van schijnconstructies. OSB en de vakbonden zijn hiermee aan de slag. Opdrachtgevers adviseer ik om vooral zaken te doen met een OSB-Keurmerkbedrijf, dan weet u dat dit bedrijf zich aan de brancheafspraken houdt.”
Hoeveel kost een hotelkamer schoonmaken?
Volgens OSB is het niet eenduidig te beantwoorden hoeveel tijd en geld het kost om een hotelkamer schoon te maken. Verschillende factoren spelen hierbij mee. Denk aan de grootte van de kamer, de eisen van de hotelier, de classificatie van het hotel (3 of 5 sterren) en de gebruikte materialen in de kamer. Verder maakt het uit of een kamer schoongemaakt wordt voor een nieuwe klant of tussendoor voor een gast die nog blijft. Veel hoteliers zullen een rekensom per kamer maken om de offertes van verschillende schoonmaakbedrijven met elkaar te vergelijken. Maar die cijfers zijn uitsluitend voor eigen gebruik.
OSB platform hotel
Schoonmaakbedrijven die zijn gespecialiseerd in hotelschoonmaak zijn bij OSB verzameld in het platform hotel. Deze bedrijven willen in de cao nadere afspraken maken over de hotelschoonmaak (D-deel). In het licht van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en het OSB-Keurmerk willen deze bedrijven een vuist kunnen maken tegen misstanden. Het platform wil een einde maken aan praktijken zoals Rambam die in beeld heeft gebracht. Misstanden benoemen en (laten) aanpakken is het doel.
Het platform publiceerde in 2014 al een whitepaper over het schoonmaken in hotels. De whitepaper is hier te vinden: https://www.osb.nl/wp-content/uploads/2014/10/Whitepaper-professionele-schoonmaak-DEF.pdf.