Dit is één van de conclusies van het NVZ congres ‘Hygiene – the prevention of infectious diseases’, dat op 12 november jongstleden werd gehouden. ‘De kosten van een slechte hygiene in het huishouden worden door experts geschat op meer dan € 400 miljoen per jaar’, aldus Hans Razenberg, directeur van de NVZ. ‘Tel je daar de kosten van bijvoorbeeld MRSA uitbraken in de zorg bij op, dan kom je op een veelvoud van dit bedrag.’
‘We zijn nog altijd te vies’
‘We komen nog vaak de misvatting tegen, als zouden we te schoon zijn’, zegt NVZ directeur Hans Razenberg. ‘Terwijl juist een goede hygiene van levensbelang is: nog steeds sterven er meer dan 200 mensen per jaar aan infecties die met een goede hygiene voorkomen hadden kunnen worden. Het is dus eerder andersom: we zijn nog altijd te vies.’
Volgens Razenberg moet de oplossing deels bij een betere consumentenvoorlichting gezocht worden: ‘Consumenten weten nauwelijks meer wat de kritische punten in hun huishouden zijn. Terwijl hygiene een onderdeel van je dagelijkse routine zou moeten zijn. We verwachten dat we door betere voorlichting en preventie besmettingen met een derde kunnen terugdringen. Dat bespaart de samenleving jaarlijkse €150 miljoen Euro. Nog los van de ellende die je van een besmetting met Salmonella, Campylobacter of het Norovirus hebt.’
‘Voorlichting van cruciaal belang’
De NVZ wil de komende jaren verder inzetten op voorlichting over hygiene en doet daarbij nadrukkelijk ook een beroep op haar partners. Razenberg: ‘We zien dat bijvoorbeeld het ministerie van VWS of het RIVM allemaal hun eigen campagnes voeren. We zien het als een gemiste kans dat het bedrijfsleven hier niet bij betrokken wordt. Want juist daar zit kennis over producten en de manier waarop consumenten deze gebruiken. Het is doodzonde dat de overheid deze belangrijke partner in de hygieneketen negeert. Daardoor zijn campagnes onnodig inefficient. Dat is jammer, want er is veel geld mee gemoeid.’
‘De NVZ wil met haar leden en haar partners een schone, hygiënische en duurzame leefomgeving voor alle Nederlanders creëren,’ aldus Razenberg. ‘Dat betekent dat wij de komende jaren initiatieven zullen ontwikkelen om de hygiëne in Nederlandse huishoudens te verbeteren.’